VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2) Uppgifter som är användbara i deltema A.2 är hämtade från NyA, beräkningar från Ladok, och NyA uppföljning (som får uppgifter om planerade platser från GUBAS). Uppgifter om antal planerade platser kan saknas i våra system. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-02-25
VHS samtliga antagningsomgångar - Rekrytering och söktryck 2(2) Uppgifter som är användbara i deltema A.1 är hämtade från Ladok uppföljning (LW03). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW03. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Uppgifter om antal planerade platser kan saknas i våra system. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-02-25
Genomströmning och retention, kohortstudie – antal registrerade, N2ATM Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW04). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW04. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Diagrammet visar antal registrerade på program (kohort) och hur dessa förändras under tiden som utbildningen pågår. Utbildningens terminer anges som 1, 2, 3, 4 etc. där termin 1 är samma sak som kohortens starttermin. Antal registrerade på program i kohorten skiljer sig troligen från vad som läraren ser på föreläsningarna. En orsak till detta är att diagrammets siffror inte omfattar studenter som antas till senare del av program. Denna grupp kan således behöva uppskattas. Antal studenter som läser efter ett programs upplägg men som inte är registrerade på det aktuella programmet ingår heller inte i kohorten. Denna grupp kan behöva uppskattas. Om diagrammets värden skiljer sig från det förväntade kan det bero på brister i rutiner kring att koppla kurser till program. Program som leder till generell examen bedöms överlag ha de största problemen men variationen mellan olika program förväntas vara stor. På grund av ovan nämnda faktorer har de absoluta siffrorna i diagrammet mindre betydelse. Styrkan ligger istället i tidsserien. Även tillfälliga variationer mellan terminer som behöver en djupare analys kan uppmärksammas ur diagrammet. Tänk på att naturliga nedgångar i siffrorna följer utbildningens planerade längd. Exempelvis bör ett tvåårigt program medföra att antalet registrerade på programmet sjunker kraftigt termin 5. Diagrammet kan vara till hjälp för att peka på ytterligare områden i våra inrapporteringsrutiner som saknas eller behöver utvecklas. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-02-25
Genomströmning och retention, kohortstudie – genomsnittlig poängproduktion, N2ATM Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW04). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW04. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Diagrammet visar den genomsnittliga poängproduktionen (hp) på program (kohort) och hur denna förändras under tiden som utbildningen pågår. Utbildningens terminer anges som 1, 2, 3, 4 etc. där termin 1 är samma sak som kohortens starttermin. Den genomsnittliga poängproduktionen på program i kohorten skiljer sig troligen på samma sätt som ”Antal registrerade på program i kohorten” från vad läraren uppfattar vara ett programs poängproduktion. Den genomsnittliga poängproduktionen avser genomsnittligt antal avklarade högskolepoäng under aktuell termin, per individ som är registrerad inom programmets aktuella termin (dvs de individer som ingår i ”Antal registrerade på program i kohorten”). Om diagrammets värden skiljer sig från det förväntade kan det bero på brister i rutiner kring att koppla kurser till program. Program som leder till generell examen bedöms överlag ha de största problemen men variationen mellan olika program förväntas vara stor. På grund av ovan nämnda faktorer har de absoluta siffrorna i diagrammet mindre betydelse. Styrkan ligger istället i tidsserien. Även tillfälliga variationer mellan terminer som behöver en djupare analys kan uppmärksammas ur diagrammet. Tänk på att naturliga nedgångar i siffrorna följer utbildningens planerade längd. Exempelvis bör ett tvåårigt program medföra att den genomsnittliga poängproduktionen på programmet sjunker kraftigt termin 5 och 6. Diagrammet kan vara till hjälp för att peka på ytterligare områden i våra inrapporteringsrutiner som saknas eller behöver utvecklas. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-02-25
Genomströmning och retention – övriga uppgifter, N2ATM 1(2) Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 16 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 10 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW01). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW01. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Starttermin anger kohortens starttermin. Varje kohort har en egen tabell som beskriver utvecklingen genom utbildningens terminer. Notera att uppgifterna ”Reg i program” är de samma som tidigare uppgifter för ”Antal registrerade på program i kohorten” (LW04). Tabellerna är tänkta att kunna användas i ett slags bortfallsanalys där förklaringen till frånfall i antal registrerade kan hittas i form av att studenter har registrerats i annan utbildning, har omregistrerats, har tagit uppehåll, har anmält avbrott etc. En översiktlig bedömning pekar dock mot att en stor del av det tapp i antal registrerade studenter i en kohort faktiskt avslutar sina studier på GU. Det kan även vara så att många av de rutiner vi har för denna typ av registreringar inte används fullt ut. Orsaken härtill kan vara flera – exempelvis oklara administrativa rutiner, oklarheter i kommunikationsvägar mellan student-lärare-administrativ personal, eller att studenterna inte vet vad de förväntas göra när de vill ta studieuppehåll eller liknande. Variationer mellan olika program förväntas förekomma. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-02-25
Genomströmning och retention – övriga uppgifter, N2ATM 2(2) Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Termin H07 V08 H08 V09 H09 V10 H10 V11 H11 Start-termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Reg i program 11 Reg i annan inr Reg annan grundutb Res, omreg, uppeh Anmälda avbrott Examen program Annan examen Uppgifter som är användbara i deltema B.1 och B.2 är hämtade ur Ladok uppföljning (LW01). För detaljerad information om variablerna följ länken ”hjälp” i vänstermenyn i Ladok uppföljning för LW01. Ladok uppföljning finns tillgänglig via Medarbetarportalen/verktyg/ladok uppföljning/ Starttermin anger kohortens starttermin. Varje kohort har en egen tabell som beskriver utvecklingen genom utbildningens terminer. Notera att uppgifterna ”Reg i program” är de samma som tidigare uppgifter för ”Antal registrerade på program i kohorten” (LW04). Tabellerna är tänkta att kunna användas i ett slags bortfallsanalys där förklaringen till frånfall i antal registrerade kan hittas i form av att studenter har registrerats i annan utbildning, har omregistrerats, har tagit uppehåll, har anmält avbrott etc. En översiktlig bedömning pekar dock mot att en stor del av det tapp i antal registrerade studenter i en kohort faktiskt avslutar sina studier på GU. Det kan även vara så att många av de rutiner vi har för denna typ av registreringar inte används fullt ut. Orsaken härtill kan vara flera – exempelvis oklara administrativa rutiner, oklarheter i kommunikationsvägar mellan student-lärare-administrativ personal, eller att studenterna inte vet vad de förväntas göra när de vill ta studieuppehåll eller liknande. Variationer mellan olika program förväntas förekomma. Avdelningen för analys och utvärdering Katarina Borne 2019-02-25