Arbetsförmedlingen
Arbetslöshetens utveckling i Kronobergs län 2004-2018 Arbetslösa med utsatt ställning: personer med förgymnasial utbildning, personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga, arbetslösa i åldern 55-64 år, och utomeuropeiskt födda arbetslösa. Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik 80% Juli 2018: 5 993 personer (-225 på ett år) 20% 1 516 personer (-26 på ett år)
Efterfrågan på arbetsmarknaden En avgörande förutsättning för vårt arbete är efterfrågan på arbetsmarknaden, dvs: var finns och var kommer det att finnas lediga jobb? vad är kompetenskraven för att kunna ta de jobb som kommer? Denna bild visar tydligt att sysselsättningen växer, men bara för yrken som kräver utbildning på minst gymnasial nivå. Antalet sysselsatta inom yrken utan särskilda krav på utbildning har minskat under en längre period.
D DUA
Extratjänster
Antal extratjänster i riket
Extratjänster riket, länsvis (antal + andel av registerbaserad arbetskraft)
Vilka har en extratjänst? 80% inskrivna över två år 65% utomeuropeiskt födda 40% saknar gymnasieutbildning 25% är över 55 20% har en funktionsnedsättning 50/50 kvinnor/män
Inom vilka områden är extratjänster vanligast? Ideella & ekonomiska föreningar, stiftelser och trossamfund 6% Kommunal verksamhet 87% Landsting & statliga enheter 3% Privata utförare inom utbildning, vård och omsorg 3%
Ett sätt att mildra kompetensbristen
Introduktionsjobb Fem anställningsstöd blev 1 I garanti eller nyanländ Kan kombineras med utbildning 80% subvention + handledarbidrag
Etableringsprogrammet 1 januari 2018 Mer likt övriga program Utbildningsplikt
Arbetsförmedlingen i framtiden
Åtta förflyttningar
http://visadmin. arbetsformedlingen. se/5. 7021d9b0164b9b8aa8c15632 http://visadmin.arbetsformedlingen.se/5.7021d9b0164b9b8aa8c15632.html
Metodiken Kundinteraktioner Utvecklingsarbetet inleds med att man gör ett antal kundinteraktioner. En kundinteraktion är en fördjupad intervju där kunden får berätta om sina upplevelser, behov, drivkrafter och beteenden utifrån ett definierat samtalsområde. Fokuserar på att lyssna på kunden utan värderingar och undviker att ställa styrda eller ledande frågor. Insikter I insiktsfasen analyseras den samlade informationsmängden från kundinteraktionerna. Detta görs genom att reflektera kring vad kunderna har berättat, för att sedan hitta mönster i de olika berättelserna som grupperas och rubrikssätts. Genom detta kan vi förstå kundernas behov och formulera insikter om dessa. Idégenerering En idégenerering görs utifrån varje enskild insikt, där de lösningsförslag som tas fram svarar mot det aktuella behovet. En prioritering av lösningsförslagen görs med hänsyn till kundnytta och realiseringspotential. Triggermateria Lösningsförslag som prioriteras används som ett triggermaterial. Ett triggermaterial kan vara en enkel skiss eller beskrivning av idén. Triggermaterialet tas med in i nästa loop där de ligger till grund för nya kundinteraktioner. Syftet med triggermaterialet är att det ska ”trigga” kunden att komma med synpunkter och förslag till förbättring.
Relativ arbetslöshet (16-64 år) per kommun, juli 2018 (Inskrivna arbetslösa. Andel av registerbaserad arbetskraft). Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik, SCB (RAMS).
Förändring i relativ arbetslöshet (16-64 år) per kommun (Juli 2018 jämfört med motsvarande månad året före. Inskrivna arbetslösa. Procentenheter.) Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik, SCB (RAMS).