Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken som togs fram inför Riksidrottsforum 2016 och det remissunderlag som togs fram inför Riksidrottsmötet 2017. Bildspelet kan anpassas efter målgrupp och sammanhang genom att dölja bilder i presentationen. Genom att dölja bilderna 19-23 får man en mindre omfattande presentation som kan passa bättre i föreningssammanhang. Markera de bilder du vill dölja, högerklicka och välj ”Dölj bild”.
Idrottens värdegrund är vår styrka Livslångt idrottande Idrottens värdegrund är vår styrka Svensk idrott och dess mål inför 2025 Målen bygger på varandra. För att nå målet om livslångt idrottande i förening, behöver svensk idrott stärka arbetet med värdegrunden, vidareutveckla föreningsidrotten genom att sätta fokus på engagemang och medlemskap. Sammantaget kommer det att göra Sverige starkare. Målen beslutades av RF-stämman 2015. Idrott i förening Idrotten gör Sverige starkare
Fem utvecklingsresor - tillsammans mot 2025 Ny syn på träning och tävling Inkluderande idrott för alla Jämställd idrott Den moderna föreningen Ett stärkt ledarskap Utvecklingsresor Under arbetet med att ta fram utvecklingsområden har även områden som digitalisering, kommunikation och utbildning, politiskt påverkansarbete och samverkan identifierats som extra viktiga förutsättningar för strategiarbetet. De finns med i vart och ett av utvecklingsområdena, eller utvecklingsresorna om du hellre vill. Digitalisering Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. År 2030 räknar man med att hälften av dagens arbeten har försvunnit i spåren av en alltmer tilltagande digitalisering. En nyckel till framgång är att skaffa sig digital kompetens och den finns naturligt i yngre generationer. Kommunikation, utbildning och bildning Kommunikation, utbildning och bildning är nödvändiga ingredienser för att skapa framtidsorienterade samtal i föreningarnas klubbstugor, på planer, i hallar, ja överallt där idrott skapas och utövas. Det är där, i föreningarna, som strategiarbetet ska synas. Det är där, i ledarnas tankar om idrott och i deras utformning av träning och tävling, vi kan se om strategiarbetet har lyckats. Politiskt påverkansarbete RF tagit fram ett intressepolitiskt program under hösten 2016. I programmet samlas frågor som kräver att andra, t ex politiska beslutsfattare och myndigheter, fattar bra beslut för att idrotten ska kunna utvecklas. En fråga som kommer att kräva mycket kraft är påverkansarbete för fler och bättre tillgänglighet till idrottsanläggningar och idrottsmiljöer. Att ha någonstans att idrotta är en självklar grundförutsättning för att kunna bli fler. Samverkan inom och utanför svensk idrott En ytterligare förutsättning som lyfts under strategiarbetet är vikten av såväl intern och extern samverkan. SF och idrottsföreningar måste samverka inom svensk idrott till exempel när det gäller att dela på idrottsanläggningar. Idrotter behöver se varandra som kollegor och inte som konkurrenter som tävlar om samma utövare. Det är även viktigt att samverka med externa aktörer inom såväl privat som offentlig sektor.
Det börjar med dig! Alla har en roll i förändringsarbetet mot målen i strategi 2025