Fördjupning till skolans styrning, ansvar och mandat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Planering.
Särdrag i internationell politik
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Vad innebär ett barnperspektiv
Lokal Pedagogisk Planering
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Forskning Prioriteringar Statlig styrning av sjukvården Kunskapsstyrning/nationella riktlinjer.
 Varje verksamhet gynnas av rak styrning.  Ansvar, befogenheter och ekonomi bör gå hand i hand. Det gynnar effektivitet, resultat, rättssäkerhet och.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
En tydlig, rättssäker och effektiv tillsyn Skr 2009/10:79 22 dec 2009
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ansvar gentemot vem/vilka?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
NLS mars. Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Introduktion till processen för balanserad styrning
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Gnosjö kommuns styrmodell
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Resursfördelning Grundskolenämnden
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Presentationens avskrift:

Fördjupning till skolans styrning, ansvar och mandat Här kan ni fördjupa er i frågor som rör skolans styrning, ansvar och mandat. Här visar vi ett antal modeller och begrepp, som på olika sätt förklarar styrning av verksamheterna och som kan fungera som material för reflektion och diskussion. Samtliga modeller i introduktionerna är framtagna av forskare. Källa anges på varje bild.   Diskussionsfrågor I denna fördjupning finner du även diskussionsfrågor.

Källa: Seniorprofessor Gunnar Berg vid Mittuniversitetet En organisation, i det här fallet skolan, kan beskrivas som en verksamhet i spänningsfältet mellan marknad och reglering och mellan centralstyrning och decentralisering. Det innebär att marknadsstyrda organisationer styrs av lagen om tillgång och efterfrågan. Reglerade marknader, ofta politisk styrda sådana är mer oberoende av olika marknadskrafter.   Skolan är reglerad såväl av staten som av huvudmannen. Sedan reformerna vid 90-talets början är skolan konkurrensutsatt genom vårdnadshavares rätt att välja skola, som tillsammans med friskolereformen gör att vi kan tala om en skolmarknad. Skillnaden mellan marknadsorienterade verksamheter och reglerade organisationer är inte absolut, utan snarare relativ. Det innebär att gränserna är något flytande. En i huvudsak marknadsstyrd organisation kan till vissa delar vara reglerad och i huvudsak reglerade organisationer är inte opåverkade av marknadskrafterna. Skolan befinner sig i detta gränsland. Ett annat spänningsfält som aktualiseras vad gäller skolan är begreppen centralisering och decentralisering. En centraliserad organisation kännetecknas av att beslutsfattande, kontroll och styrning är fokuserade till organisationens topp, med ett annat uttryck ”top-down”. En decentraliserad organisation karaktäriseras av att beslutsfattande m.m. är mer utspritt till verksamhetens mer perifera delar t.ex. till rektorer och lärare. Här kan begreppet ”bottom-up” beskriva styrningen.  Seniorprofessor Gunnar Berg vid Mittuniversitetet har beskrivit korsmodellen som pekar på att skolan kännetecknas av följande olika former för styrning: Regelstyrning, som kännetecknas av de anvisningar skolan och förskolan får av staten i form av lagar, förordningar och anvisningar. (Se juridisk styrning ovan) Ramstyrning, innebär att staten anger ramar och ansvarsområden som inte får överskridas. Det kan gälla timplaner och skolårets antal dagar m.m. Skolväsendet har ett visst utrymme för egna och självständiga handlingar. Resultatstyrning, karaktäriseras av att staten ställer vissa bestämda krav på resultat som ska uppnås i verksamheten. Kontroll sker med hjälp av betyg, nationella prov och statlig skolinspektion. (Se styrning genom utvärdering ovan.) Målstyrning, utmärks av att staten anger målen för den önskvärda verksamheten i allmänna termer. Skolan som institution har en förhållandevis hög grad av autonomi genom egna tolkningar av dessa mål och hur de ska omsättas i vardagsarbetet. Källa: Seniorprofessor Gunnar Berg vid Mittuniversitetet

