Målet av energiutbildningsstrategi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Nya Elementar!.
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Summering av brainstorm 2
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
SET Social Emotionell Träning
Studiebesök Stockholm, vinster:
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Teknikcollege Norrbotten
en mil öster om Linköping
Vård- och omsorgs-(college)
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Kvalitetshöjning Renodlat vägledningsuppdrag för syv Renodlat vägledningsuppdrag för syv Lokala samordnare Lokala samordnare Lokala samverkansgrupper.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Yrkesskicklighet - sammanfattning Många olika intressenter och ett flertal perspektiv som kompletterar varandra – ändå vissa grundläggande och gemensamma.
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
S + U KOMMISSION – VISION - INPUT Det primära är ”mjukvaran”. Rumslig organisation, fysisk planering syftar till att något skall äga rum. I den byggda.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om en enklare vardag Av: Barbro Norbeck & Elisabeth Dahlqvist Välkommen!
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå VOV (VI OCH VÄRLDEN) BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTERNAS INTERNATIONALISERINSPLAN.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Utbildningsutredningen
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
BILDNINGSSEKTORNS ORGANISATION 2017
Branschbyte Uppgifter.
UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG
om Yrkeskompassens delprojekt 1
Information Språkval.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Enkät i gymnasieskolan
Prakticums satsning på e-sporten – sociala perspektivet
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Målet av energiutbildningsstrategi I Nordens energihuvudstad Vasa behärskar studerandena framtidens arbetslivsfärdigheter och energikunskap Energiutbildningsstrategi för Vasa stads bildningssektor

Energiresa till framgång Mål Kunniga lärare Studerande får färdigheter som de har nytta av som vuxna. Energimedveten- heten ökar. Studerandena känner till energiklustrets studie- och karriär-möjligheter Till arbetslivet övergår unga och vuxna med god beredskap för arbetslivet. Vi utbildar, stöder och sporrar lärare. Vi skapar inlärnings- modeller som främjar behärskandet av framtidens arbetslivs- färdigheter. Energin är en naturlig del av läroinnehållet på alla stadier. Läroanstalterna har fungerande arbetslivskontakter Löfte Energiklustret får bra typer i arbete. Arbetslivs-orientering i utbildningarnas och examinas innehåll Arbetslivs-samarbete (lärare) STEM-ämnen Tillvalsämnen Klubbverksamhet Lärostig fin/sve/eng Fortbildning Energi integrerad i undervisningen (läroplan) Studiebesök till energiobjekt Expertbesök (virtuella och live) Energi i examens- och utbildnings-innehållet Energibiämne Introducering av studiehandledare Exkursionsstig Sakkunnigbank Företagsby PRAO, teknoPRAO Temadagar Sommararbeten Strukturer Energilärare- nätverk Utbildningar Lärmiljöer eForum.fi (virtuella och fysiska) Identifierande av dynamiska arbetslivs- färdigheter i framtiden och anslutande till undervisningen. Undervisning över språk-, skol- och lärostadiegränserna. Hur sköta

Energiutbildningsstrategi Mål Kunniga lärare Studerande får färdigheter som de har nytta av som vuxna. Energimedvetenheten ökar. Studerandena känner till energiklustrets studie- och karriär- möjligheter. Till arbetslivet övergår unga och vuxna med god beredskap för arbetslivet. Vi utbildar, stöder och sporrar lärarna. Vi skapar inlärnings- modeller som främjar behärskandet av framtidens arbetslivs- färdigheter. Energin är en naturlig del av läroinnehållet på alla stadier. Läroanstalterna har fungerande arbetslivskontakter. Energiklustret får bra typer i arbete. Löfte Arbetslivsorientering i utbildningarnas och examinas innehåll Arbetslivssamarbete (lärare) STEM-ämnen Tillvalsämnen Klubbverksamhet Lärostig fin/sve/eng Fortbildning Strukturer Energilärare- nätverk Utbildningar Lärmiljöer eForum.fi (virtuella och fysiska) Identifierande av dynamiska arbetslivs- färdigheter i framtiden och anslutande till undervisningen. Undervisning över språk-, skol- och lärostadiegränserna. Energi integrerad i undervisningen (läroplan) Studiebesök till energiobjekt Expertbesök (virtuella och live) Energi i examens- och utbildnings- innehållet Energibiämne Introducering av studiehandledare Exkursionsstig Sakkunnigbank Företagsby PRAP, teknoPRAO Temadagar Sommararbeten Hur sköta

Tillläggsinformation Christina Knookala Sektordirektör, bildningssektorn Vasa stad christina.knookala@vaasa.fi +358 40 556 5011