Medlemmar och engagemang Neuros utvecklingskonferenser 2018 Lina Rengius Persson
Syfte: medlemsutveckling Att öka antalet medlemmar Att öka engagemanget i förbundet generellt Att öka engagemanget för politisk påverkan och opinionsbildning
VARFÖR? Hur?
Det ideella engagemanget i Sverige Hälften av alla vuxna gör ideella insatser varje år 2014 var siffran 53 %
Trender i Det ideella engagemanget i Sverige Antalet medlemskap minskar Antalet insatser gör det inte Stödmedlemskap inte lika intressant Insatser går före medlemskap Medlemskapen är inte livslånga Antalet organisationer ökar
79 %
digitalisering Engagemang via nätet är ett komplement till traditionellt engagemang Nätet en allt vanligare del av vardagen, även för små barn Förändrade förväntningar på organisationerna Monopolet på information utmanas Sympatisörer och kritiker kommer närmare Självorganiseringen: konkurrent och resurs Medlemmar förväntar sig digitala lösningar
identitet
Varför? Trovärdighet och mandat Inflytande Ett starkt och långsiktigt förbund Demokrati Nya perspektiv
HUR? Bemöta nya initiativ eller organisationer Sänka trösklar för aktiviteter och engagemang Rikta engagemanget Möta nya medlemmar
Tillslut förstå varför ni vill ha medlemmar Berätta hur de kan engagera sig Stötta deras engagemang