8/3 Onsala 12/3 Halmstad 14/3 Katrineberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldramöte • Välkomna till ny säsong! • Klubben, laget, träningen • Minisammandrag och cuper • Information och hemsidan • Lagföräldrar och uppdrag.
Advertisements

EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
Fastställt av Representantskapet Översyn av S:t Eriks-cupen.
Google SketchUp Del 1.
LEDARTRÄFF Torsdag den 13 mars Nolltolerans Införs i Uppland 1 april 2008.
Föräldramöte Våmbs IF P02
Tävling Ledarträff 14 september. WBDF:s personal Michael, kanslichef, Föreningsutveckling, Utbildning Filippa, Tävlingsadministration, Licenser.
Westra Sveriges Basketdistriktsförbund Ledarträff 26 september 2015 Distriktslag, Easy Basket, Utbildning.
Lathund för administratörer  Registrering av spelare år  Licensiering av spelare 15 år och uppåt  Registrera matchtrupp på Fogis.
Säsongen 2013/2014 Nästa säsong Ekonomi Laget.se Prag Föräldramöte 24 April 2014 Innebandy P-02.
Varmt välkomna. Dagens agenda. Presentation. Tränare. Träningstider vår/höst Träningsdag 2/4. S:T Erikscupen. Globen Cup. Mäklarhuset Cup. Naturstädning.
Möte inför Åsacupen juni Kärra KIF P-05 Onsdag 27 maj 2015.
STD-KM :02 Föräldrarmöte IFK
Föräldramöte BHC U11/U12 (Team -05). Agenda föräldramöte BHC Team Organisation 2.Säsongsplanering 3.Ekonomi 4.Material 5.Träningsmatcher.
Kick Off ungdomsserierna Barn- och ungdomsfotboll samlas under ett tak Kompisligan blir det nya namnet på barn- och ungdomsfotbollsmatcher i Sverige,
VÄLKOMNA Föräldramöte P07 14 april Agenda Presentation av ledarstab och ansvarsområden 2016 Träningar 2016 Matcher 2016 Teambuilding Föräldraengagemang.
Välkommen. Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar.
Drakcupen augusti Samarbete mellan Heffners, Selånger och Team heffners Cupen kommer att spelas på tre arenor, Kuben, Selånger och Gärde P97.
Föräldramötets agenda Föregående protokoll Träning 1. Uppföljning 2. Utvecklingssamtal 3. Planering för våren och försäsongsträningen 4. Mål för spelarna.
Gunilla Behmer Tävla som Junior Stora Lundby GK Gunilla Behmer.
F-99 Säsongen DAGORDNING Välkomna – vem antecknar?? Lasse (Sagas pappa) Tränare Lagledare Bemanningsansvarig Kassör Festledare Säsongen
Hagaströms SK - Fotboll Box Gävle Telefon: Fax: Hemsida: Bankgiro.
BSK Kansli. Agenda Presentationsrunda Träningar Matcher - ST-cupen 2011 Cuper Ekonomi Hemsidan Andra aktiviteter Övriga frågor.
Ledbergs IF Fotboll Barn födda 2003 till 2005 Hej, Vi är barn idag som med enkla medel tränar fotboll med grundsynen: Förstå fotboll, ha roligt,
Föräldramöte Våmbs IF P14 April Säsongen 2016 Ny säsong för killarna med gemensam träningsgrupp för P14 (02 och 03) med fortsatt fokus på utveckling.
Föräldramöte Almtuna Team 05 Minnesanteckningar möte 5 september /09/20161Almtuna Team 05.
Föräldramöte Team Agenda Cuper Seriespelet Lagindelningarna, lätt och medel Nästa år nivåer Stämning /attityder Närvaro Utvecklingssamtal/teori.
Välkomna till SDFF 03 Föräldramöte Agenda: Roller kring laget Fokusområden och spelutvecklingsplan 2016 Seriespel och cuper Ekonomi.
Panthers P08 VT2017 –
Föräldramöte
Föräldramöte Skandia kl 18:00
Lots Tävlingar och administration
Föräldramöte SIF P-06 April 2017.
Kommunfotbollen Södra
Samsyn Västmanland.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
VÄLKOMNA! Ope IF P 07.
VÄLKOMMEN!
“Den lilla klubben med den vackraste fotbollen”
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
Föräldramöte Tillberga IK P-01
AIK Innebandy P98 föräldramöte den 12/ VÄLKOMNA!
VIK P03:1 Regler på träning & match
Föräldramöte 09 röd
Nätverksstruktur Lisa Malmros, Trollhättan
Föräldramöte, 25/
Föräldramöte 25/4  .
Välkomna till P-00 Föräldramöte 20 maj
Kommunfotbollen Södra
Välkommen till Hallands Fotbollförbund Representantskap 2017
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Genom glädje och engagemang formar vi tillsammans vår förening!
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Tävlingsinformation Divisionsspel 2018
Onsala BK.
Informationsmöte Pojkar 8 år (-2010)
Föräldramöte, 25/
Agenda Ledare och truppen Samarbete med P08
Referensgrupp
Välkomna till Poolspelsträffen för säsongen 2018/19
Onsala BK Information P
ORGANISATION & ARBETSSÄTT SÄSONGEN 2017/2018 HISINGEN HOCKEY
Kick – Off 2 april 2018 Mullsjö IF.
7/3 Frillesås 11/3 Halmstad 13/3 Falkenberg
Inbjudan Korpen Golf Trophy 2019
Nätverkspolicy
Välkomna till Ungoteket!
Föräldramöte NIF P06 Vår 2019.
Presentationens avskrift:

