Det samhällsekonomiska kretsloppet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 1.3 – Företagsmodeller och företagsmål Ekonomistyrningens styrmedel Kursens röda tråd och tentans upplägg (kursens prestationsmätning)
Advertisements

Organisation och produktion
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar.
Ekonomiinformation Ekonomi Befolkningsansvar Resursnämndsuppgifter - Sjukhusundervisningen - Äldreboendeplanering - Boendeplanering, funktionshinder.
Föreläsning 2 och 3 Grunder Redovisning och kalkylering ht
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Ekonomiska begrepp klass 6A – Bruttolön – lön innan skatt, nettolön – lön efter skatt, ränta – inlåning och utlåning, utgift – kostnad, rörlig.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Allting har ett pris. Divisionskalkylering Enklaste sättet Räkna ihop företagets totala kostnader. De totala kostnaderna delas med antal varor eller tjänster.
Entreprenörshuben Målgruppen: Utlandsfödda, någon undantag, svenskar? 18 – 64 (med slutfört gymnasium) Alla nyanlända oavsett att de har ekonomiskbistånd.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
Allmänt Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på marknadsmässiga villkor. Bidrag beviljas inte i följande fall.
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
Kap. 15: Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys Jan-Eric Nilsson.
Företagarpanelen – Q3, 2009 AUGUSTI 2009 Jönköpings län.
Inköpsprocessen vid privata köp
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Automatic Delivery Rewards
Kommunikation.
Likviditetsbudget Oktober November December Inbetalningar
Kommunernas inkomster
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
Tågoperatörerna Järnvägsdagen
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Uppsala län.
Resultat- och balansräkning 2016
på personer i behov av hjälp
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
SEPTEMBER 2011 Östergötlands län
Andreas Stubelius Peter Bennich
Nyckeltalsprojekt - Kyrkogårdsskötsel
Organisera företaget.
Budget – ekonomisk planering
Produktvalsproblem med bidragskalkyl
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Projektledare - Wille Kyrk
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Näringslivsanalys Umeå kommun
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Välkomna till Medivirs
Personalstrategiska verktyg
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Styrgrupp Hjälpmedelscentralen
Sveriges Maskinringar
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Verktyg för finansiell effektivitet
Septemberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Civilekonomprogrammet 240 hp
Karin Millgård, division Service
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Verktyg för finansiell effektivitet
PRODUKTUTVECKLING.
Gör en ekonomisk kalkyl
Programstruktur Civilekonomprogrammet Mars 2016
Inkubatorers betydelse för innovation och tillväxt Lars Bager Sjögren
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
INVESTERING SUCCÉ ELLER MISSLYCKANDE
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Företag 2016 Österbotten.
Nyckeltal från Centrum
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Introduktion.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Presentationens avskrift:

Det samhällsekonomiska kretsloppet kapitel 1 – Samhälle, företag och ekonomI Det samhällsekonomiska kretsloppet

kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Efterfrågekurvan

kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Utbudskurvan

kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Utbud och efterfrågan

Utbud och efterfrågan i jämvikt kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Utbud och efterfrågan i jämvikt

Marknadsandelar dagligvarukartantm 2017 kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Marknadsandelar dagligvarukartantm 2017

kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Produktens livscykel

En varas väg från företag till konsument kapitel 3 – FÖRETAG OCH NÄRINGSLIV En varas väg från företag till konsument kapitel 3 – FÖRETAG OCH NÄRINGSLI

Horisontell och vertikal integration kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Horisontell och vertikal integration

kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Intressentmodellen

Exempel på den rättsliga regleringen av företaget kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Exempel på den rättsliga regleringen av företaget kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTE

Exempel på den rättsliga regleringen av företaget kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Exempel på den rättsliga regleringen av företaget

Företagets mål och strategier kapitel 5 – Företagets affärsidé, mål och strategier Företagets mål och strategier

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning kapitel 5 – Företagets affärsidé, mål och strategier Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning

kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering

kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering Bostonmatrisen

kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering ACE-matrisen

Exempel på marknadsplan kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering Exempel på marknadsplan

Exempel på utvärderingsmall kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering Exempel på utvärderingsmall

Utvärderingen ger en återkoppling kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Utvärderingen ger en återkoppling

Exempel Strategisk och operativ marknadsföring kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Exempel Strategisk och operativ marknadsföring

kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Maslows behovstrappa

Marknadsföring som en kommunikationsprocess kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Marknadsföring som en kommunikationsprocess

kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Köppyramiden

Kundernas acceptanscykel kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Kundernas acceptanscykel

Linjestabsorganisation kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Linjestabsorganisation

Funktionsorganisation kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning kapitel 8  Organisation och organisationsstyrning Funktionsorganisation

Organisation med affärsområde kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Organisation med affärsområde

kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Produktorganisation

Geografisk organisation kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Geografisk organisation

Matrisorganisation i ett industriföretag kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Matrisorganisation i ett industriföretag

Matrisorganisation i ett tjänsteföretag kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Matrisorganisation i ett tjänsteföretag

kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Produktorganisation

Imaginär organisation kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Imaginär organisation

Inköpsfunktionen i varuproducerande företag kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Inköpsfunktionen i varuproducerande företag

Ekonomistyrning av inköp kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Ekonomistyrning av inköp

Ekonomistyrning av inköp kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Ekonomistyrning av inköp

kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Olika inköpsdokument

Beställningspunkt och leverans kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Beställningspunkt och leverans

kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Inköpskvantiteter

Produktionsprocessen kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Produktionsprocessen

Produktivitet och effektivitet kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Produktivitet och effektivitet

Försäljningsfunktionen i varuproducerande företag kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Försäljningsfunktionen i varuproducerande företag

kapitel 10 – Företagskultur och personal Employer branding

Vilka är de tre högst rankade egenskaperna per sektor i Sverige? kapitel 10 – Företagskultur och personal Vilka är de tre högst rankade egenskaperna per sektor i Sverige?