Fyra styrverktyg Det finns olika sätt att styra välfärdssektorn på. Ett sätt att beskriva den statliga styrningen av skolan är genom en läroplansteoretisk modell, som beskrivits av Professor Emeritus Ulf P Lundgren vid Uppsala universitet och professor Bo Lindensjö. Vi kan med den modellen beskriva den statliga styrningen och hur skolan och förskolan regleras och inramas. Skolan måste förstås både som en institution och som en organisation när det gäller styrning. Skolan har en egen historia och sin egen tradition. Dessa styrverktyg ramar in och begränsar verksamheten, men beskriver även skolan och förskolans relation till omvärlden.   Den juridiska styrningen uttrycks i lagar, förordningar och anvisningar. Den juridiska styrningen är överordnad de andra tre och utgör basen. Därför ligger den överst i pyramiden och rödmarkerad. Skollagen, som stiftas av riksdagen anger de grundläggande bestämmelserna för alla skolformer. Regeringen utfärdar förordningar som läroplaner. Skolverket fattar beslut om föreskrifter som kursplaner och betygskriterier. Lagar, föreskrifter och förordningar är bindande. Därutöver finns Skolverkets allmänna råd, som är rekommendationer till hur skolans författningar kan och bör tillämpas. Den ekonomiska styrningen handlar om fördelningen av de ekonomiska resurserna samt användning av tid och rum. Finansieringen av skolan sker genom statliga anslag till kommunerna. I botten finns de kommunala skattemedlen. I huvudsak finansieras skolan genom generella anslag till alla kommuner, som sedan har ansvar att fördela resurserna mellan olika verksamheter. Därutöver kan huvudmän idag ansöka om olika former av statsbidrag som är riktade ekonomiska bidrag. Exempel på detta är statsbidrag för lärarlönelyftet, förstelärare, lovskola, läxhjälp samt statsbidrag för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i grundskolan. Den ideologiska styrningen omfattar inte bindande föreskrifter, men påverkar skolan genom information och annan påverkan. Det handlar om hur värden, mål och innehåll – i t.ex. läroplaner, timplaner, betygskriterier, allmänna råd och föreskrifter, kan och bör förstås. Hur det tolkas, beror på annan information med ursprung i såväl politiken, förvaltningen och forskningen som i skolans egen praktik. Den ideologiskt grundade styrningen sker genom produktion, spridning av information samt muntligt, skriftligt, formellt och informellt förmedlad kunskap. Styrning via utvärdering har kommit att användas alltmer som instrument för att reglera skolan. Argumentet är att det är nödvändigt att kontrollera hur det går, kunna rikta ansvaret till rätt nivå och på så sätt få underlag för vad som behöver utvecklas och hur resurserna bör användas på bästa sätt för att öka måluppfyllelsen. Exempel på tekniker för utvärdering är betyg, nationella prov, nationella utvärderingar och internationella jämförelser (PISA). Dessutom har det tillkommit nya former av tillsyn och kvalitetsgranskning, vilket Statens skolinspektion står för. Därutöver sker bland annat även tillsyn på lokal nivå, olika former av kvalitetsindikatorer används liksom individuella utvecklingsplaner. Källa: Professor Emeritus Ulf P Lundgren vid Uppsala universitet och professor Bo Lindensjö

Spänningsfältet på kommunal nivå Bilden visar på spänningsfältet mellan politik och förvaltning.   Om ena parten är passiv/försiktig och den andra aktiv/drivande uppstår det en obalans i styrningen. Om båda parterna är passiva/försiktiga kommer styrningen att vara ad hoc och präglas av tvära kast. Det ideala är att båda parter är aktiva/drivande och klara över sina olika roller. Då finns förutsättningar för samarbete och att styrningen blir interaktiv. Källa: Docent Lars Svedberg, Karlstad universitet. Källa: Docent Lars Svedberg, Karlstad universitet.

Diskussion Hur ser det ut hos oss? Hur kan vi öka graden av interaktivitet och samarbete mellan politik och förvaltning? Diskussion – hur ser det ut hos oss?