Rättsstatens vänner 14 september 2018 Brottmålsprocessen Misstanke till åtal Bodil Borison
Offentlig verksamhet Legalitetsprincipen RF 1:1 Objektivitetsprincipen RF 1:9 Likhetsprincipen RF 1:9 Självständighetsprincipen RF 11:3 Offentlighetsprincipen Offentlighets och Sekretesslagen(2009:2000)
Underlaget för utredning om skattebrott Från Skatteverket: Förhandspromemoria Revisionspromemoria Förhandsbesked Beslut och domar från Förvaltningsdomstolarna etc. (konkursförvaltare, revisorer, finanspolisen öveskottsinformation, allmänhet etc) Utredare: Ekobrottsmyndigheten och Skattebrottsenheten (Skattebrottsmyndigheten efter begäran från Ekobrottsmyndigheten)
Förundersökning för brott RB 23 kap Förundersökningskungörelsen Lag om unga lagöverträdare I protokollet ska antecknas allt som är av värde och vikt för förundersökningen. Vid åtal ingen sekretessprövning Slasken: Förteckning ska finnas över vad som finns. Vid utlämnande sekretessprövning Underrättelsematerialet
Misstankegraderna Anledning anta Skälig misstanke Sannolika skäl Tillräckliga skäl Ställt utom allt rimligt tvivel Jämför Skatteprocessen: sannolikt och klart framgå
Inledande av förundersökning RB 23:1 Anledning anta Brott som hör under allmänt åtal Allmän åtalsplikt Brott- gärning Beslut och det skall vara skriftligt (23:3)
Gärningen Konkretiserad Tid- plats och rum Vid anhållningsförhör skriftlig gärningsbeskrivning och grunden för förhöret (24:9 a RB)
Åtgärder före förundersökningens inledande Vissa åtgärder får man vidta Dock endast för att komplettera anmälan. Ej höra vittnen och tilltalade. Underlag från SKV- t.ex. revisionspm, förhandsbeslut etc.
Underrättelsestadiet Insamling, bearbetning och analys i syfte att: Klarlägga om brottslig verksamhet har utövats eller kan komma att utövas och som inte utgör förundersökning. Utgöra underlag för beslut t.ex. för att inleda förudnersökning, ge vägledningar, riskbedömningar etc. Polisens ansvar – även Skattebrottsenheterna har underrättelseverksamhet POE Åklagarens ansvar Tvångsmedel får inte användas i polisens spaningsverksamhet eller i underrättelse verksamhet. (kan finnas undantag för Säpo Ds 2005:21)
Underrättelse forts. Polisdatalagen (2010:361) särskilt 1-3 kap och 2 kap 7 § Sekretessbrytande (Man har rätt att dela med sig av informationen till andra myndigheter) IHL- inhämtningslagen Geodata,telefonuppgifter PUM- polisens underrättelsemodell styr verksamheten (intern föreskrift)
23:4 Rättegångsbalken Objektivitetsprincipen Hänsynsprincipen Skyndsamhetsprincipen
Åklagarens –förundersökningsledarens ansvar-bevisbörda Direkt och indirekt bevisning Robust utredning Alternativa förklaringar Den tilltalades invändningar (NJA 1980 s. 359)
Delgivning och kommunikation 23:18 Rättegångsbalken Skälig misstanke Rätten att ta del av förundersökningen-rätten till insyn
Vad ska särskilt framgå ur förundersökningsprotokollet I protokollet ska antecknas allt som är av värde och vikt för förundersökningen. Vid åtal ingen sekretess (undantag finns) ”Slasken”: Förteckning ska finnas över vad som finns. Vid utlämnande- sekretessprövning Utredningsdirektiv
Artikel 6 i Europakonventionen ”Rätten till en rättvis rättegång” eller ” fair trial” Objektivitetsprincipen och oskuldspresumtionen Rätten att inte yttra sig Försvarare Rätt att förbereda och utföra sin talan (åberopa egen bevisning) Skyndsamhet
Försvarare ” Den misstänkte ska själv sköta sitt försvar.” (21:1 RB) Vid sin talans förberedande och utförande må den misstänkte biträdas av försvarare. Försvarare utses av den misstänkte. (23:3 RB) Offentlig förvarare: Om den misstänkte är anhållen, häktad eller misstänkt för brott för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader. (21:3 a RB)
Åtal-dom Tillräckliga skäl, åtalsplikt för åklagare (20:6 RB) Ställt utom allt rimligt tvivel Omedelbarhet-koncentration-muntlighet Förutsebarhet-likställighet
Taxpayers advocate Taxpayers Bill Rätt till representation Ombudsman för skattebetalarna Rapporterar direkt till Internal Revenue Service (motsv. skatteverket) Lämnar årliga rapporter till Representanthuset och Finansutskottet i senaten.