Mål- och budget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lars-Görans utmaning - och er! Vad är på gång? Det politiska läget 2010 års budget Förtroendemannaorganisation Förvaltningsorganisation Många.
Advertisements

Ekonomiinformation Ekonomi Befolkningsansvar Resursnämndsuppgifter - Sjukhusundervisningen - Äldreboendeplanering - Boendeplanering, funktionshinder.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Mer än bara tur… LEDARTRÄFF SYFTE: Gemensam målbild för fortsatt utveckling av Fortuna FF.
Information till huvudmän.  Hälsa  Levande kommun och landsbygd  Framtida generationer
Förnamn Efternamn, Enhet alt. SO1 Förslag till förändringar av Budgetdokumenten Kajsa Nilsson Ekonomistyrningsverket.
Personalekonomi Ekonomi och personalekonomi har till syfte att hushålla med resurserna *Det förutsätter att det finns mål för verksamheten *Målet är att.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Arbete med årsredovisning 2015
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Hur styrs Sveriges kommuner
Kommunernas inkomster
Styrmodell.
Mål HeLP 2016.
Lönebildning inom friskolorna
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Påverkansanalys Identifiera mått
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
NärKomm Innehåll och forskning Natalie Coquand
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
En plattform för samhällsekonomisk analys
DiVA systemägarmöte
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
VISIONEN På skolan ingår lärande för hållbar utveckling som en naturlig del i undervisningen och är ett vanligt samtalsämne bland elever och personal.
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Löneöversyn – årshjul Målbild Centrala överens- kommelser
Miljömålen i samhällsplaneringen
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Agenda 21/2: Investering & Verksamhetsuppföljning – A-salen
Utbildningsdag Styrmodell 23 mars
Steg 1 i Processen Balanserad styrning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Budgetdialog Kommunfullmäktige, kommunens revisorer, överförmyndaren och vänortskommittén.
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Organisation ny SDF Lundby
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Uppsummering - slutsatser
Budget- och uppföljningsprocessen
Vårdförbundet Verksamhetsplan
CSG så styrs Göteborg.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Rådgivande organ.
Systematiskt kvalitetsarbete
Påverkansanalys Identifiera mått
Ekonomi och verksamhetsstyrning Johan Westin,
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Välkomna!.
LSG Uppföljningsrapport
Verksamhetsplaneringsdag
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Utvecklingsprocessen – Prioritering
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Överkalix kommun SAMMANTRÄDESSCHEMA 2019
Presentationens avskrift:

Mål- och budget

KS och KF Nämnder Budgetberedning Nuvarande budgetarbete

KS och KF Nämnder Nuvarande budgetarbete VERKSAMHET EKONOMI Budgetberedning Nuvarande budgetarbete

KS och KF Nämnder Nuvarande budgetarbete EKONOMI Inventering budgetförutsättningar Förändrade lagkrav Driftsäskanden Investeringsäskanden Besparingar/effektiviseringar Ramar Tekniska budgetanvisningar Skatteprognoser Budgetberedningens ändringslista KS och KF Nämnder Budgetberedning Nuvarande budgetarbete

KS och KF Nämnder Nuvarande budgetarbete VERKSAMHET Fullmäktiges omvärldsanalys (HB) Kommunövergripande mål (KF) KKiK (KF bokslutsdag) Personalredovisning Miljöredovisning Förvaltningsredovisningar (KS bu) Kvalitet och effektivitet (KS bu) Politiska budgetdirektiv (uppdrag) Budgetanvisningar Nämndsmål Kvalitetsindikatorer (KF, nämnd) KS och KF Nämnder Budgetberedning Nuvarande budgetarbete

Politiken KLG Controllers Strateger Ekonomichefer Andra kommuner Utvärdering styrmodell 2018

Utvärdering styrmodell 2018 Mål och resurser hänger inte ihop Bristande helhetssyn Dålig följsamhet investeringsbudget Svag trend-/omvärldsspaning

Mål- och budget 2020

Årshjul för Mål och budget 2020 PLANERINGSFÖRUTSÄTTNINGAR 1 INSAMLING OCH ANALYS 6 NÄMNDERNA BESLUTAR OM VERKSAMHETSPLANER 3 IDENTIFIERING AV UPPDRAG PER MÅLOMRÅDE 5 KOMPLETTERINGAR 4 MÅL OCH BUDGET BESLUTAS Årshjul för Mål och budget 2020