8/3 Onsala 12/3 Halmstad 14/3 Katrineberg Dialogmöte mars 2018 Hälsa välkomna! Presentationsrunda 8/3 Onsala 12/3 Halmstad 14/3 Katrineberg

Inledning Den information som delges idag är det viktigt att sprida till ALLA ledare inom föreningen. De förslag kring barn- och ungdomsfotbollen som presenteras idag är baserad på de åsikter som inkom vid föregående dialogmöten. Bland resultaten som hämtades in vid föregående dialogmöten kan nämnas att 83% av de inkomna svaren förordade divisionsspel och 85% var för en omlottning efter sommaren i de serier där det var möjligt. Inledning Ge bakgrunden till de förändringar som nu genomförts Förklara att förra årets dialogmöte har legat till grund för det förslag till beslut som sedan antogs var i enlighet med det som framkom på dialogmötena. 2018 testar vi divisionsspel för att utvärdera till hösten så att vi kan utveckla det. Poängtera vikten av att sprida den information som vi går igenom idag till övriga ledare i föreningen.

Agenda Dialog om … Information Tävlingsbestämmelser Matchbokning, ändring Tillståndsansökan Matchrapport fogis Förenings ansvar Spelardisponering Läger/Utbildningar Dialog om … Klubbarnas ansvar och utmaningar i relation till barn och ungdomsfotboll Fortbildning Beskriv kort att dagens agenda består av ett informationspass och därefter dialog kring ett par frågeställningar. Här kan ni också berätta att det bildspel som visas kommer att skickas ut till deltagare i slutet av veckan. De kommer också få ytterligare ett bildspel angående informationspunkterna som de kan använda i sin förening för övriga ledare Fråga om det känns ok att göra så här?

Tävlingsbestämmelser/Förenings ansvar TB Oavsett arrangemang/match ansvarar föreningen för att arenan är säker att vistas och spela på. Kännedom om tävlingsbestämmelserna TB för barn och ungdom RB, Föreningen disponerar sina spelare fritt mellan lagen förutsatt att man följer spelardisponering och de sportsliga värderingarna. Spelregler Spelformer Anmälda lag till serier och DM Beskriv först att TB står för tävlingsbestämmelserna och att RB står representationsbestämmelserna. Dessa två dokument beslutas av representantskapet. SvFF representantskap tar först beslut och därefter tar HFF representantskap. I de fall distrikten kan besluta om annat regelverk än det som SvFF redan beslutat anges det i TB. HFFs beslut är angivet i gula rutor (TB) och gröna rutor (RB). Beslut tagna på representantskap kan bara ändras av nästa representantskap. Vi kan inte ändra dessa regler under året. Poängtera vikten av att föreningen och dess ledare har kännedom om dokumenten som utgör regelverk. Samtliga finns att ladda ner från hemsidan Poängtera att föreningens ansvar vid hemmamatch/arrangemang är stort Vikten av kännedom om TB kan inte överdrivas. Poängtera också att föreningen använder sina spelare fritt mellan lagen, tidigare regler om lagtillhörighet efter 2 spelade matcher mm inte finns längre. Poängtera att spelformerna gäller fr.o.m. 1/1 2018 i Halland En länk till information om spelformer, spelregler mm kommer att skickas ut samt finnas på vår hemsida. Var pragmatiska med målstorlek Anmälda lag till serierna är utskickade (till de som stått som ansvariga för anmälan av lagen) för respons från föreningarna. Är lagen rätt placerade? Ändringar, kompletteringar mm skickas omgående till Gert-Inge. Anmälan till U-dm går fortfarande att göra (15, 17 och 19 år.)

