Implementering av Samverkan vid in- och utskrivning Nuläge
Ledtid – Utskrivningsklar till Utskrivning Nu och då
Ledtid – Utskrivningsklar till Utskrivning
Andel patienter som skrivs ut samma dag som Utskrivningsklar
Antal UK patienter på SkaS Lyft den 16e varje månad (om det var en helgdag så lyftes närmaste vardag) Data från December och framåt har inhämtats genom en annan metod än tidigare vilket leder till värden som inte är helt överensstämmande Vi kan utläsa att Beläggningen haft en nedåtgående trend under Implementeringen av den nya lagstiftningen med en markant minskning vid driftstart.
SIP – Andel markering att SIP ska göras
Implementering av Samverkan vid in- och utskrivning Kvarvarande diskussioner
Hantering av helger Gemensam syn på bemanning behövs för att helgerna ska fungera Kommunerna har inte haft bemanning för en oförändrad process över helgerna (Biståndshandläggare) Sjukhuset har inte etablerat arbetssätt för att hantera helgerna oförändrat från vardagarna Närhälsan Skaraborg har bemannat fram till Mars Utvärderingar påvisar inget patientunderlag Bemanningen dras nu tillbaka i väntan på fortsatt diskussion Regional diskussion Storhelgerna behöver samordnas via regionen för att få en smidigare hantering inom VG. Fortsatt hantering av ”vanliga” helger
Informationsöverföring Kravställd information ska vara överförd innan den enskilde lämnar sjukhuset Stor frustration från kommun och primärvård då informationen inte finns tillgänglig när patienten är hemma Fortsatta problem med att informationen som produceras ut från sjukhuset är felaktig Fel eller bristande information in till sjukhuset ger även fel information ut. Finns en misstanke kring att kommun och PV fortsatt har problem med att få in vårdbegäran till sjukhuset. Mätning är gjord och sammanställs
Rehabs delaktighet Svårigheter kring rehabs delaktighet på sjukhuset Kopplas inte in på ärenden i tid Delaktighet efterfrågas ofta från kommun/PV med varierande resultat Finns inte resurser att vara inne i alla ärenden som efterfrågas? Svårigheter kring primärvårdsrehabs delaktighet Fortsatt svårt att få till planeringen i SAMSA Vill ej delta vid SIP då det inte passar in i ersättningsmodellen
Planering via IT-tjänsten i det korta perspektivet Fortsatt svårt för Biståndshandläggare att få till en fortlöpande planering i IT-tjänsten Fortsatt svårt för kommunens HSL att hitta sin roll Patienten informeras inte i tillräcklig utsträckning Brist på tid att hantera IT-tjänsten på sjukhuset Fortsatt svårt för Biståndshandläggare att få till en fortlöpande planering i IT-tjänsten Tenderar att vänta till sent i processen innan planering startas och mycket planering sker då vid avstämningen och inte i SAMSA Fortsatt svårt för kommunens HSL att hitta sin roll Uppfattning om att patienten måste tilltalas personligen innan beslut om HSL kan fattas (gäller enstaka kommuner) Svårt att fatta beslut om ansvarsfördelningen inom HSL via SAMSA. Brist på förtroende? Patienten informeras inte i tillräcklig utsträckning Förekommer relativt ofta att patienten inte har informerats kring hur processen går till och att man närmar sig utskrivningsklar Vet inte alltid att hen ska ha en avstämning förens en dator dyker upp framför patienten. Framkommer då ofta mycket följdfrågor och oro till Biståndshandläggare och Fast vårdkontakt Brist på tid att hantera IT-tjänsten på sjukhuset Förekommer att avdelningarna i samtal med kommun och PV uppger att man inte har tid att titta i SAMSA och därför inte kan besvara på frågor därigenom. Resurser behöver avsättas för att hantera processen på avdelningarna! För många brister som tycks bero på bristande prioritering eller brist på resurser.
Uppstart av utökad samverkan Pilot H&H Samverkan kring personer inom H&H, BUP, BUM, VUP, VåC, PV Rehab, IFO BoU, IFO Vuxna, Elevhälsan, Kommunrehab SAMSA som samverkansplatform