Att styra organisationer med konkurrens Stefan Arora-Jonsson, Maria Blomgren, Anders Forsell, Caroline Waks
Bokens upplägg (Kapitel 4: Hur görs organisationer till konkurrenter?) (Kapitel 5: Vad händer med anställda?) (Kapitel 7: Konkurrens i praktiken) (Kapitel 2: Konkurrens som organiserad och styrnings-idealtyp) Konkurrens (Kapitel 3: Marknaden och regler för konkurrens) (Kapitel 6: Hur skapas “Kunden”)
Konkurrens som styrmedel Byråkrati Konkurrens Den styrda organisationens relation till huvudmannen Agent (utför). Möjlighet till direktkontroll. Aktör (tar vissa initiativ). Inte direktkontroll. Huvudmannens ”Verktyg” Mål Enhetliga mellan enheter Enhetliga med inslag av lokala mål Regler/normer: För arbetsprocesser och kompetens För konkurrens: Enhetliga Saknas Olika interna regler Vissa gemensamma kompetenskrav Samma konkurrensregler Resurser/teknik Direkt fördelning från huvudman Fördelning genom konkurrensprocessen Ibland genom kund Indirekt fördelning från huvudman Nivå för styrningseffekter Enhetsnivå Enhet och gruppen av enheter
Huvudsakligt budskap Konkurrens är, som alla andra styrmedel, inte bra eller dåligt i sig Konkurrens är normalt sett inte “spontan” utan kräver organisation Som styrform är konkurrens en öppen process Vilka blir enheterna som konkurrerar? Metoder och syfte med konkurrens Konkurrens är både befriande och tvingande Konkurrens kan institutionaliseras, dvs bli tagen för givet
Diskussionspunkter Hur kombinerar man samarbete och konkurrens i offentliga verksamheter? Går det? Hur kombinerar offentligt styrda organisationer krav på likvärdighet och transparens med konkurrensstyrningens idéer om ’företagshemligheter’ och unika varumärken? Fungerar konkurrensstyrning som morot eller piska (när det gäller att komma fram till nya innovativa lösningar eller i arbetet med kvalitetsutveckling till exempel)?