Tidsplan 11 mot 11 9 mot 9 7 mot 7 DM Anmälan till HFF 13 Feb 25 Feb 1 Mars Anmälda lag mail 5 Mars Serieförslag klart 16 Mars Dialogmöte 8 Mars 12 Mars 14 Mars Serier fastställda 15 Mars 23 Mars Spelordning klar i FOGIS 21 Mars 3 April 19 Mars Speldagar inlagda i FOGIS 16 April 25 Mars Anmälan av nya lag/Ta bort lag 15 Juni 9 Juli 6 Augusti Tidsplan Be dem notera tidsplanen Notera datum för färdig spelordning

FOGIS Förberedande inför spelprogram Laget skall läggas upp i FOGIS med rätt divisionstillhörighet. Lag från föregående år döps om till rätt divisionstillhörighet och med rätt kontaktpersoner Nya lag läggs upp med rätt divisionstillhörighet och kontaktpersoner Använd kön, födelseår, ev lagbeteckning 1, 2 el röd, vit etc. och därefter division som laget är anmält till Exempel F06vit div10, P04div8 Redan nu vill vi att föreningens ledare går in i FOGIS och döper om de lag som är aktuella för spel i år alternativt starta nya lag. Det är noga att de döper lagen enligt samma princip, använd födelseår (det födelseår som gäller för huvuddelen av truppen) och inte ålder på spelare. Poängtera att lagen skall använda födelseår (INTE ålder) när de döper lagen.

FOGIS När spelprogram är officiellt Truppen för laget skall läggas in Alla spelare som deltar i HFF-serier skall läggas in i FOGIS. Samtliga spelare som kan bli aktuella för spel skall registreras i truppen. Till respektive lag plockar ledaren ut de spelare till en trupp för att underlätta för sig själv vid enskild match. En spelare kan ingå i flera trupper. Att göra en trupp underlättar för ledaren när matchrapport till enskild match skall göras.

FOGIS Bokning av match, ändring Kontakt med motståndare innan matchen läggs in i FOGIS. Ej överens, alltid sista speldag (Div. 8-15) I div 1-7 görs matchändring görs på avsett formulär. Omlottningsserier skall vara färdigspelade innan 30/6. Respektera sista spelomgång men möjlighet finns att lägga matcher tom 31/10. Var tydliga med att hemmalaget ansvarar för att kontakta motståndare angående matchdatum och tid innan matchen läggs in i Fogis. Är lagen inte överens så är det alltid sista matchdag som gäller. Matchändringsformulär skall användas vid matchändring i div1-7 (Inget annat) Våromgången i omlottningsserierna skall vara färdigspelade senast 30/6. Vi ber er att respektera sista omgång men vi vet också att det kan bli tätt med matcher ibland under hösten. Det är ok att spela matcher fram till den siste oktober. Är inte matchen spelad då hanteras matchen som ospelad match.

Tillståndsansökan Egen tävling Kurs – skicka in så fort ni planerat att genomföra kurs/utbildning. Viktigt för föreningar som vill arrangera egen tävling att skicka in tillståndsansökan i god tid. Inbjudan får inte skickas ut innan ansökan är godkänd. Regelverk för detta finns numera i TB. Tillståndsansökan för internutbildning eller intern tränarutbildning (blanketter finns att ta på bordet, finns också på hemsidan) skall också skickas in i god tid. Blanketten skall skickas till Malin, på baksidan av blanketten finns checklista och annan info. Det går att boka tid med en fotbollsutvecklare/utbildare själv men tillståndsansökan måste alltid skickas in till Malin.