Företagets ekonomisystem kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Företagets ekonomisystem

Lönsamhet – ett centralt begrepp kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Lönsamhet – ett centralt begrepp

kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Intäkt – kostnad

Lönsamhet – ett centralt begrepp kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Lönsamhet – ett centralt begrepp

Ekonomistyrning ock ekonomiska mått I kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Ekonomistyrning ock ekonomiska mått I

Ekonomistyrning ock ekonomiska mått II kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Ekonomistyrning ock ekonomiska mått II

Ekonomistyrning ock ekonomiska mått III kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Ekonomistyrning ock ekonomiska mått III

Resultat, omsättning och lönsamhet kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Resultat, omsättning och lönsamhet

Finansiella nyckeltal för ett hotell kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Finansiella nyckeltal för ett hotell

Företagsekonomiska konsekvenser av en affärshändelse kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Företagsekonomiska konsekvenser av en affärshändelse

Rörelsens intäkter och kostnader kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Rörelsens intäkter och kostnader

Rörliga och fasta kostnader kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Rörliga och fasta kostnader

Olika slags rörliga kostnader kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Olika slags rörliga kostnader

Olika slags fasta kostnader kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Olika slags fasta kostnader

kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Totala kostnaden, TK

Kostnadsfördelningsmodell kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Kostnadsfördelningsmodell

Kapitalkostnader och kalkylränta kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Kapitalkostnader och kalkylränta

Totalkostnadsdiagram kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Totalkostnadsdiagram

kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Resultatdiagram

kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Täckningsgrad, TG

Olika slags produktkalkyler kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Olika slags produktkalkyler

kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Genomsnittskalkyl

kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Normalkalkyl

kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Minimikalkyl

Fördelning av direkta och indirekta kostnader kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Fördelning av direkta och indirekta kostnader

Självkostnadskalkylering i ett industriföretag kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Självkostnadskalkylering i ett industriföretag

Självkostnadskalkylering i ett tjänsteföretag kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Självkostnadskalkylering i ett tjänsteföretag

Påläggskalkylering i ett handelsföretag kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Påläggskalkylering i ett handelsföretag

Pålägg, marginal och bruttovinst kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Pålägg, marginal och bruttovinst

Täckningsbidrag och täckningsgrad kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Täckningsbidrag och täckningsgrad

kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Stegkalkyl för cyklar

Investeringskalkyleringens begrepp och principer kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Investeringskalkyleringens begrepp och principer

Investeringskalkyleringens begrepp och principer kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Investeringskalkyleringens begrepp och principer

Nuvärdefaktor och beräkningstabeller kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Nuvärdefaktor och beräkningstabeller

kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Nuvärdefaktor

Diskonteringsfaktorn kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Diskonteringsfaktorn

kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Nuvärdemetoden

Nuvärdekvot och annuitetsfaktor kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Nuvärdekvot och annuitetsfaktor

Jämförelse nuvärde- och annuitetsmetoden kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Jämförelse nuvärde- och annuitetsmetoden

kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering DU PONT- modellen

Kapitalet i balansräkningen kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Kapitalet i balansräkningen

Anläggningskapital och rörelsekapital I kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Anläggningskapital och rörelsekapital I

Anläggningskapital och rörelsekapital II kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Anläggningskapital och rörelsekapital II

Rörelsekapitalbindning i ett industriföretag kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Rörelsekapitalbindning i ett industriföretag

Kapitalbindningstid i AB Serrco Dörrhandtag kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Kapitalbindningstid i AB Serrco Dörrhandtag

Lagerhållningen hos TRASMATTOR AB kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Lagerhållningen hos TRASMATTOR AB

kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Kapitalmarknaden

kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Budgeteringscirkeln

Resultatbudget i företag med resultatenheter kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Resultatbudget i företag med resultatenheter

kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Olika budgetar

Budgetering från huvudmål till delmål kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Budgetering från huvudmål till delmål

Exempel på resultat-, likviditets och balansbudget kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Exempel på resultat-, likviditets och balansbudget

Extern- och internredovisning kapitel 17 – Bokföring och bokslut Extern- och internredovisning

Bokföringsskyldighetens innebörd kapitel 17 – Bokföring och bokslut Bokföringsskyldighetens innebörd

Kontoklassindelning enligt BAS kapitel 17 – Bokföring och bokslut Kontoklassindelning enligt BAS

Kontoklass, kontogrupp och konto kapitel 17 – Bokföring och bokslut Kontoklass, kontogrupp och konto

Ett externredovisningssystem kapitel 17 – Bokföring och bokslut Ett externredovisningssystem

Balansräkning och balanskonton kapitel 17 – Bokföring och bokslut Balansräkning och balanskonton

Kapitalanvändning och kapitalanskaffning kapitel 17 – Bokföring och bokslut Kapitalanvändning och kapitalanskaffning

Resultaträkning och resultatkonton kapitel 17 – Bokföring och bokslut Resultaträkning och resultatkonton

Sambandet mellan balans- och resultaträkning kapitel 17 – Bokföring och bokslut Sambandet mellan balans- och resultaträkning

Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys kapitel 18 – Räkenskapsanalys med nyckeltal Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys

Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys kapitel 19 –Aktier och aktiekapital Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys

kapitel 20 – Företagsvärdering Effektivitetstal