Presentation fristående gymnasieskolor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Välkommen till Vikenskolan
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Gymnasievalet 2013 Mia Heribertsson Studie- och yrkesvägledare.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Gymnasieval 2014.
Gymnasieval Behörighet till yrkesprogram För behörighet krävs godkänt i 8 ämnen: svenska/svenska som andraspråk engelska matematik minst fem andra.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Gymnasievalet 2016.
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Hur du ansöker på gymnasievalswebben ”gymnasiestudera.se” Av Bergendahl Moa och Liljebäck Johan VT-2016.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fristående grundskolor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Information vid överlämnandekonferens
Lite statistik och några förslag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Gymnasievalet 2018.
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Gymnasievalet 2017/18.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Var med och utveckla Umeå universitet
Presentation fristående grundskolor
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentation fristående förskolor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Referensgrupp
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Presentation fristående gymnasieskolor Systemstöd Utbildningsförvaltningen 18 oktober 2018

Innehåll Systemstöd Liv och hälsa ung Gymnasiemässan Gymnasieantagning Individstöd Tilläggsbelopp ny blankett Centrala elevhälsan Enheten för flerspråkighet Intyg Genomlysning av Individstöd

Information systemstöd Individstöd Utbildningsförvaltningen 18 oktober 2018

Liv och hälsa ung Systemstöd Utbildningsförvaltningen 16 och 18 oktober 2018

Folkhälsoundersökningar Aktuell bild av livsvillkor, levnadsvanor, sociala faktorer och hälsa Geografiska skillnader, befolknings- och/eller gruppnivå Nödvändiga för att Bedriva ett effektivt arbete för jämlik hälsa och goda levnadsvillkor Följa utvecklingen över tid Bedriva forskning Ger en aktuell bild av faktorerna på befolknings- eller gruppnivå Underlag för analys, planering, åtgärder

Varför genomför vi Liv och hälsa ung? Planering och uppföljning Underlag för hälsofrämjande och förebyggande insatser Analys ihop med andra län Möjlighet för unga att komma till tals Långsiktigt regionalt mål: Att LHU används som underlag i planering och prioritering av åtgärder för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och unga Om skolenhetsnivå Analyser görs generellt inte på skolenhetsnivå Redovisas inte i rapporter Integritet Faktorer som ligger utanför skolans ansvarsområden Indikatorer, MoB, program och planer, projekt Möjligt att följa över tid Indikerar geografiska områden där insatser eller åtgärder behövs Indikerar grupper som har sämre hälsa eller levnadsvanor och där riktade insatser eller åtgärder behövs Exempel på fördjupade analyser/åtgärder – Kartläggning om hälsa och levnadsvillkor, underlag sociala kompassen, särskild rapport om barn/unga utifrån LHU. Samordnad planeringsprocess för hållbar landsbygds- och stadsutveckling. Regionen särskilda rapporter om trygghet och sexuell hälsa. Analys ihop med andra län CDUT Underlag till forskning (en bieffekt) Ett (av flera andra) sätt för ungdomar att bidra och påverka. Här har vi kunnat vara tydligare och bättre, och därför kommer vi se över hur vi kan förbättra Ger oss kunskap om våra ungdomar här och nu, för att mäta jämlik hälsa behöver vi ett så stort underlag som möjligt. Vi mäter vart en går i skolan men det viktiga är att var man BOR. Områdesnivå Återkopplingen ges till skolan men det redovisas inte. Områdes- och gruppnivå! Ger kunskap om områden.