FOGIS - Domarrapport Samtliga lag som deltar i divisionsspelet skall använda sig av matchrapport i FOGIS. Skall alltid fyllas i och tas med till match. Papperskopia sparas till 72 timmar efter match, därefter gäller det som finns i FOGIS. Resultat ansvarar hemmalagets ledare för att rapportera, gäller samtliga Divisioner. Rapportera resultat via SMS 0730-126 126 eller via FOGIS-inloggning. Matchrapport fylls i för att vi skall se vilka spelare som används. Resultat skall rapporteras för att vi skall se att matchen är spelad och för att vi skall kunna följa ev konsekvent stora matchavvikelser Inga resultat eller tabeller publiceras í div 10-15 Matchrapport skall alltid fyllas i när det gäller match som administreras av HFF. Vi uppmanar att föreningarna registrerar spelare så fort de börjar spela i föreningen. Det är samma registreringsblankett för alla under 14 år som för ungdomsregistering (12-14 år) Hemmalaget ansvarar för att resultat rapporteras in i Fogis

Läger/Utbildningar Dagläger Spelarutbildningsplanen, grund Matchläger Grönt kort FSLL HFF har ambitionen att bjuda in till dagläger och ev matchläger för 15-17 åringar Tryck på vikten av utbildning i spelarutbildningsplanen. SUP grund är den kurs man som ledare skall först om man är ny tränare/ledare för 6-7 åringar. Fortsatt kontinuerlig fortbildning, inom fotbollsträning, för tränarna görs också med hjälp av SUP. Grönt kort Leda laget är för ledare vars lag börjat spela matcher. När man gått kursen skall kortet hänga runt halsen vid alla matcher som spelas. Poängtera att lagens ledare ha kortet runt halsen vid match. FSLL – Fotbollens Spela Lek och Lär är omarbetad och finns nu också i Fotbollsportalen, en skrapkod ger tillgång till filmer mm. Tydligt nu att det rör sig om 5 riktlinjer. Till varje riktlinje finns det lite filmer och frågor som man kan arbeta med inom föreningen med ledare med spelare och med föräldrar. Ledare kan nu själv hålla i föräldrautbildning med hjälp av det digitala materialet. FSLL är en del av utbildningen Grönt kort.

Syfte med ”nya” riktlinjerna Huvudsyfte Så många som möjligt så länge som möjligt Medel Nivå som motsvarar mognad och nivå Flexibelt sätt att möta minskat antal spelare Kontinuitet i föreningens lag Med ”nya” riktlinjer menas här de divisionsspel kopplat till spelardisponering och sportsliga värderingar Medel Vi strävar efter att spelarna spelar på en nivå som motsvarar den nivån som spelaren för tillfället befinner sig. Vi försöker vara flexibla i lag sammansättning för att möta minskat antal spelare. Här behöver föreningen samtala med ledare och föräldrar så att det finns en acceptans att motståndare kan delta med över- och underåriga. Detta för att matchen skall kunna spelas och för att alla skall ha ett lag att spela i. Med en större flexibilitet i lagsammansättning kan kontinuiteten öka i föreningslag som inte har så många spelare. Laget kan hålla ihop under en längre tid utan hinder avseende åldersspärrar. Fler kan hålla på längre. Spelarna ”hålls” kvar i ungdomsfotbollen längre och ”tvingas” inte upp i seniorlagen.

Dialog om … Vad anser ni är föreningarnas/tränarnas ansvar i relation till de ”nya” riktlinjerna för barn- och ungdomsfotboll? Vilka utmaningar ser ni för föreningar i relation till dessa ”nya” riktlinjer? Dags för dialog Dela in deltagarna i grupper om ca 4/grupp om de inte redan sitter i grupper. Är där fler ledare än 2 från någon förening be dem sprida sig på fler grupper. Vad anser ni … Vilka utmaningar ser ni … Prata i grupperna vad ni anser och anteckna ner detta

Dialog om … Vad för typ av fortbildning/stöd från HFF skulle ni önska i relation till de ”nya” riktlinjerna för barn och ungdomsfotboll? Här kommer ytterligare en dialogpunkt som ni kan prata om och skriva ner era tankar om.

Frågor/funderingar Samla in gruppernas anteckningar Här efter om det finns frågor/funderingar Tacka för engagemanget och avsluta med att vi till hösten kommer att träffas igen för att utvärdera årets divisionsspel.