Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Advertisements

EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tio handfasta argument
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Muntligt Jag kan….
Intervju inför ViV-projektet.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Ett arbetsområde om poesi
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Workshop inför Projektet
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Springlife Prioövning
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Utvärderingsmöte för personalen
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Kommunikationsprocesser
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Förändringsarbete.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Kroppsspråk, röst och artikulation
EEF Kundbehov och energitjänster
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föreläsning Svenska II
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Workshop Arbetsplatslärande.
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Testa Matchningsindikatorerna som verktyg!
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Kommunikationsprocesser
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Förbättra klubbkvalitet
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING Plats o datum Upplägg i samarbete med EEF - Energieffektiviseringsföretagen

EEF är ca 70 företag och fem branschförbund

Vad gör EEF? Utvecklar energitjänstemarknaden för ett energieffektivare Sverige genom att - hjälpa leverantörerna att kundanpassa sina tjänster - informerar/utbildar kunderna i energitjänster och dess mervärden Hjälper kunder att hitta (bra!) leverantörer Informerar beslutsfattare för utveckling av styrmedel Driver utvecklingsprojekt

Affärsutveckla med kundanpassade energitjänster EEF:s verktygslåda

Dagens workshop Fortsätt på hemmaplan! Grupparbeten Brainwriting Kl 09.00? Presentationsrunda, förväntningar & förhoppningar på dagen Upplägg av dagen och inledning Verktyg Självskattning (x min) Verktyg Kundvärden (x min) Gruppdiskussion: Erfarenhetsutbyte om att sälja energitjänster (x min) Kl 10:15-10:30 Paus Verktyg Balanserad kundkommunikation (x min) Verktyg Komplementer (x min) Hur går vi vidare? Mina åtaganden (x min) Kl 12.00 Lunch Grupparbeten Brainwriting Fortsätt på hemmaplan!

Varför står vi här idag? EEF har intervjuat många kunder och metodiskt sammanställt svaren med hjälp av tjänsteutvecklingsspecialister (en presentation om detta skickar vi efter ws) Utveckla er som levererar energitjänster är en viktig del, liksom att få fler att arbeta med energitjänster Möta kundbehovet / förstå vad kunden värdesätter Vi har inte alla svar - men tillsammans idag....

Det handlar inte om att fråga kunderna vad de vill ha Det handlar inte om att fråga kunderna vad de vill ha. Det handlar om att förstå vad kunderna behöver och skapa konkreta lösningar på hur. – Transformator Design

Verktyg Självskattning – en lista med affärsutvecklingsmöjligheter Tänk igenom varje möjlighet och fundera om det är relevant för ditt företag och om ni känner att ni ”uppfyller” kundbehovet (jobba enskilt) Slutövningen (sist idag) blir sedan att välja ut vad ni vill gå vidare med Alla leverantörer kan inte möta alla behov – men genom samarbete kanske? Obs, ingen rangordning av möjligheterna i listan

Verktyg Kundvärden De flesta kunder förstår inte tekniken på samma sätt som ni leverantörer gör (se punkt 2 och 3 i verktyget Självskattning). Det är heller inte säkert att den/de som tar investeringsbeslutet kan tekniken ni levererar. https://www.youtube.com/watch?v=OFH7CLJQauY Uppgiften är att ni i par (två olika företag) skriftligt beskriver era tjänster med ett språk som allmänheten förstår, det vill säga helt utan några krångliga ord. Mervärden = kundernas språk

Få kunden intresserad - målgruppsspecifik kommunikation BRF:er Behöver inte höja avgiften Jämnare inomhusklimat Nöjdare grannar Ingen/minimal påverkan på boendemiljö under installation Enkelt att se resultat Minskat underhåll Sköter sig själv eller lätt att övervaka Ni gör skillnad för klimat och miljö Fastighetsägare Ökat driftsnetto Jämnare inomhusklimat Nöjdare hyresgäster Ingen/minimal påverkan på boendemiljö under installation Minskat underhåll Sköter sig själv eller lätt att övervaka Ni gör skillnad för klimat och miljö Industrier Sänkt driftskostnad Bättre arbetsmiljö Nöjdare medarbetare Ingen/minimal påverkan på produktionen under installation Energieffektiv produktion som eget säljargument (inte bara deras produkt) Minskat underhåll Sköter sig själv eller lätt att övervaka Ni gör skillnad för klimat och miljö

Gruppdiskussion: Erfarenhetsutbyte kring att sälja, genomföra och följa upp energitjänster Skriv ned era egna tankar på post-it Diskussion i grupper idag Ordet är fritt, låt alla komma till tals

10:15-10:30 Paus

Övning Balanserad kundkommunikation Kunder kan känna sig osäkra på om ett erbjudande är att lita på Balanserad kommunikation handlar om att hitta balans mellan att lära ut att lyssna och dessutom inkludera både sina egna och andras behov Diskutera med en kollega eller den bredvid er ”I hur stor utsträckning kommunicerar ni med era kunder enligt de fyra rutorna”? Vill ni så tänk ett fysiskt kundmöte eller er kommunikation brett

Verktyg Komplementer Ensam är inte stark! Hitta affärspartners för fler affärer, gemensamma affärer Kunderna lyssnar inte på okända! Samarbeta därför Många kunder vill minimera sin tid på ”icke kärnverksamhet” Samarbeta därför. (”fler åtgärder per avtal”). Grupparbete med 4-5 pers (blandade företag) i varje Inled med brainwriting, avsluta med att dokumentera själva

Hur går vi vidare? Ni - skapa ett par/ en grupp inom bolaget (ensam eldsjäl är tungt) - få med ledningen - ta enkla segrar först - fira delmål - fortsätt med de andra delarna, någon eller några i taget Vi - ringer er (ange när) och följer upp hur det går / om vi kan hjälpa till! Övriga tankar / önskemål?

Verktyget Mina åtaganden Affärsutveckling kräver stegvis arbete och att komma igång är oftast svårast Företagsvis, välj ut en eller max två tips från listan Mer av något ni redan gör eller något nytt, välj ni

Vad är viktigt att tänka på internt? Få fler involverade internt – ensam är inte stark Kommunicera det ni gör – det skapar engagemang

Innan vi slutar för dagen Vad var bra med dagens workshop? Vad kunde varit bättre? Skriv på post-its och lämna på bordet

Tack för er uppmärksamhet!