Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor VGR och Västtrafik håller på att ta fram en strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor. Den kommer att ersätta strategin för funktionshinderanpassning av kollektivtrafiken och bli en strategi i trafikförsörjningsprogrammet.
Syftet med strategin Syftet med strategin är att få en kollektivtrafik på jämlika villkor och som är icke-diskriminerande. För att komma dit behöver arbetet med mänskliga rättigheter och icke- diskriminering i kollektivtrafiken bli systematiskt.
Avgränsningar Strategin utgår från befintliga styrdokument Huvudfokus på de 7 diskrimineringsgrunderna och barnrättsperspektivet Styr över det som VGR/Västtrafik råder över Belyser var det krävs samverkan – t ex kring vägen till och från hållplats Avser allmän kollektivtrafik
Processen i grova drag Workshop + möten med nyckelpersoner inom Västtrafik Information till kommuner och Trafikverket Stämma av med VGRs olika samråd + fokusgrupp barn och unga Djupintervjuer med personer ur vissa diskrimineringsgrunder Skriva ihop strategin, remiss feb-maj, beslut i KTN senast hösten 2018 Implementering av strategin Synpunkterna från samråden kommer att arbetas in i förslaget till strategi som går ut på remiss efter kollektivtrafiknämndens möte i början av februari.
Övergripande mål Kollektivtrafiken ska utformas så att den inte är diskriminerande, utan stöder en inkluderande samhällsutveckling. För att nå målet har vi identifierat fem åtgärdsområden. Dessa bygger på en tidigare rapport: Mänskliga rättigheter och kollektivtrafik (Trivector, 2014), tidigare samråd och intervjuer med nyckelpersoner.
Åtgärdsområden i strategin Ett gott bemötande till alla resenärer Resenärerna ska känna sig trygga i kollektivtrafiken Strategisk planering som inkluderar mänskliga rättigheter Inkluderande strategisk kommunikation Ett fullt tillgängligt prioriterat nät Varje åtgärdsområde kommer ha en nulägesbeskrivning, en vision, mål och exempel på åtgärder. Att vi enbart lyfter exempel på åtgärder beror på att strategin kommer att omsättas till en handlingsplan eller liknande hos Västtrafik. Frågor vi vill ha er synpunkt kring: Har vi ringat in de viktigaste områdena? Är det något som saknas? Se gärna beskrivningar under respektive område!
Ett fullt tillgängligt prioriterat nät Vision: Det prioriterade nätet ska vara fullt tillgängligt. Mål: Utveckla ett systematiskt arbete för att göra det prioriterade nätet fullt tillgängligt. Det prioriterade nätet är alla fordon och cirka 800 hållplatser/bytespunkter (samtliga hållplatser med fler än 85 påstigande per dygn). Fullt tillgängligt definieras på nästa bild.
Med fullt tillgängligt menar vi att barn, äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna: Planera resan Köpa och använda biljett Vistas, orientera sig på hållplats/bytespunkt Ta del av information Ta sig ombord, färdas och ta sig av fordon/fartyg Här vill vi ha återkoppling kring: Vad fungerar bra respektive vad behöver förändras kopplat till respektive punkt?
Utveckla ett gott bemötande till alla resenärer Vision: alla resenärer ska bli väl bemötta i kollektivtrafiken Mål: Personal som möter resenärer ska ha kunskap i mänskliga rättigheter och bemötande Ett gott bemötande är: Personal som möter resenärer känner till olika resenärers förväntningar och behov Personal är medveten om egna och andras attityder till olika resenärsgrupper och kan anpassa sitt bemötande till varje enskild resenär Har ni synpunkter på
Ett gott bemötande är: Personal som möter resenärer känner till olika resenärers förväntningar och behov Personal är medveten om egna och andras attityder till olika resenärsgrupper och kan anpassa sitt bemötande till varje enskild resenär De här faktorerna tänker vi är viktiga kopplat till bemötande. Hur ser ni på detta? 2019-04-07 Här skriver du in sidfot
Resenärerna ska känna sig trygga i kollektivtrafiken Vision: Alla resenärer ska känna sig trygga i kollektivtrafiken Mål: 72 procent av invånarna ska känna sig trygga i kollektivtrafiken till 2020 Målet är taget från trafikförsörjningsprogrammet.
Inkluderande kommunikation Vision: Kollektivtrafiken ska vara enkel och självförklarande och alla resenärer ska känna sig välkomna Mål: Kommunikationen till resenärerna ska utformas med en medvetenhet om behov och förutsättningar hos olika resenärsgrupper och med ett normkritiskt förhållningssätt.
Strategisk planering Vision: Kollektivtrafiken planeras så att den tillgodoser de mänskliga rättigheterna Mål: En modell för sociala konsekvensbedömningar ska ha börjat tillämpas i planer, strategier och beslut som rör kollektivtrafiken i Västra Götaland senast under 2019
Beskrivning av könsidentitet och -uttryck Här avses att någon inte definierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel (eller på annat) sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön. Begreppet omfattar dels en persons mentala eller självupplevda könsbild, dels hur någon uttrycker det som kan kallas personens sociala kön, till exempel genom kläder, kroppsspråk, smink eller frisyr. Diskrimineringsgrunden avser vad som ofta brukar kallas transpersoner. Det är ett paraplybegrepp för människor som bryter mot samhällets normer för könsidentitet och könsuttryck. Även en person som identifierar sig som transsexuell men inte tänker ändra sin könstillhörighet omfattas av denna grund och därmed av skyddet mot diskriminering Är detta ett lämpligt sätt att beskriva diskrimineringsgrunden könsidentitet och könsuttryck?
Hur följer vi upp strategin? Strategin kommer att följas upp årligen med avseende på målen och åtgärderna. Uppföljningen kommer ske kvalitativt och i den mån det är möjligt även kvantitativt. Vi vill gärna ha er input kring hur vi skulle kunna följa upp det som rör hur resenären upplever om kollektivtrafiken har blivit mer jämlik, utifrån syfte och avgränsningar som strategin har.