Sverige Antal Butiker Drygt 130 st Sverige omsättning >20 miljarder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Det moderna svenska inrikesnätverket
Samhällsekonomi 2.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Föreläsare: Per Sahlin
E-handel – bara för dig som vill köpa ett E
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
WyWallet Betala mobilt.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Det moderna svenska inrikesnätverket
Anders Månson David Danielsson
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Miljarder möjligheter på en plats!
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Kunskaper och förmågor FEK1
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Offertverktyget ett sälj- och prisverktyg
Affärsidé - företagets vägvisare
Ett ledande tekniskt handelsbolag Välkommen till Ahlsell.
1. 2 Enklare för dig  Vi förenklar din administration – och du spar tid  Lång erfarenhet och väl utprövade produkter ger dig trygghet  Genom oss kan.
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Hobøl 13 oktober Nordiskt godkännande för VVS-produkter Thomas Helmerson vd Säker Vatten AB.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
Moderna affärsstrategier
MÖTE ELRÄTT LEVERANTÖRERNA JANUARI /11 Offert 5/12 Beställning 6/12 Produktion 14/4 Leverans 5/5 Lansering 3/11 Beslut 5/11 Projektplan.
Att katastrofsäkra DataCenter miljön
1 Från Dagens Nyheter till China Daily EBSCO Söderhamn Henrik Åkerfelt
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
HOLGERS STUGMATERIAL. Holger Larsson grundade Holgers Stugmaterial AB den 24 februari Detta var samma dag som yngste sonen Torbjörn föddes.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
Personlig försäljning Kap. 2
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Rikshem Malin Söderman Regionchef Norr. Historia och utveckling Juli AP-fonden köper Dombron. Säljare Vasakronan September 2011 Byter namn till.
Alltid bästa möjliga möte Öppenhet, kreativitet för lärande och utveckling Samarbete och handlingskraft för resultat Ansvarstagande och delaktighet för.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Djur&Natur Butik – För proffs och fritid.
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
E-handel Snart börjar det…..
Vilmale FINFO-dagen 2016.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Marknadsföringens källor
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,

Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Produkt, pris, plats och påverkan
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Omställningen av hälso- och sjukvården
Susanne Lindqvist SANdvik,
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Elsmart Solutions.
Ditt kompletta kontorsvaruhus
LSF 1951 – år.
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Sverige Antal Butiker Drygt 130 st Sverige omsättning >20 miljarder Sverige Central lager 1 Sverige Näthandel ~30% 6 miljarder -Norden ledande distributör inom installation, verktyg och förnödenheter. -Har ett sortiment som omfattar mer än en miljon artiklar inom VVS-EL-Verktyg & Förnödenheter -Har fler än 100 000 professionella kunder inom installation-industri-infrastruktur och bygg -Finns alltid nära kunden med fler än 240 butiker runtom i Norden -Har gjort det enklare att vara proffs sedan 1877

Kan man kombinera näthandel och fysiska butiker till en lönsam helhet? Kan man kombinera näthandel och fysiska butiker? Svaret är JA!

Ahlsell 142 år Det har onekligen hänt en hel del sedan John Bernström och Jakob Tornblad för 142 år sedan startade maskinfirman John Bernström & Co som skulle bli grunden till Ahlsell.

Logistik i världsklass Drygt 130 butiker / ”Click and Collect” Hallsberg CL 235 000 kvm (80 000 under tak) Logistik i världsklass One-Stop-Shop >1 000 000 art

För att kunna implementera en framgångsrik omnikanalstrategi krävs det att du har ett integrerat system som binder samman produktdata med kunddata – oavsett kanal. Med andra ord bör varje kundmöte – oavsett om det skett i en butik, per telefon, via e-post eller en app – registreras på kundens profil.

OMNIKANAL Multikanalmodell för bästa service Ahlsell skapar värde när kunderna får rätt produkt, i rätt tid och till rätt kvalitet. Mervärde omfattar även att kunden får med sig tydliga anvisningar och bra råd som gör att produkten används på rätt sätt. Kunden når Ahlsell via telefon, epost, webb, i bemannad eller obemannad butik samt genom personliga möten med någon av koncernens många säljare. Ibland behöver kunden hjälp med problemlösning eller få råd från en produktspecialist, andra gånger är behovet en snabb leverans av en standardartikel. Butikerna är viktiga lokala varumärkesbärare som erbjuder omedelbar tillgänglighet och service. Erfarenheten visar att butikerna bidrar till ökad försäljning i alla kanaler i sin region. De fyller dessutom en viktig social funktion som en naturlig mötesplats för områdets installatörer, byggare och andra kundgrupper. Ahlsells e-handelsplattform lanserades redan 1998 och är fullt integrerad med Ahlsells övriga ITsystem. Plattformen består av en webbutik, en EDItjänst (Electronic Data Interchange), Ahlsellappen samt andra onlineverktyg. I slutet av 2015 lanserades en modern webbutik med förbättrat användargränssnitt, utökade funktioner och bättre sökfunktionalitet. Lanseringen av webbutiken innebar första steget i utvecklingen mot ett kraftfullt förbättrat kundgränssnitt som ska göra Ahlsell ännu mer tillgängligt. Gränssnittet utvecklas ständigt och målet är att erbjuda samma upplevelse som i konsumentinriktade ehandelslösningar. I Ahlsells webbutik finns det över 600 000 artiklar, varav 180 000 finns i lager

Olika kanalers indexutveckling

BV skillnad Bruttovinst Index Butik 192 Innesäljare säljer 100 E-handel där kund beställer själv 129

Frågan är inte om….. Frågan är hur…. Kunskap ”Installations-butiker” Frågan är inte om branchen och kundens köpbeteende kommer förändras… Frågan är hur vi Upplevelse- center ”TomTits” Arbetsplats ”WS” kund/leverantör 24/7 One-Stop-Shop ”Produkt-portföljen” Service Mötet mellan människor ”Lätt att handla”

Tack!