Länsrapport Värmland Årskurs 9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevundersökning i årskurs 9
Advertisements

Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Drogvaneundersökning Undersökningen -06 jämförs med undersökningen -05 Årskurs 8.
Skolelevers drogvanor 2012
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Andel rökare “Röker du?” % Källa: Salems kommun & Jörgen Larsson, 2004.
Länsresultat.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Skolelevers drogvanor Skolelevers drogvanor i Kalmar 2013 Årskurs 9 och gymnasiets år 2
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet
Drogvaneundersökning 2014
CAN undersökningen våren 2013 Drogvanor i årskurs 9 i Norrbottens län Kommunredovisning 28 oktober 2013.
Drogvanor i gymnasiet år 2 Södra Älvsborg Gymnasiets år 2 – 300 klasser (ca elever) Urval till drogvaneundersökningarna i gymnasiets år 2.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
2010 deltog 452 av 503 elever (bortfall 10%) 2009 deltog 501 av 566 elever (bortfall 11%) 2008 deltog 537 av 634 elever (bortfall 15%) 2007 deltog 586.
Hur får du tag på cigaretter och snus? (av dem som röker eller snusar dagligen eller ibland och är under 18 år) %
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Drogvaneundersökning 2014 Öckerö kommun. Drogvaneundersökning Drogvaneundersökning 2014 Öckerö kommun Genomfördes 3 mars 2014 Totalt externt bortfall.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2 Stockholmsenkäten 2012 Skolrapport Spånga grundskola Årskurs 9.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
The Capital of Scandinavia Stockholmsenkäten 2014 Stadsövergripande tidsserier.
Ungas attityder till alkohol och narkotika
Skolelevers drogvanor
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Den totala alkoholkonsumtionen i Sverige i liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre Liter 100%-ig alkohol Sorad = centrum för socialvetenskaplig.
10 år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare i Sörmland? Källa: ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare.
Narkotikaundersökning bland elever på gymnasium i Norrbotten 2012 och 2014.
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Liv & Hälsa ung Kommunprofil Källa: Kommunprofil (finns en för varje kommun) resultat
Drogvaneundersökning 2007 År 7 pojkar 166 svar och flickor 186 svar År 9 pojkar 170 svar och flickor 153 svar År 2 gymn 17 flickor och 7 pojkar.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Drogvaneundersökning Genomfördes på Arenaskolan och Ala skola den augusti 2015 Utomstående funktionärer 513 av 579 elever deltog Åk 7: 165.
1 MänKvinnor. 2 MänKvinnor Ca individer Ca individer ”Rökningen är den riskfaktor som står för den största andelen av den totala sjukdomsbördan.
CAN-konferensen Erfarenheter av ÖPP/Effekt kopplat till lokal drogvaneundersökning Vad blev resultatet?
Folkhälsoenheten Elevundersökning om tobak, alkohol och narkotika Åk 9 och Gy 2 Genomförd vårterminen 2010.
% 22% MänKvinnor Ca individer Ca individer.
Drogvaneundersökning 2016 Öckerö kommun Genomfördes 7 mars 2016 Totalt externt bortfall 371 av 443 elever deltog (bortfall 16,3%) Externt bortfall i årskurser.
Stockholm stad Familjedaghem 2014 Gustafsson, Christina Maria Farsta stadsdel.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Undersökningen Ungdomars drogvanor i Värmland 2015/2016 -en kartläggning av elevers attityder och bruk av alkohol, narkotika, tobak och doping 25 april.
Stockholmsenkäten, 2016 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Skolelevers drogvanor 2016 Almedalen Det är tillåtet att spara en kopia av bilderna och använda valfritt antal i egna presentationer. Det är inte tillåtet.
Skolår 7, 9 och år 2 gymnasiet
CAN-dagen vad vet vi om och vad kan vi erbjuda den regionala nivån?
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Drogvaneundersökning 2016
ANDT förebyggande arbete Jämtlands län
Skolelevers drogvanor
Drogvaneundersökning Åre kommun åk 9 och år 2 på gymnasiet
Europaperspektiv på skolungdomars drogvanor
Drogvanor i årskurs 9 och gymnasiet år 2 Göteborg 2016
Skolelevers drogvanor
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Redovisning av drogvanor – september 2008
Skolelevers drogvanor
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Bättre folkhälsa genom skolframgång
Stockholmsenkätens syften
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Stockholmsenkäten 2014 Skolrapport
Stockholmsenkätens syften
Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2
Elevers drogvanor 2017 gymnasiet årskurs 2 Läns- och kommunrapport
Skolelevers drogvanor
Drogvaneundersökning 2019
Presentationens avskrift:

Länsrapport Värmland Årskurs 9 Elevers drogvanor läsår 2015/2016 Länsrapport Värmland Årskurs 9

Drogvaneundersökningen ska bidra med aktuellt kunskapsunderlag över attityder till droger och drogvanor för planering och beslut av främjande och förebyggande ANDT-insatser för jämförelser på olika nivåer för att över tid kunna följa utvecklingen av ungdomars attityd till och bruk av ANDT för uppföljning och utvärdering av insatser

Samverkan i planering och genomförande Kommuner, friskolor, länssamordnare för ANDT-frågor och Landstinget i Värmland samverkar i planering och genomförande av drogvaneundersökningen.

Undersökningens genomförande Webbenkät till elever i åk 9 och gymnasiet åk 2 Enkäten innehåller cirka 35 frågor Enkäten besvarades anonymt under lektionstid Besvarades vecka 38-42, år 2015 15 kommuner genomförde undersökningen och friskolor deltog i hög utsträckning Totalt 3 881 svar, 2 081 elever i åk 9 (76 %) och 1800 i gymnasiet åk 2 (67 %)

Resultatredovisning Resultat återrapporteras på länsnivå samt kommun- och skolnivå om det är minst 20 svarande elever. N = antalet elever som har besvarat frågan. Resultat redovisas i procent. Procentandelarna i diagrammen visar procent av de som svarat på den aktuella frågan (om ej annat anges). Mer information om resultatredovisning finns sist i presentationen.

