Tips för det praktiska ledarskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Utb-Säljkommunikation Rev 2 Säkert Bondförnuft Säljkommunikation Den 26 januari 2012 Hans-Anders Karlsson | Milega.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldraenkäten 2015 Förskola Åkerbo
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Pedagogik.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Att ansluta sig till en avdelning.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Affärskunskap.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Djuren möter ungdomskulturen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kreativa verktyg och metoder
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Återkoppling.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Tips för det praktiska ledarskapet Ledarskap och organisation HT18-VT19 Jessica Yousef 2018-11-27 Ur: Liselotte Ohlsson – Pedagogiskt ledarskap (2001). Stockholm: Liber.

Framgång är ingen tillfällighet Resultaten är en spegelbild av förberedelserna Att förbereda sig innefattar allt från att komma i god tid och att läsa på det man ska arbeta med, till att ha materialet som ska användas förberett!

Före Sätt mål för vad som ska uppnås. Planera och organisera därefter. Använd de pedagogiska frågorna: VAD - vad är det vi ska lära ut? Vad ska gruppen kunna efter lektionens slut? Vad är målet? HUR – hur ska vi lära ut det? Föreläsning? Diskussion? VARFÖR – vad är syftet med lektionen? Varför ska det läras ut? Planera även rent organisatoriska saker; var ska gruppen samlas? Hur delar du in i mindre grupper? Vilket material behöver du? etc. Gör en tidsplan för att säkerställa vilken ordning dina moment kommer i samt ungefär hur lång tid varje moment får ta. Arbeta efter en medveten metod, låt det inte “bli som det blir”. Delge gruppen vilket/vilka mål aktiviteten har samt syftet med varje delmoment.

Under Visa och instruera tydligt och enkelt. Tala tydligt och tillräckligt långsamt. Ge feedback. Uppmuntra och beröm! Kom ihåg att stimulera, motivera och tillfredsställa behov, men också att coacha i vad som kan förbättras. Rätta fel men kritisera positivt och konstruktivt (jag-budskap). Säkerställ att alla hänger med. Lyssna! Var lyhörd för vad din grupp har att säga. Delegera ansvar. Detta skapar delaktighet och ansvar  motivation  resultat. Var flexibel i ditt genomförande (ta in gruppen! Jämför: leda lektion vs. redovisning) Var beredd på att fatta många beslut!

Bemötande av gruppen Vänta dig det bästa av dem du leder. Människor som bemöts positivt ger oftast ett positivt bemötande tillbaka. Sök personlig kontakt med alla så att de du leder känner sig sedda, hörda och bekräftade. Förklara tydligt och visa gärna de mål som önskas uppnå  visuellt intryck. Skapa en miljö där det är tillåtet att göra fel och att göra bort sig. Utveckla din egen motivation hela tiden. Att leda andra är krävande och man måste faktiskt tycka att det är roligt för att det ska gå bra. Om du går in för din uppgift kan du sprida entusiasm, glädje och engagemang. Var konsekvent i ditt agerande  rättvisa och trygghet.

Efter Avsluta tydligt genom att knyta ihop säcken. Sammanfatta vad ni har gjort. Följ upp syfte och mål. Har gruppen uppnått målet? Utvärdera gärna tillsammans med gruppen, skriftligt eller muntligt.