Årshjul för Mål och budget 2020 PLANERINGSFÖRUTSÄTTNINGAR 1 INSAMLING OCH ANALYS 6 NÄMNDERNA BESLUTAR OM VERKSAMHETSPLANER Samlad bild av nuläge Trend/omvärldsspaning Ekonomi 3 IDENTIFIERING AV UPPDRAG PER MÅLOMRÅDE Medborgarundersökning KKiK Agenda 2030 Demografi Personal Kvalitet och effektivitet Trend/omvärldsspaning Målanalys Förutsättningar ekonomi 5 KOMPLETTERINGAR 4 MÅL OCH BUDGET BESLUTAS Årshjul för Mål och budget 2020

Årshjul för Mål och budget 2020 PLANERINGSFÖRUTSÄTTNINGAR 1 INSAMLING OCH ANALYS Tidiga, tydliga och samlade planeringsförutsättningar Kommunövergripande mål Politisk text Indikatorer och nyckeltal Ekonomi Specifika prioriteringar 6 NÄMNDERNA BESLUTAR OM VERKSAMHETSPLANER 3 IDENTIFIERING AV UPPDRAG PER MÅLOMRÅDE 5 KOMPLETTERINGAR 4 MÅL OCH BUDGET BESLUTAS Årshjul för Mål och budget 2020

Årshjul för Mål och budget 2020 PLANERINGSFÖRUTSÄTTNINGAR 1 INSAMLING OCH ANALYS 6 NÄMNDERNA BESLUTAR OM VERKSAMHETSPLANER 3 IDENTIFIERING AV UPPDRAG PER MÅLOMRÅDE 5 KOMPLETTERINGAR Gemensamt framtagna uppdrag per målområde Gemensamt framtagna investeringsbehov Kopplar ihop mål, uppdrag och resurser 4 MÅL OCH BUDGET BESLUTAS Strategiska seminarier Avstämningar FLU Årshjul för Mål och budget 2020

Årshjul för Mål och budget 2020 PLANERINGSFÖRUTSÄTTNINGAR 1 INSAMLING OCH ANALYS 6 NÄMNDERNA BESLUTAR OM VERKSAMHETSPLANER 3 IDENTIFIERING AV UPPDRAG PER MÅLOMRÅDE 5 KOMPLETTERINGAR 4 MÅL OCH BUDGET BESLUTAS Gemensamt genomarbetat underlag. Mål och budget kan beslutas tidigare Årshjul för Mål och budget 2020 Politiska uppdrag i fokus

Årshjul för Mål och budget 2020 PLANERINGSFÖRUTSÄTTNINGAR 1 INSAMLING OCH ANALYS 6 NÄMNDERNA BESLUTAR OM VERKSAMHETSPLANER 3 IDENTIFIERING AV UPPDRAG PER MÅLOMRÅDE Nämndernas arbete utgår ifrån fullmäktiges mål och budget 5 KOMPLETTERINGAR KS uppsiktsplikt Lyfts som information till KS 4 MÅL OCH BUDGET BESLUTAS Årshjul för Mål och budget 2020

KS och KF Nämnder Budgetberedning

EKONOMI VERKSAMHET KS och KF Nämnder

Kommunöver-gripande mål Koppling Agenda 2030 Kommunöver-gripande mål Politisk text Politiska uppdrag Behov resurser Indikatorer Jäm-förelser Målsatta indika-torer Styrdokument

Mål- och budget Modell

Mål och budget Insamling och analys Nulägesbeskrivningar, omvärlds- och trendspaning, målanalys, ekonomiska förutsättningar mm Planeringsförutsättningar för Mål och Budget Kommunövergripande mål Inklusive politisk text och indikatorer Ekonomiska ramar Drift- och investeringar Politiska uppdrag Resurssatta uppdrag per kommunövergripande mål Verksamhetsplaner För nämnder och styrelsen Mål och budget

Förändring jämfört nuvarande styrmodell: Insamling och analys med omvärlds- och trendspaning lyfts tydligare in som en del av kommunens mål och budgetprocess. Ny form av planeringsförutsättningar införs som på ett samlat sätt beskriver förutsättningar för mål och budgetarbetet. Modellen görs mer flexibel där indikatorer kan målsättas som komplement till de kommunövergripande målen.

Förändring forts. Fokus för fullmäktige flyttas från nämndsmål till politiska uppdrag per kommunövergripande mål. Kopplingen mellan mål och resurser stärks genom att de politiska uppdragen resurssätts. Verksamhetsplaner för nämnder och styrelser ersätter nuvarande nämndsbudgetar.