Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2 Elevers drogvanor läsår 2015/2016 Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2
Drogvaneundersökningen ska bidra med aktuellt kunskapsunderlag över attityder till droger och drogvanor för planering och beslut av främjande och förebyggande ANDT-insatser för jämförelser på olika nivåer för att över tid kunna följa utvecklingen av ungdomars attityd till och bruk av ANDT för uppföljning och utvärdering av insatser
Samverkan i planering och genomförande Kommuner, friskolor, länssamordnare för ANDT-frågor och Landstinget i Värmland samverkar i planering och genomförande av drogvaneundersökningen.
Undersökningens genomförande Webbenkät till elever i åk 9 och gymnasiet åk 2 Enkäten innehåller cirka 35 frågor Enkäten besvarades anonymt under lektionstid Besvarades vecka 38-42, år 2015 15 kommuner genomförde undersökningen och friskolor deltog i hög utsträckning Totalt 3 881 svar, 2 081 elever i åk 9 (76 %) och 1800 i gymnasiet åk 2 (67 %)
Resultatredovisning Resultat återrapporteras på länsnivå samt kommun- och skolnivå om det är minst 20 svarande elever. N = antalet elever som har besvarat frågan. Resultat redovisas i procent. Procentandelarna i diagrammen visar procent av de som svarat på den aktuella frågan (om ej annat anges). Mer information om resultatredovisning finns sist i presentationen.
Gymnasiet årskurs 2 Värmland Totalt antal elever i gy åk 2 i deltagande skolor 2 674 Antal svarande elever 1 800 Svarsfrekvens 67%
Könsfördelning Gy åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1794)
Antal elevsvar utifrån hemortskommun gy åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1800)
Antal elevsvar per skolkommun gy åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1800)
Program på gymnasiet Värmland, 2015/2016 (N=1791)
Röker du? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1797)
Vill du sluta röka? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=403)
Hur får du vanligen tag på cigaretter Hur får du vanligen tag på cigaretter? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=404)
Har du använt e-cigaretter någon gång Har du använt e-cigaretter någon gång? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1798)
Har du rökt vattenpipa någon gång Har du rökt vattenpipa någon gång? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1795)
Snusar du? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1800)
Vill du sluta snusa? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=292)
Hur får du vanligen tag på snus Hur får du vanligen tag på snus? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=290)
Hur ofta brukar du dricka energidryck Hur ofta brukar du dricka energidryck? (Red Bull, Burn, Monster eller liknande) gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1798)
Har du ätit kosttillskott någon gång Har du ätit kosttillskott någon gång? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1789)
Har du någon gång druckit alkohol Har du någon gång druckit alkohol? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1795)
Hur ofta har du druckit alkohol Hur ofta har du druckit alkohol? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1273)
Hur ofta har du druckit så mycket alkohol att du känt dig berusad Hur ofta har du druckit så mycket alkohol att du känt dig berusad? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1270)
Har varit med om följande i samband med att ha druckit alkohol gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1265)
Senaste gången du drack alkohol, hur fick du tag på det Senaste gången du drack alkohol, hur fick du tag på det? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1264)
Har du sniffat/boffat någon gång Har du sniffat/boffat någon gång? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1797)
Har blivit erbjuden att prova eller köpa narkotika gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1795)
Om jag blir erbjuden narkotika säger jag Om jag blir erbjuden narkotika säger jag... gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1795)
Var sätter du gränsen när det gäller cannabis Var sätter du gränsen när det gäller cannabis? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1793)
“Det är upp till var och en om man vill använda cannabis” gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1783)
Har använt narkotika (utan läkarordination) gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1796)
Hur många gånger har du använt cannabis Hur många gånger har du använt cannabis? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=156)
Hur många gånger har du använt annan narkotika än cannabis Hur många gånger har du använt annan narkotika än cannabis? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=156)
Vilket/vilka narkotika har du använt Vilket/vilka narkotika har du använt? Flera alternativ kan markeras gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=156)
Från vem/vilka har du fått tag på narkotika Från vem/vilka har du fått tag på narkotika? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=151)
Om jag blir erbjuden anabola steroider säger jag Om jag blir erbjuden anabola steroider säger jag... gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1796)
Har använt anabola steroider (utan läkarordination) gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1796)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de röker varje dag? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de snusar varje dag? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de berusar sig på alkohol regelbundet? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de provar cannabis? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de röker cannabis regelbundet? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de provar heroin? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur stor risk är det att människor skadar sig själva, fysiskt eller på annat sätt, om de provar att sniffa/boffa? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1781)
Hur gammal var du första gången du drack minst ett glas alkohol Hur gammal var du första gången du drack minst ett glas alkohol? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1782)
Hur gammal var du första gången du blev berusad av alkohol Hur gammal var du första gången du blev berusad av alkohol? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1782)
Hur gammal var du första gången du rökte en cigarett Hur gammal var du första gången du rökte en cigarett? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1782)
Hur gammal var du första gången du snusade Hur gammal var du första gången du snusade? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1782)
Hur gammal var du första gången du använde cannabis Hur gammal var du första gången du använde cannabis? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1782)
Hur gammal var du första gången du sniffade/boffade Hur gammal var du första gången du sniffade/boffade? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1782)
Vad kan du få tag på inom 24 timmar Vad kan du få tag på inom 24 timmar? gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1794)
Mina föräldrar/vårdnadshavare vet var jag är på fredags- och lördagskvällar gymnasiet åk 2, Värmland, 2015/2016 (N=1797)
Resultatredovisning Könsuppdelade resultat redovisas för frågor på länsnivå. Sammanställningar på kommun- och skolnivå om det är minst 20 svarande elever. Har en skola färre än 20 svar har dessa svar lagts in i kommunrapporten och redovisas ej separat. Svarsfrekvensen för en skola måste vara minst 50 procent för en skolrapport. Resultat för kommuner eller skolor med få elever bör tolkas med försiktighet. Sammanslagning av svarsalternativ för att redovisa hur stor andel som exempelvis röker, har gjorts. Dels för att minska risken för bakvägsidentifiering men även för att underlätta läsning av resultaten. För skolor och kommuner med få elever (eller få elever med riskbeteende) har det inneburit att alla ja svar (någon gång i månaden till varje dag) har slagits samman, detta kan leda till övertolkning av andelen rökare i skolan/kommunen. Klassbortfall - i årskurs 9 påverkas sannolikt inte resultaten lika mycket som vid individbortfall. Detta eftersom man kan anta att ej deltagande klasser inte avviker från deltagande klasser. Klassbortfall antas påverka resultaten mer i gymnasiet där klassammansättningen i högre grad speglar elevernas egenskaper och intressen. Det interna bortfallet var lågt för de frågor som ställdes till alla elever. Internt bortfall = elever besvarar inte alla frågor t.ex. hoppar över vissa frågor eller slutar efter att ha besvarat halva enkäten.