Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10 Världen vi l WS 3 Region 10
Syfte och mål Att utveckla kompetens för att leda och verka för innovation och digitalisering inom Region 10. Mål ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet känna till metoder för att förändra sin egen verksamhet kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation
Vad är digital transforma- tion? Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1 WS 3 WS 4 WS 2 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen KC |----------Respektive Ledningsgrupp -----------------------------------------------| Flera grupper
Öka kunskapen och förmågan Parallella processer Öka kunskapen och förmågan Öka den generella förståelsen av digitaliseringens effekter och verksamhetens olika möjligheter, på alla nivåer, i grupp och individuellt. Engagera människor Ledarskap. Arbeta med att skapa intresse, delaktighet och vilja till förändring, i grupp och på individuell nivå Transformationsplan Förstå verksamhetens förutsättningar. Presenteras utifrån digital mognad. Framtagande av transformationsplan med 5-10 utvecklingsområden Få saker att hända Gå från ord till handling. Visa på framgångar
Nio digitala motorer
Transformations- plan Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com
5 steg till en transformationsplan Vilka vi är VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION
5 steg till en transformationsplan 2. Vår digitala mognad, s 106 - 120 1. DMI Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Mobilisering Koordination Acceleration
5 steg till en transformationsplan 3. Omvärldens digitala mognad, s 120 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %
Transformationsprocessen 4. Vilka förändringsvågor som påverkar oss
Värdering, vision och mission Varför & vart? Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Källa: DigJourney
Strategiarbete Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Hur man strategiskt koordinerar de kvalitativa och kvantitativa resurserna i mobiliseringsfasen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Källa: DigJourney
Organisation Hur? - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur - Kompetens - Koordination Källa: DigJourney
Processer Hur Hur? De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Uppdaterad infrastruktur Innovationsprocessen Automatisering Källa: DigJourney
Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney
Data & analys Hur De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney
Erbjudande & intäktsmodell Vad Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för företagets kunder och andra målgrupper. Intäktsmodellen är hur företaget tjänar pengar. Inkrementell, strukturell och disruptiv Kannibalisera på sina egna tjänster Källa: DigJourney
Kontaktytor Vad Vad? Var målgrupperna kommer i kontakt med företaget, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney
Relationer Vad? Hur företaget interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillit, Evidensbaserad praktik Källa: DigJourney
Motorernas relevans Har motorerna relevans inom våra verksamheter? Är lagar och regelverk en digital motor? Är budgetprocessen en digital motor? Saknas någon viktig motor? Källa: DigJourney
Workshop Utveckling av de digitala motorerna Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/180823arjeplog
Sidan 107
Workshop Omvärldens digitala mognad Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/norsjo180822
Förändrings- vågor Källa: DigJourney
Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter
Eget arbete - dela gärna ut ansvar DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer BRANSCHAKTÖRER: Bedöm omvärldens digitala mognad PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i gemensamt dokument eller Trello Källa: DigJourney