Lägre utbildningsnivå, Låg andel invånare födda utanför EU/EFTA. Landsbygdsbelägna förorter. Många barnfamiljer. Hög andel som förvärvsarbetar. Ung vuxen befolkning med hög utbildningsnivå. Lågt ohälsotal. Låg andel invånare som förvärvsarbetar. Låg inkomstnivå. 28 700 52 900 19 600 Höga ohälsotal. Hög arbetslöshet. Hög andel ekonomiskt bistånd. Ganska låg utbildningsnivå. Låg inkomstnivå. Många människor födda utanför EU/EFTA. Höga ohälsotal. Förhållandevis hög arbetslöshet och andel ekonomiskt bistånd. Ganska låg utbildningsnivå. Låg inkomstnivå. Hög andel äldre. Högsta inkomstnivå. Lägst andel arbetslösa. Lägst andel ekonomiskt bistånd. 32 650 44 600 25 100

Barnfamiljers ekonomiska förutsättningar Finns det något du skulle vilja göra på din fritid, som många andra i din ålder gör, men som du inte kan vara med på för att du/din familj inte har råd? Andel som svarat: Ja

Om undersökningen och genomförandet Genomförs under VT vartannat år Årskurs 7, 9, 2 gymnasiet Frågor om psykisk, fysisk, social och sexuell hälsa, levnadsvanor, trygghet, fritid, delaktighet, familjens ekonomi Temafrågor Webbaserad – tillgång till dator nödvändig Genomförs under provliknande förhållanden LHU genomförts sedan 2005 Levnadsvanor: sömn, matvanor, fysisk aktivitet, ANDT

Om svarsfrekvens Sjunkande svarsfrekvens i de flesta befolkningsundersökningar När LHU blev webbaserad sjönk svarsfrekvensen markant Några skolor har inga eller ett fåtal elever som svarat på enkäten Svarsfrekvens kan ökas genom t.ex. Att syftet tydliggörs och kommuniceras på ett bra sätt Att det inte krockar med andra enkätundersökningar Att den genomförs under provliknande förhållanden Att skolorna engageras i genomförandet Att elever och personal får användbar återkoppling Svarsfrekvens 2009 var det 81 % svarsfrekvens. 2013 69 % och 2017 59 % (Enköping drog ner mkt). Uppsala kommun lite bättre än länsgenomsnittet 2017, med 62 %.

LHU 2019 Temafrågor: ANDTS Genomförs: förslag v 6-7 (tidigare år v 10-12) Process Regionen kontaktar rektorer: under hösten Rektor utser kontaktperson på varje skola och återkopplar till regionen Kontaktpersoner får mer tydliga instruktioner kring genomförande av regionen Enkät genomförs: v 6-7 (uppsamling v 9-10) Preliminärt Resultat återkopplas: maj Öppna för inspel. Vad tycker ni? Viktigt att enkäten krockar med så lite som möjligt. Senaste åren har enkäten genomförts v 10-12. Argument för att tidigarelägga: kan lättare följa upp tillsammans med kontaktpersonerna under v 8, uppsamling under v 9-10 kan passa bättre in med PRAO möjlighet till tidigare återkoppling av resultat innan VT är slut resultaten kan bearbetas i tid innan VP-arbetet drar igång på hösten.

Frågor? Kontaktuppgifter Lina Wahlström Avdelningen för social hållbarhet, kommunledningskontoret lina.wahlstrom@uppsala.se 018-727 86 17

Gymnasiemässan Systemstöd Utbildningsförvaltningen 18 oktober 2018

Gymnasiemässan - 15 november 2018 Fyrishov C/D –hallen, 28 utställare (skolor) Antagningsenheten, SYV samt Gymnasiesärskolan – informationsdisk mitt i C/D-hallen Gymnasieelever musikunderhållning i foajén hela dagen Värdar/värdinnor från Hotell- och turismprogrammet UYG, Ekeby Café i foajén Antalet sittplatser i foajén och i C/D-hallen utökat Broschyr om skolor och program samt Mytologifolder delas ut.

