Arbetsförmedlingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SIDAN 1 Arbetsmarknadsberedningen
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Presskonferens den 9 december Tord Strannefors, prognoschef Mikael Sjöberg, generaldirektör.
Statistikbilder för juli Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i juli 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64.
Arbetsmarknadsdata Västra Götalands län Januari 2016 Jens Sandahl, Analysavdelningen 11 februari 2016.
Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Statistikbilder för december Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i december 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften.
Bild 1 Arbetsmarknadsutsikterna våren 2016 Skåne Län Arbetsmarknad med tempo Prognos för arbetsmarknaden 2016 – 2017 Analysavdelningen Thomas Behrens
Bild 1 Arbetsmarknadsutsikter våren 2016 Skåne Län Arbetsmarknad med tempo Prognos för arbetsmarknaden 2016 – 2017 Analysavdelningen Thomas Behrens
Presskonferens den 9 december Tord Strannefors, prognoschef Mikael Sjöberg, generaldirektör.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Beviljade uppehållstillstånd, asyl- och anhöriginvandrare Tusental.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
Folkmängd 2013 Majorna-Linné Folkmängd 2013 Majorna-Linné
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv December 2015
Folkmängd 2013 Norra Hisingen Folkmängd 2013 Norra Hisingen
Problematisering av diplomet
Modellskattningar och bedömning av jämviktsarbetslöshet
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Hallstahammar/Surahammar juli/augusti 2015
Utredningen om kommunal planering, del 2
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Arbetsförmedlingen 2017.
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2016
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Arbetsmarknaden i Småland och Blekinge
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsmarknadsutsikter Blekinge län
Fler får anställning i Angered genom särskilt anställningsstöd (SAS)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Systematiskt kvalitetsarbete
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Bedömning för 2015 och en långsiktig utblick
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rekrytering med lokala jobbspår
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
Arbetsmarknadsutsikterna
Presentationens avskrift:

Arbetsförmedlingen

Arbetslöshetens utveckling i Kronobergs län 2004-2018 Arbetslösa med utsatt ställning: personer med förgymnasial utbildning, personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga, arbetslösa i åldern 55-64 år, och utomeuropeiskt födda arbetslösa. Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik 80% Juli 2018: 5 993 personer (-225 på ett år) 20% 1 516 personer (-26 på ett år)

Efterfrågan på arbetsmarknaden En avgörande förutsättning för vårt arbete är efterfrågan på arbetsmarknaden, dvs: var finns och var kommer det att finnas lediga jobb? vad är kompetenskraven för att kunna ta de jobb som kommer? Denna bild visar tydligt att sysselsättningen växer, men bara för yrken som kräver utbildning på minst gymnasial nivå. Antalet sysselsatta inom yrken utan särskilda krav på utbildning har minskat under en längre period.

D DUA

Extratjänster

Antal extratjänster i riket

Extratjänster riket, länsvis (antal + andel av registerbaserad arbetskraft)

Vilka har en extratjänst? 80% inskrivna över två år 65% utomeuropeiskt födda 40% saknar gymnasieutbildning 25% är över 55 20% har en funktionsnedsättning 50/50 kvinnor/män

Inom vilka områden är extratjänster vanligast? Ideella & ekonomiska föreningar, stiftelser och trossamfund 6% Kommunal verksamhet 87% Landsting & statliga enheter 3% Privata utförare inom utbildning, vård och omsorg 3%

Ett sätt att mildra kompetensbristen

Introduktionsjobb Fem anställningsstöd blev 1 I garanti eller nyanländ Kan kombineras med utbildning 80% subvention + handledarbidrag

Etableringsprogrammet 1 januari 2018 Mer likt övriga program Utbildningsplikt

Arbetsförmedlingen i framtiden

Åtta förflyttningar

http://visadmin. arbetsformedlingen. se/5. 7021d9b0164b9b8aa8c15632 http://visadmin.arbetsformedlingen.se/5.7021d9b0164b9b8aa8c15632.html

Metodiken Kundinteraktioner Utvecklingsarbetet inleds med att man gör ett antal kundinteraktioner. En kundinteraktion är en fördjupad intervju där kunden får berätta om sina upplevelser, behov, drivkrafter och beteenden utifrån ett definierat samtalsområde. Fokuserar på att lyssna på kunden utan värderingar och undviker att ställa styrda eller ledande frågor. Insikter I insiktsfasen analyseras den samlade informationsmängden från kundinteraktionerna. Detta görs genom att reflektera kring vad kunderna har berättat, för att sedan hitta mönster i de olika berättelserna som grupperas och rubrikssätts. Genom detta kan vi förstå kundernas behov och formulera insikter om dessa. Idégenerering En idégenerering görs utifrån varje enskild insikt, där de lösningsförslag som tas fram svarar mot det aktuella behovet. En prioritering av lösningsförslagen görs med hänsyn till kundnytta och realiseringspotential. Triggermateria Lösningsförslag som prioriteras används som ett triggermaterial. Ett triggermaterial kan vara en enkel skiss eller beskrivning av idén. Triggermaterialet tas med in i nästa loop där de ligger till grund för nya kundinteraktioner. Syftet med triggermaterialet är att det ska ”trigga” kunden att komma med synpunkter och förslag till förbättring.

Relativ arbetslöshet (16-64 år) per kommun, juli 2018 (Inskrivna arbetslösa. Andel av registerbaserad arbetskraft). Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik, SCB (RAMS).

Förändring i relativ arbetslöshet (16-64 år) per kommun (Juli 2018 jämfört med motsvarande månad året före. Inskrivna arbetslösa. Procentenheter.) Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik, SCB (RAMS).