Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Nationella strokekampanjen i Halland
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Nu kraftsamlar vi för den sociala barn- och ungdomsvården
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Riksförbundet Attention
Pensioner och försäkringar
Digital plattform Delaktig kommunikation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utbildning steg 1 Att vara förtroendevald
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Klarar du en kris?.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Digitalt först med användaren i fokus
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Nu kör vi! Peter Björkman, handläggare Nina Ström, handläggare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara

Regeringsuppdraget Initiera och samordna en nationell informationssatsning för att underlätta kommunernas rekrytering av privatpersoner till uppdrag för att hjälpa barn och unga. Kort om bakgrund till uppdraget Länge varit svårt att rekrytera familjehem. Kommunerna har länge haft svårt att rekrytera personer till lagstadgade uppdrag för barn och unga. De som anmäler sig har i många fall inte heller rätt förutsättningar eller förväntningar på uppdragen. För att skapa bättre förutsättningar för kommunerna och öka medvetenheten hos allmänheten om uppdragen, fick Socialstyrelsen i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell informationssatsning riktad till personer om uppdrag att stödja barn och unga. Regeringsuppdrag med fokus på kommunikation - riktar sig till privatpersoner Avbryt mig gärna om det är något som ni undrar över Uppdragen: Familjehem Jourhem Kontaktfamilj Kontaktperson God man Särskilt förordnad vårdnadshavare Erfarenheter från kommunerna behov av privatpersoner för uppdrag varierar men är i regel stort lägger mycket tid för information om uppdragen till privatpersoner av många intresseanmälningar är det få som leder till uppdrag nationellt stöd välkommet

Använda digitala kanaler Anordna rekryteringskonferens Tryckt material att dela ut - Vykort, faktablad, visitkort. Gratis att beställa. Webbplats nav – information och anmäla intresse Digitala kanaler och personliga berättelser prioriterade Sprida kampanjen i sociala medier - sponsrats mot de målgrupper vi prioriterat. Personer som haft uppdrag och fått insatser berättat om sina erfarenheter – text, film och podd - Viktigt värna integriteten! Porträtten på webbplatsen anonymiserade. Samråd och analyser visade spridning i sociala medier och berättelser från uppdragstagare mest effektivt vid rekrytering. Facebook och Instagram främst, inlägg baserade på filmerna, porträtten, faktauppgifter. Sponsring och annonser - i bloggar, tidningars webbplatser etc Bio och bokningsapp - 562 000 visningar på bio och 268 000 visningar i SF:s bokningsapp Rekryteringskonferensen - Hjälpt kommunerna att ta del av varandras erfarenheter och initiativ.

Resultat 23 procent av befolkningen kan tänka sig att ta ett uppdrag Störst intresse hos kvinnor och unga Lite kunskap om uppdragen - kännedomen kommer mest från media. Fler skulle kunna tänka sig att ta ett uppdrag när de får veta mer om vilka uppdrag det finns att ta. Gäller inte familjehem. Andelen med förkunskaper har ökat och andelen lämpliga uppdragstagare har ökat Kännedomen om uppdragen har ökat med 2-3% Intresset hos privatpersoner 23 procent av befolkningen kan tänka sig att ta ett uppdrag Störst intresse hos kvinnor och unga Lite kunskap om uppdragen Det man inte känner till kan man inte ta ställning till 20xx-xx-xx

Viljan att ta ett uppdrag vs kännedomen om uppdrag Kontaktperson viljan att ta ett uppdrag är 54 procent, kännedomen om att man kan ta ett uppdrag är 32 procent. Kännedomen är näst högst på familjehem men där är viljan att ta uppdrag lägre. 20xx-xx-xx

Fortsatta insatser 2018 & 2019 Utveckling av webbplatsen Nya filmer – filminspelning början av nov Fortsatt satsning i sociala medier Bioreklam Ny sifo undersökning Ny kommunal undersökning Flera regionala konferenser Vi ser att det finns ett stort behov av informationsinsatser kring rekrytering till uppdrag för att hjälpa barn. Det här är en insats som behöver utföras kontinuerligt under en längre tid, för att skapa kännedom bland allmänheten. Därför fortsätter vi med informationssatsningen under 2018 och 2019 inom uppdraget för stärkt kompetens, stabilitet och kvalitetsutveckling inom den sociala barn och ungdomsvården (S2018/00535/FST). De insatser vi sett störst effekt av är inlägg i sociala medier och då framförallt de filmer vi tagit fram, varför vi tror att en framgångsfaktor kan vara att göra fler filmer. Vi såg också att rekryteringskonferensen var väldigt uppskattad bland kommunerna, därför kommer vi att anordna en eller flera uppföljande regionala konferenser tillsammans med kommunerna.  

Rekryteringskonferenser 2019 Fokusera på rekryteringsfasen Utgå från regionala förutsättningar och behov Stimulera och inspirera i det lokala/regionala rekryteringsarbetet Arrangeras av regionen/regionerna tillsammans med Socialstyrelsen Pågår dialog med norrlandsregionerna 20xx-xx-xx

Kontakta oss gärna. Katrin Tonnes katrin. tonnes@socialstyrelsen Kontakta oss gärna! Katrin Tonnes katrin.tonnes@socialstyrelsen.se Anna Svennblad anna.svennblad@socialstyrelsen.se Malin Ockborn malin.ockborn@socialstyrelsen.se

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se