Gymnasieantagning Systemstöd Utbildningsförvaltningen 18 oktober 2018

Antal elever 2018 • I gymnasieantagningens sökanderegister ingick 5 042 elever 2018 (4 646 elever 2017). Av dessa är 3 047 elever folkbokförda i Uppsala kommun (även elever med tillfälligt personnummer med vistelseadress Uppsala). Motsvarande antal 2017 var 2 832 elever. Av de 3 047 eleverna: sökte 2 311 elever från åk 9 (2 281 elever 2017). sökte 528 elever från ett introduktionsprogram (IM-program). sökte 208 elever från ett nationellt program. •Gymnasieantagningen sköter antagningen till samtliga gymnasieskolor (kommunala och fristående) i Knivsta, Tierp, Uppsala och Östhammar. Elever inom samverkansområdet gör ansökan i Uppsalas Dexter. •Dessutom tillkommer ansökningar från resten av landet. De söker genom sin hemkommun som vidarebefordrar uppgifterna till Uppsalas antagning.

Utvärdering årets antagning till gymnasiet Alla behöriga elever åk 9 elever från Uppsala kommun fick en gymnasieplats till skolstart. Av dessa har andelen som antagits till sitt förstahandsval sjunkit från 93% 2016, 83% 2017 och 82% 2018. Många elever behövde göra en efteranmälan och lägga till nya val för att kunna bli antagna till gymnasieskolan. 46 elever antogs till introduktionsprogrammet programinriktat val. Den 1/7 2018 var 43 behöriga åk 9 elever folkbokförda i Uppsala utan plats, jämfört med ca 40 elever 2016 och 66 elever 2017. De 43 eleverna bereddes plats till skolstart utifrån reservlista (ordinarie val eller genom efteranmälning). Stort ansökningstryck till NA, SA och EK. Flest reserver till EK, SA, NA och HA. Antalet efteranmälningar (omval eller nyval efter den 15/5) har ökat från 6 % 2017 till 6,6 % 2018 (281 elever 2017 och 331 elever 2018). Antagning genom fri kvots antagning ska vara restriktiv. Huvudmännen beslutar om fri kvot. Svårighet för huvudmännen att bedöma utländska betyg för antagning i fri kvot. Antagningsenheten har hanterat ca 150 ansökningar där den sökande antingen haft ett utländskt betyg som ska bedömas eller den sökande inte haft något betyg från hemlandet. Bedömning har då fått göras med hjälp av uppgifter från avlämnande skola. Fler elever med sekretesskyddad personuppgift har hanterats än tidigare år: 31 elever.

Utvärdering årets antagning introduktionsprogram (IMIND, IMYRK, IMIND)obehöriga till nationellt program Svårt att bereda plats för sökande till introduktionsprogrammen med undantag för IM-programmet språkintroduktion och individuellt alternativ. Elever som saknar behörighet tas emot efter ordinarie antagning av behöriga elever. I augusti skickade det kommunala aktivitetsansvaret ut informationsbrev till drygt 60 ungdomar som inte hade fått någon plats i gymnasieskolan. Dessa elever erbjöds en plats inom IM-programmet individuellt alternativ på Uvengymnasiet. Många elever saknar behörighet till nationellt program. Den samordnade IM-antagningen har handlagt 484 ungdomar som sökt till ett IM-program. De 484 ungdomarna är i dagsläget: Placerade på ett IM-program: 287​ ungdomar (IMIND 127 st​, IMPRE 21 st, IMYRK 139 st​) Elever från språkintroduktion som återgått till språkintroduktion: 82​ ungdomar Antagna till nationellt program eller IMPRO: 66​ ungdomar Kvar i grundskolans regi: 3 ungdomar Hänvisade till kommunala aktivitetsansvaret i annan kommun: 44 ​ungdomar Utflyttade: 2 ungdomar

Andelen sökande till yrkesprogram har fortsatt öka Andelen sökande till yrkesprogram har fortsatt öka. Källa: gymnasieantagningen 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Högskoleförberedande program Samtliga sökande (oavsett ålder och hemkommun) 64% 67% 66% Åk 9 elever hemkommun Uppsala 77% 78% 79% 76% Yrkesprogram 36% 33% 34% 23% 22% 21% 24%

Ny struktur IM Följande program finns från och med 1/7 2018: IMR – programinriktat val (fd. IMPRE och IMPRO) IMY – yrkesintroduktion IMA – individuellt alternativ IMS - språkintroduktion

IMR – programinriktat val Varje huvudman måste ange om IMR ska utformas för grupp eller enskild elev. Behörighet: eleven ska ha godkänt betyg i sv/sva, ma eller eng samt fyra andra ämnen sv/sva, ma, eng samt tre andra ämnen Urval: Grupp: enligt reglerna för nationellt program = betygsurval (genom antagning gymnasiet) Enskild elev: rektors beslut Utbudet IM ska meddelas till antagning gymnasiet samtidigt som de nationella programmens utbud (nov-dec).

