Bedömningsmodell 4 4 1 2 3 4 Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité Låg Hög Summa 1 2 3 4 Nytta 1. Ökad kvalité 1 1 4 2. Tids- och/eller kostnadsbesparing 1 1 4 4 3. Tvingande och/eller lagkrav 1 1 4 4. Styrdokument och måluppfyllelse 1 1 4 Genomförbarhet 1. Tillgänglig kompetens 1 1 4 2. Stöd från ledningen 1 1 4 4 3. Projektets komplexitet 1 1 4 4. Finansiering kan ordnas 1 1 4
Kriterier i bedömningsmodell Kriterium Beskrivning Värde Ökad kvalitét Förbättringar som ger högre kvalitet. 1 = Låg 4 = Hög Tids- och/eller kostnadsbesparing Förbättringar som ger högre effektivitet eller kostnadsreduceringar. Tvingande / lagkrav Måste genomföras för att kunna efterleva lag, särskilt direktiv eller på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav. Kan värderas utifrån ”vad händer om vi inte gör detta?” 1 = Kan vänta 4 = Brådskande Styrdokument och måluppfyllelse Satsning som mappar mot ett eller flera mål i kommunkoncernen. Kan vara direkt eller indirekt måluppfyllande (indirekt: t.ex. ett infrastrukturprojekt som skapar förutsättningar för att nå målen). Tillgänglig kompetens Tillgänglighet till kompetens och resurser. Stöd från ledningen Stöd och intresse från ledningen. Projektets komplexitet Projektets komplexitet m.a.p. teknik (är den t.ex. känd och beprövad?), projekts storlek, antal beroenden. 1 = Hög komplexitet 4 = Låg komplexitet Finansiering Kan finansiering ordnas?
Stödmatris - Nytta Värde Ökad kvalitet Kostnadsbesparing / tidsbesparing Tvingande / lagkrav Styrdokument och måluppfyllelse 4 Mycket stor förbättring i kvalitet, påverkar alla kunder och brukare. Förbättringar som ger mycket högre effektivitet eller mycket stora kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva lag eller särskilt direktiv med tidspress. Brådskande satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav. Satsningen är en förutsättning/krävs för att kunna nå flera av de viktigaste strategiska målen. Satsningen följer helt beslutad målbild för koncernen. 3 Stor förbättring i kvalitet, påverkar stort antal Förbättringar som ger markant högre effektivitet eller stora kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva lag, eller särskilt direktiv med mindre tidspress. Satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav som bör göras för att undvika negativa konsekvenser. Satsningen är en förutsättning/krävs för att kunna nå ett strategiskt mål. Satsningen följer beslutad målbild. 2 Viss förbättring i kvalitet, påverkar flertalet. Förbättringar som ger viss högre effektivitet eller mindre kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva lag, särskilt direktiv med gott om tid. Satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav som bör göras. Satsningen har viss koppling till de strategiska målen, och/eller följer delvis inte beslutad målbild. 1 Marginell förbättring i kvalitet påverkar ett mindre antal användare. Förbättringar som ger ingen eller marginellt högre effektivitet, eller inga eller marginella kostnadsreduceringar. Krav för att kunna efterleva en rekommendation. Satsning på grund av andra angelägna skäl som t.ex. förändrade processer, förändrad teknisk plattform eller prestanda/tillgänglighetskrav, men som kan vänta. Satsningen har marginell koppling till de strategiska målen, och/eller följer inte alls beslutad målbild.
Stödmatris - Genomförbarhet Värde Tillgänglig kompetens Stöd från ledningen Projektets komplexitet Finansiering 4 Kompetens och resurser finns tillgängliga nu. Fullmäktigebeslut, beslutet känt i berörda organisationer och stöds av involverade chefer. Låg komplexitet m.a.p. teknik (känd och beprövad), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns 100% i berörd budget. 3 Kompetens och resurser finns till största delen tillgängliga nu. Stöd från kommunledningen. Mindre komplexitet m.a.p. teknik (känd och beprövad), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns till största delen i berörd budget. 2 Kompetens och resurser finns inte tillgängliga nu, men kommer bli i ett senare skede. Möjligtvis måste externa resurser tas in. Stöd på mellanchefsnivå. Stor komplexitet m.a.p. teknik (ny, ej så beprövad), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns till viss del i berörd budget. 1 Kompetens och resurser kommer troligen inte finnas tillgängliga. Externa resurser kan tas in men är svåra att hitta / dyra. Satsningen okänd för ledningen, dvs ej förankrat med ledningen. Alltså okänt stöd från ledningen. Mycket stor komplexitet m.a.p. teknik (obeprövad teknik), projekts storlek, antal beroenden. Finansiering finns ej i berörd budget.
Förändringshistorik Uppdateringar i version 1.5 Förenklingar i styrmodellen, förstudie borttagen, Namnbyte på några Dokumentmallar, Mindre förändringar i mallarna, Nya bilder i bildspelet projektkravlista, förändringshistorik Uppdateringar i version 1.6 (2007-09) Tydligare rollbeskrivning (SG) och hemtagningsansvar Uppdateringar i version 1.7 (2008-12-28) Förenklingar i projektstyrningsbilden (leverabler), nya bilder för checklistor. Justeringar i rollbeskrivningarna. Mall för ändringsbegäran och logg införd. En verktygslåda har skapats med fler mallar. Mallarna har uppdaterats för att stämma med checklistorna. Uppdatering i version 1.8 (2012-05-14) Ledtexter i mallarna uppdaterade, förenklade rubriker i projektplan, städning i verktygslåda, restlista nytt styrande dokument, ändringshantering beskriven. Uppdatering i version 1.9 (2016-01-25) Förbättrade stödtexter, bland annat jämställdhetsperspektiv, ny grafisk profil, samt ändringsbegäran görs obligatorisk. Uppdatering i version 2.0 (2019-02-25) Infört Beslutspunkt 0. Tillfört bedömningsmodell Krav på att lagra projektdokumentation för framtida kunskapsåtervinning. Använt mall i 16:9-format.