Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING Plats o datum Upplägg i samarbete med EEF - Energieffektiviseringsföretagen
EEF är ca 70 företag och fem branschförbund
Vad gör EEF? Utvecklar energitjänstemarknaden för ett energieffektivare Sverige genom att - hjälpa leverantörerna att kundanpassa sina tjänster - informerar/utbildar kunderna i energitjänster och dess mervärden Hjälper kunder att hitta (bra!) leverantörer Informerar beslutsfattare för utveckling av styrmedel Driver utvecklingsprojekt
Affärsutveckla med kundanpassade energitjänster EEF:s verktygslåda
Dagens workshop Fortsätt på hemmaplan! Grupparbeten Brainwriting Kl 09.00? Presentationsrunda, förväntningar & förhoppningar på dagen Upplägg av dagen och inledning Verktyg Självskattning (x min) Verktyg Kundvärden (x min) Gruppdiskussion: Erfarenhetsutbyte om att sälja energitjänster (x min) Kl 10:15-10:30 Paus Verktyg Balanserad kundkommunikation (x min) Verktyg Komplementer (x min) Hur går vi vidare? Mina åtaganden (x min) Kl 12.00 Lunch Grupparbeten Brainwriting Fortsätt på hemmaplan!
Varför står vi här idag? EEF har intervjuat många kunder och metodiskt sammanställt svaren med hjälp av tjänsteutvecklingsspecialister (en presentation om detta skickar vi efter ws) Utveckla er som levererar energitjänster är en viktig del, liksom att få fler att arbeta med energitjänster Möta kundbehovet / förstå vad kunden värdesätter Vi har inte alla svar - men tillsammans idag....
Det handlar inte om att fråga kunderna vad de vill ha Det handlar inte om att fråga kunderna vad de vill ha. Det handlar om att förstå vad kunderna behöver och skapa konkreta lösningar på hur. – Transformator Design
Verktyg Självskattning – en lista med affärsutvecklingsmöjligheter Tänk igenom varje möjlighet och fundera om det är relevant för ditt företag och om ni känner att ni ”uppfyller” kundbehovet (jobba enskilt) Slutövningen (sist idag) blir sedan att välja ut vad ni vill gå vidare med Alla leverantörer kan inte möta alla behov – men genom samarbete kanske? Obs, ingen rangordning av möjligheterna i listan
Verktyg Kundvärden De flesta kunder förstår inte tekniken på samma sätt som ni leverantörer gör (se punkt 2 och 3 i verktyget Självskattning). Det är heller inte säkert att den/de som tar investeringsbeslutet kan tekniken ni levererar. https://www.youtube.com/watch?v=OFH7CLJQauY Uppgiften är att ni i par (två olika företag) skriftligt beskriver era tjänster med ett språk som allmänheten förstår, det vill säga helt utan några krångliga ord. Mervärden = kundernas språk
Få kunden intresserad - målgruppsspecifik kommunikation BRF:er Behöver inte höja avgiften Jämnare inomhusklimat Nöjdare grannar Ingen/minimal påverkan på boendemiljö under installation Enkelt att se resultat Minskat underhåll Sköter sig själv eller lätt att övervaka Ni gör skillnad för klimat och miljö Fastighetsägare Ökat driftsnetto Jämnare inomhusklimat Nöjdare hyresgäster Ingen/minimal påverkan på boendemiljö under installation Minskat underhåll Sköter sig själv eller lätt att övervaka Ni gör skillnad för klimat och miljö Industrier Sänkt driftskostnad Bättre arbetsmiljö Nöjdare medarbetare Ingen/minimal påverkan på produktionen under installation Energieffektiv produktion som eget säljargument (inte bara deras produkt) Minskat underhåll Sköter sig själv eller lätt att övervaka Ni gör skillnad för klimat och miljö
Gruppdiskussion: Erfarenhetsutbyte kring att sälja, genomföra och följa upp energitjänster Skriv ned era egna tankar på post-it Diskussion i grupper idag Ordet är fritt, låt alla komma till tals
10:15-10:30 Paus
Övning Balanserad kundkommunikation Kunder kan känna sig osäkra på om ett erbjudande är att lita på Balanserad kommunikation handlar om att hitta balans mellan att lära ut att lyssna och dessutom inkludera både sina egna och andras behov Diskutera med en kollega eller den bredvid er ”I hur stor utsträckning kommunicerar ni med era kunder enligt de fyra rutorna”? Vill ni så tänk ett fysiskt kundmöte eller er kommunikation brett
Verktyg Komplementer Ensam är inte stark! Hitta affärspartners för fler affärer, gemensamma affärer Kunderna lyssnar inte på okända! Samarbeta därför Många kunder vill minimera sin tid på ”icke kärnverksamhet” Samarbeta därför. (”fler åtgärder per avtal”). Grupparbete med 4-5 pers (blandade företag) i varje Inled med brainwriting, avsluta med att dokumentera själva
Hur går vi vidare? Ni - skapa ett par/ en grupp inom bolaget (ensam eldsjäl är tungt) - få med ledningen - ta enkla segrar först - fira delmål - fortsätt med de andra delarna, någon eller några i taget Vi - ringer er (ange när) och följer upp hur det går / om vi kan hjälpa till! Övriga tankar / önskemål?
Verktyget Mina åtaganden Affärsutveckling kräver stegvis arbete och att komma igång är oftast svårast Företagsvis, välj ut en eller max två tips från listan Mer av något ni redan gör eller något nytt, välj ni
Vad är viktigt att tänka på internt? Få fler involverade internt – ensam är inte stark Kommunicera det ni gör – det skapar engagemang
Innan vi slutar för dagen Vad var bra med dagens workshop? Vad kunde varit bättre? Skriv på post-its och lämna på bordet
Tack för er uppmärksamhet!