Att styra organisationer med konkurrens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
VAD HÄNDER I DEN EUROPEISKA LOKALDEMOKRATIN - och vad kan Sverige lära? Anders Lidström Umeå universitet.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Att söka och förvalta kunskap
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Högskoleförberedelse
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Att arbeta praktiskt.
En introduktion till SEB Way
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
ANNA ÅLENIUS MATHSON º International PR Manager º LinkedIn º Bloggar MND.
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
marknadsförarens verktygslåda
Lokalt företagsklimat Eskilstuna. © Demoskop, december 2007 Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Eskilstuna.
Kunskapsstyrning och transparens i sjukvårdens nätverk POLIS forskningsseminarium, Bergen, 14 juni 2007 Maria Blomgren Ph D & Caroline Waks Ph D Företagsekonomiska.
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Fakta om undersökningen
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Medarbetarundersökning 2012
Marknadskrafter.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Marknadsföring av turism
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Produktens olika delar
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Arvika Alla enkätfrågor för Arvika kommun 1 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra.
Hållbar konsumtion Förstudie gällande regionala och lokala aktörers möjligheter att arbeta med konsumtionsfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv Samarbete.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Välkomna till SVMF!.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Vilken bransch? En bransch 3
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
Lokalt företagsklimat Söderköping
Produkt, pris, plats och påverkan
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Lokalt företagsklimat Nyköping
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Rädda klassrummet SLÖJD.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Introduktion till processen för balanserad styrning
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Att styra organisationer med konkurrens Stefan Arora-Jonsson, Maria Blomgren, Anders Forsell, Caroline Waks

Bokens upplägg (Kapitel 4: Hur görs organisationer till konkurrenter?) (Kapitel 5: Vad händer med anställda?) (Kapitel 7: Konkurrens i praktiken) (Kapitel 2: Konkurrens som organiserad och styrnings-idealtyp) Konkurrens (Kapitel 3: Marknaden och regler för konkurrens) (Kapitel 6: Hur skapas “Kunden”)

Konkurrens som styrmedel   Byråkrati Konkurrens Den styrda organisationens relation till huvudmannen Agent (utför). Möjlighet till direktkontroll. Aktör (tar vissa initiativ). Inte direktkontroll. Huvudmannens ”Verktyg” Mål Enhetliga mellan enheter Enhetliga med inslag av lokala mål Regler/normer: För arbetsprocesser och kompetens För konkurrens: Enhetliga Saknas Olika interna regler Vissa gemensamma kompetenskrav Samma konkurrensregler Resurser/teknik Direkt fördelning från huvudman Fördelning genom konkurrensprocessen Ibland genom kund Indirekt fördelning från huvudman Nivå för styrningseffekter Enhetsnivå Enhet och gruppen av enheter

Huvudsakligt budskap Konkurrens är, som alla andra styrmedel, inte bra eller dåligt i sig Konkurrens är normalt sett inte “spontan” utan kräver organisation Som styrform är konkurrens en öppen process Vilka blir enheterna som konkurrerar? Metoder och syfte med konkurrens Konkurrens är både befriande och tvingande Konkurrens kan institutionaliseras, dvs bli tagen för givet

Diskussionspunkter Hur kombinerar man samarbete och konkurrens i offentliga verksamheter? Går det?   Hur kombinerar offentligt styrda organisationer krav på likvärdighet och transparens med konkurrensstyrningens idéer om ’företagshemligheter’ och unika varumärken? Fungerar konkurrensstyrning som morot eller piska (när det gäller att komma fram till nya innovativa lösningar eller i arbetet med kvalitetsutveckling till exempel)?