Årskurs 9 Värmland Totalt antal elever i åk 9 i deltagande skolor 2 724 Antal svarande elever 2 081 Svarsfrekvens 76%

Könsfördelning Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2077)

Antal elevsvar per skolkommun Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2081)

Röker du? Åk 9, Värmland, läsår 2015/2016 (N=2080)

Vill du sluta röka? Åk 9, Värmland, läsår 2015/2016 (N=197)

Hur får du vanligen tag på cigaretter Hur får du vanligen tag på cigaretter? Åk 9, Värmland, läsår 2015/2016 (N=198)

Har du använt e-cigaretter någon gång Har du använt e-cigaretter någon gång? Åk 9, Värmland, läsår 2015/2016 (N=2077)

Har du rökt vattenpipa någon gång? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2072)

Snusar du? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2078)

Vill du sluta snusa? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=197)

Hur får du vanligen tag på snus? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=195)

Hur ofta brukar du dricka energidryck Hur ofta brukar du dricka energidryck? (Red Bull, Burn, Monster eller liknande) Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2079)

Har du ätit kosttillskott någon gång Har du ätit kosttillskott någon gång? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2072)

Har du någon gång druckit alkohol? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2077)

Hur ofta har du druckit alkohol? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=729)

Hur ofta har du druckit så mycket alkohol att du känt dig berusad Hur ofta har du druckit så mycket alkohol att du känt dig berusad? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=727)

Har varit med om följande i samband med att ha druckit alkohol Åk 9, Värmland, 2015/2016 N=711

Senaste gången du drack alkohol, hur fick du då tag på det Senaste gången du drack alkohol, hur fick du då tag på det? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=723)

Har du sniffat/boffat någon gång. (t. ex. lim, spray etc Har du sniffat/boffat någon gång? (t.ex. lim, spray etc.) Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2072)

Har blivit erbjuden att prova eller köpa narkotika Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2074)

Om jag blir erbjuden narkotika säger jag Om jag blir erbjuden narkotika säger jag... Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2073)

Var sätter du gränsen när det gäller cannabis Var sätter du gränsen när det gäller cannabis? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2070)

“Det är upp till var och en om man vill använda cannabis” Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2062)

Har använt narkotika (utan läkarordination) Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2078)

Hur många gånger har du använt cannabis Hur många gånger har du använt cannabis? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=91)

Hur många gånger har du använt annan narkotika än cannabis Hur många gånger har du använt annan narkotika än cannabis? Åk 9, Värmland, 2016/2016 (N=91)

Vilket/vilka narkotika har du använt Vilket/vilka narkotika har du använt? Flera alternativ kan markeras Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=88)

Från vem/vilka har du fått tag på narkotika Från vem/vilka har du fått tag på narkotika? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=88)

Om jag blir erbjuden anabola steroider säger jag Om jag blir erbjuden anabola steroider säger jag... Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2071)

Har använt anabola steroider (utan läkarordination) Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2076)

Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de… …röker varje dag ...snusar varje dag

Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de… ...berusar sig på alkohol regelbundet ...provar att sniffa/boffa

...röker cannabis regelbundet Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de… ...provar cannabis ...röker cannabis regelbundet

Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de provar heroin? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2050)

Hur gammal var du första gången du drack minst ett glas alkohol Hur gammal var du första gången du drack minst ett glas alkohol? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2050)

Hur gammal var du första gången du blev berusad av alkohol Hur gammal var du första gången du blev berusad av alkohol? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2050)

Hur gammal var du första gången du rökte en cigarett Hur gammal var du första gången du rökte en cigarett? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2050)

Hur gammal var du första gången som du snusade Hur gammal var du första gången som du snusade? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2050)

Hur gammal var du första gången du använde cannabis Hur gammal var du första gången du använde cannabis? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2050)

Vad kan du få tag på inom 24 timmar? Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2053)

Mina föräldrar/vårdnadshavare vet var jag är på fredags- och lördagskvällar Åk 9, Värmland, 2015/2016 (N=2065)

Resultatredovisning Könsuppdelade resultat redovisas för frågor på länsnivå. Sammanställningar på kommun- och skolnivå om det är minst 20 svarande elever. Har en skola färre än 20 svar har dessa svar lagts in i kommunrapporten och redovisas ej separat. Svarsfrekvensen för en skola måste vara minst 50 procent för en skolrapport. Resultat för kommuner eller skolor med få elever bör tolkas med försiktighet. Sammanslagning av svarsalternativ för att redovisa hur stor andel som exempelvis röker, har gjorts. Dels för att minska risken för bakvägsidentifiering men även för att underlätta läsning av resultaten. För skolor och kommuner med få elever (eller få elever med riskbeteende) har det inneburit att alla ja svar (någon gång i månaden till varje dag) har slagits samman, detta kan leda till övertolkning av andelen rökare i skolan/kommunen. Klassbortfall - i årskurs 9 påverkas sannolikt inte resultaten lika mycket som vid individbortfall. Detta eftersom man kan anta att ej deltagande klasser inte avviker från deltagande klasser. Klassbortfall antas påverka resultaten mer i gymnasiet där klassammansättningen i högre grad speglar elevernas egenskaper och intressen. Det interna bortfallet var lågt för de frågor som ställdes till alla elever. Internt bortfall = elever besvarar inte alla frågor t.ex. hoppar över vissa frågor eller slutar efter att ha besvarat halva enkäten.