Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Nyttorealisering på 10 min
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
Processorienterat förbättringsarbete
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Regional digital agenda för Östergötland
Intressenter OL108A.
Välkommen till ESF:s seminarium
”Vägen mot e-samhället”
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikationsplan för ----
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Om Digitaliseringskommissionen Utredning under Näringsdepartementet Bidra till att Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Säkerhet - Vad ni kan göra
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
[Förbättringsprojekt]
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad innebär regionbildningen?
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Digitalt först med användaren i fokus
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Kommundirektören och digitaliseringen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10 Världen vi l WS 3 Region 10

Syfte och mål Att utveckla kompetens för att leda och verka för innovation och digitalisering inom Region 10. Mål ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet känna till metoder för att förändra sin egen verksamhet kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

Vad är digital transforma- tion? Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1 WS 3 WS 4 WS 2 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen KC |----------Respektive Ledningsgrupp -----------------------------------------------| Flera grupper

Öka kunskapen och förmågan Parallella processer Öka kunskapen och förmågan Öka den generella förståelsen av digitaliseringens effekter och verksamhetens olika möjligheter, på alla nivåer, i grupp och individuellt. Engagera människor Ledarskap. Arbeta med att skapa intresse, delaktighet och vilja till förändring, i grupp och på individuell nivå Transformationsplan Förstå verksamhetens förutsättningar. Presenteras utifrån digital mognad. Framtagande av transformationsplan med 5-10 utvecklingsområden Få saker att hända Gå från ord till handling. Visa på framgångar

Nio digitala motorer

Transformations- plan Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan

5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com

5 steg till en transformationsplan Vilka vi är VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION

5 steg till en transformationsplan 2. Vår digitala mognad, s 106 - 120 1. DMI Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Mobilisering Koordination Acceleration

5 steg till en transformationsplan 3. Omvärldens digitala mognad, s 120 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

Transformationsprocessen 4. Vilka förändringsvågor som påverkar oss

Värdering, vision och mission Varför & vart? Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Källa: DigJourney

Strategiarbete Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Hur man strategiskt koordinerar de kvalitativa och kvantitativa resurserna i mobiliseringsfasen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Källa: DigJourney

Organisation Hur? - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur - Kompetens - Koordination Källa: DigJourney

Processer Hur Hur? De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Uppdaterad infrastruktur Innovationsprocessen Automatisering Källa: DigJourney

Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney

Data & analys Hur De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney

Erbjudande & intäktsmodell Vad Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för företagets kunder och andra målgrupper. Intäktsmodellen är hur företaget tjänar pengar. Inkrementell, strukturell och disruptiv Kannibalisera på sina egna tjänster Källa: DigJourney

Kontaktytor Vad Vad? Var målgrupperna kommer i kontakt med företaget, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney

Relationer Vad? Hur företaget interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillit, Evidensbaserad praktik Källa: DigJourney

Motorernas relevans Har motorerna relevans inom våra verksamheter? Är lagar och regelverk en digital motor? Är budgetprocessen en digital motor? Saknas någon viktig motor? Källa: DigJourney

Workshop Utveckling av de digitala motorerna Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/180823arjeplog

Sidan 107

Workshop Omvärldens digitala mognad Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/norsjo180822

Förändrings- vågor Källa: DigJourney

Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter

Eget arbete - dela gärna ut ansvar DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer BRANSCHAKTÖRER: Bedöm omvärldens digitala mognad PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i gemensamt dokument eller Trello Källa: DigJourney