Information individstöd Utbildningsförvaltningen 10 oktober 2018

Tilläggsbelopp Ny blankett och ny manual framtagen. Finns på Utförarsidan. Enhetens handläggare hjälper gärna till om skolan behöver hjälp med att söka. Uppföljning av beslut görs inte längre.

Centrala elevhälsan CE CE erbjuder introduktion för nya skolsköterskor. Tag kontakt med CE om så önskas. Skolor med avtal om skolläkare uppmanas att gärna bjuda in skolläkare till elevhälsoteamet en till två gånger per termin för att lyfta in den medicinska kompetensen i elevhälsan. Yrkesträffar för skolsköterska och kurator v 46. Inbjudan skickas. Den 6 dec på 08.30-11.30- fortbildning gällande kvinnlig omskärelse, endometrios och ungdomsmottagningen. Skolsköterskor och skolläkare inbjudna.

Enheten för flerspråkighet EFF En arbetsgrupp med representanter från grundskolan och gymnasiet har under förra läsåret tydliggjort EFF:s och skolformernas olika ansvar för att få modersmålsundervisningen och studiehandledningen att organisatoriskt fungera. Arbetsgruppen tog fram flera flödesscheman utifrån de olika stegen; anmälan, lokalplanering, m.m. Ett antal kritiska datum identifierades och beslut togs att dessa stoppdatum skulle gälla. En utvärdering visade att stoppdatumen inte fungerade för skolformerna. Fortsatt arbete pågår för att omhänderta de problem som kvarstår

Intyg En grupp bestående av personer från både regionen och kommunen har arbetat med intyg som regionens olika professioner skriver åt personer som behöver ett intyg för någon tjänst i kommunen. Gällande utbildningsförvaltningens olika behov (TB, skolskjuts, NPF-remiss m.m.) så har en gemensam blankett tagits fram för att täcka de behov som kan finnas. Tanken med intygsmallen är att den ska vara så ”bred” så den kan användas för fler ändamål och att vårdnadshavarna inte ska behöva be om nya intyg för varje enskilt behov.

INTYG / UTLÅTANDE Intyget/ utlåtandet ska tydligt beskriva barnets/ungdomens funktionsnedsättning och ev konsekvenser av funktionsnedsättningen. Det är viktigt att inte ange vad andra instanser ska göra eller ta för beslut.   Namn: Personnummer: Vårdnadshavares namn: Intyg begärt av: Har barnet/ungdomen en diagnos så ange den här: Vilka medicinska insatser har barnet/ungdomen och i vilken omfattning: Finns bedömning kring egenvård? Beskriv i så fall detaljerat vad egenvården innefattar. Beskriv så detaljerat som möjligt barnets/ungdomens svårigheter i vardagen utifrån funktionsnedsättningen: Har barnet/ungdomen särskilda hjälpmedel så ange här vilka det är och i vilka situationer och i vilken omfattning de behöver användas: För vilken period gäller intyget: Datum för intyg: Intyget skrivet av: Titel och instans:

Genomlysning Individstöd En genomlysning på uppdrag av Birgitta Pettersson sker av Individstöds fyra enheter; myndighetsenheten, enheten för flerspråkighet, centrala elevhälsan och konsultativt stöd. Syftet är att klarlägga om de olika uppdragen är rätt organiserade och uppfyller lagkrav och behov. Resultatet av genomlysningen lämnas i januari