Bedömningsmodell Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
BRUK En introduktion.
system för handläggarstöd
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Ett arbete med att etablera
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument
Systemkarta.
Integration och mångfald –
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Processorienterat förbättringsarbete
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Utvärdering av processmognad

/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Från idé till projektplan
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Process: Lönekriterier
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
”Vi måste göra om intranätet
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Kartläggning av inköpsprocessen
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Tilgængelighed – et informationssamfund for alle Michael Fagerlund Andersen IT – og Telestyrelsen.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Anders Hammar Rickard Hinsell Sharooz ArashGohar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Allt innehåll innanför ramen Projektmodell i Sundsvall Version 1.9 Introduktionsfilm till projektmodellen, klicka härklicka här Ladda ner mallar och se.
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Vad kan redskap vara? Metoder Verktyg Vägledningar/handböcker
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kortsiktig /Långsiktig effekt
ArtDatabanken Till styrmodell .
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Universitets-direktör
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Regionalfonden Östra Mellansverige
Utvecklingsprocessen – Prioritering
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Västernorrlands Projektmodell
Presentationens avskrift:

Bedömningsmodell 4 4 1 2 3 4 Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité Låg Hög Summa 1 2 3 4 Nytta 1. Ökad kvalité 1 1 4 2. Tids- och/eller kostnadsbesparing 1 1 4 4 3. Tvingande och/eller lagkrav 1 1 4 4. Styrdokument och måluppfyllelse 1 1 4 Genomförbarhet 1. Tillgänglig kompetens 1 1 4 2. Stöd från ledningen 1 1 4 4 3. Projektets komplexitet 1 1 4 4. Finansiering kan ordnas 1 1 4

Kriterier i bedömningsmodell Kriterium Beskrivning Värde Ökad kvalitét Förbättringar som ger högre kvalitet. 1 = Låg 4 = Hög Tids- och/eller kostnadsbesparing Förbättringar som ger högre effektivitet eller kostnadsreduceringar. Tvingande / lagkrav Måste genomföras för att kunna efterleva lag, särskilt direktiv eller på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav. Kan värderas utifrån ”vad händer om vi inte gör detta?” 1 = Kan vänta 4 = Brådskande Styrdokument och måluppfyllelse Satsning som mappar mot ett eller flera mål i kommunkoncernen. Kan vara direkt eller indirekt måluppfyllande (indirekt: t.ex. ett infrastrukturprojekt som skapar förutsättningar för att nå målen). Tillgänglig kompetens Tillgänglighet till kompetens och resurser. Stöd från ledningen Stöd och intresse från ledningen. Projektets komplexitet Projektets komplexitet m.a.p. teknik (är den t.ex. känd och beprövad?), projekts storlek, antal beroenden. 1 = Hög komplexitet 4 = Låg komplexitet Finansiering Kan finansiering ordnas?

Stödmatris - Nytta Värde Ökad kvalitet Kostnadsbesparing / tidsbesparing Tvingande / lagkrav Styrdokument och måluppfyllelse 4 Mycket stor förbättring i kvalitet, påverkar alla kunder och brukare. Förbättringar som ger mycket högre effektivitet eller mycket stora kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva lag eller särskilt direktiv med tidspress. Brådskande satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav. Satsningen är en förutsättning/krävs för att kunna nå flera av de viktigaste strategiska målen. Satsningen följer helt beslutad målbild för koncernen. 3 Stor förbättring i kvalitet, påverkar stort antal Förbättringar som ger markant högre effektivitet eller stora kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva lag, eller särskilt direktiv med mindre tidspress. Satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav som bör göras för att undvika negativa konsekvenser. Satsningen är en förutsättning/krävs för att kunna nå ett strategiskt mål. Satsningen följer beslutad målbild. 2 Viss förbättring i kvalitet, påverkar flertalet. Förbättringar som ger viss högre effektivitet eller mindre kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva lag, särskilt direktiv med gott om tid. Satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav som bör göras. Satsningen har viss koppling till de strategiska målen, och/eller följer delvis inte beslutad målbild. 1 Marginell förbättring i kvalitet påverkar ett mindre antal användare. Förbättringar som ger ingen eller marginellt högre effektivitet, eller inga eller marginella kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva en rekommendation. Satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav, men som kan vänta. Satsningen har marginell koppling till de strategiska målen, och/eller följer inte alls beslutad målbild.

Stödmatris - Genomförbarhet Värde Tillgänglig kompetens Stöd från ledningen Projektets komplexitet Finansiering 4 Kompetens och resurser finns tillgängliga nu. Fullmäktigebeslut, beslutet känt i berörda organisationer och stöds av involverade chefer. Låg komplexitet m.a.p. teknik (känd och beprövad), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns 100% i berörd budget. 3 Kompetens och resurser finns till största delen tillgängliga nu. Stöd från kommunledningen. Mindre komplexitet m.a.p. teknik (känd och beprövad), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns till största delen i berörd budget. 2 Kompetens och resurser finns inte tillgängliga nu, men kommer bli i ett senare skede. Möjligtvis måste externa resurser tas in. Stöd på mellanchefsnivå. Stor komplexitet m.a.p. teknik (ny, ej så beprövad), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns till viss del i berörd budget. 1 Kompetens och resurser kommer troligen inte finnas tillgängliga. Externa resurser kan tas in men är svåra att hitta / dyra. Satsningen okänd för ledningen, dvs ej förankrat med ledningen. Alltså okänt stöd från ledningen. Mycket stor komplexitet m.a.p. teknik (obeprövad teknik), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns ej i berörd budget.

Förändringshistorik Uppdateringar i version 1.5 Förenklingar i styrmodellen, förstudie borttagen, Namnbyte på några Dokumentmallar, Mindre förändringar i mallarna, Nya bilder i bildspelet projektkravlista, förändringshistorik Uppdateringar i version 1.6 (2007-09) Tydligare rollbeskrivning (SG) och hemtagningsansvar Uppdateringar i version 1.7 (2008-12-28) Förenklingar i projektstyrningsbilden (leverabler), nya bilder för checklistor. Justeringar i rollbeskrivningarna. Mall för ändringsbegäran och logg införd. En verktygslåda har skapats med fler mallar. Mallarna har uppdaterats för att stämma med checklistorna. Uppdatering i version 1.8 (2012-05-14) Ledtexter i mallarna uppdaterade, förenklade rubriker i projektplan, städning i verktygslåda, restlista nytt styrande dokument, ändringshantering beskriven. Uppdatering i version 1.9 (2016-01-25) Förbättrade stödtexter, bland annat jämställdhetsperspektiv, ny grafisk profil, samt ändringsbegäran görs obligatorisk. Uppdatering i version 2.0 (2019-02-25) Infört Beslutspunkt 0. Tillfört bedömningsmodell Krav på att lagra projektdokumentation för framtida kunskapsåtervinning. Använt mall i 16:9-format.