Utfall/resultat och produkter så här långt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi 2.
Advertisements

Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
© Luckan r.f BAKGRUND i Svenska teatern, Luckan myntades … behov av fysisk plats för det finlandssvenska … info om Svenskfinland.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att bygga nätverk genom sociala medier
Ortsutveckling i Hälleforsnäs
Att arbeta praktiskt.
Välkomna till Dataföreningens nätverk om ”e-förvaltning” 18 nov 2011, kl
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Om regional demensöverenskommelse
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna Bettina C. Lindfors, forskare Folktingets session, Svenska.
Kommunens utmaningar - möjligheter SEMINARIEDAG OM PERSONLIG ASSISTANS VASA.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer. 2 Problem Behov Lösningar Drömmar Hurdant behov av stöd till kulturaktörer finns det? Dessa frågor har diskuterats.
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna – del 2 Bettina C. Lindfors Ledningsgruppens möte Svenska social- och kommunalhögskolan.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
EDUVUXEN Startseminarium Helsingfors SVEPS (Svenska Produktionsskolan) Verksamhetsledare Peter Rolin.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personalpolitisk inriktning
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
SACS Swedish Association of Civil Security
Hälso- och sjukvårdssystemet i Finland Servicekedja: sköter om individen från vaggan till graven Vilka hälso- och sjukvårdstjänster har du utnyttjat?
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vi kommunicerar om landskapet
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Arbetsmiljö.
Ulrika Krook, Juridiskt ombud, VH, ,
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Hur Sverige styrs eller Vad är det för särskilt med staten?
SWOT-analys av affärsområde grundskola
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Effektiv, trygg och säker utskrivning
(Företagsnamn) Affärsplan
”Vägen In” Projekt i samverkan mellan samtliga sektorer inom SDF Angered.
Seminarium: Mot ett heltäckande Navigator-nätverk ti kl. 8
Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti kl
Workshoparbete kring vinjett & servicekarta
Miniprojekt ViP Område: Hur utvecklar vi samverkan mellan chefer och stödfunktioner till bättre nytta för dem vi är till för Uppdrag: Ta fram en modell.
Navigator-nätverkets seminarium: Svenskspråkiga ungas uppfattningar om eget liv, välmående och framtid ons kl
Workshoparbete kring serviceprocesser
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Gruppintervju omsorg & assistans (LSS)
Navigatorn.
Presentationens avskrift:

Utfall/resultat och produkter så här långt 1.1. Nätverket består av "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, mångprofessionellt team. Utfall 1: Ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Samarbetsnätverket är förankrat i ledning och servicestrukturer där professionella stöder unga vuxna på nya sätt. 2.1. En processbeskrivning över hur Navigator-nätverket fungerar på svenska samt hur svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. 2.2. En nätverkskarta över befintliga svenskspråkiga välfärdstjänster. 2.3. Kommunikationsplan (internt och utåt) Utfall 2: Konkreta verktyg som stöder de professionella i sitt arbete.

Workshop – Grupp 1 Grupp 1) Utfall 1.1. Nätverket består av "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, multiprofessionellt team. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

Workshopresultat Syfte och målsättning: Det behöver ingå i de anställdas arbetsbeskrivning att säkerställa den svenskspråkiga servicen (inte fast vid personen). Detta gäller personalen vid Navigatorn + de "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, multiprofessionellt team.

Workshopresultat Navigatorn Marknadsföring, sociala medier, info i skolor Lätta/tydliga system Ett konkret slutresultat, vad är vad, vem är vem? Följa med finska Navigatorns system Servicebehov? Ungas delaktighet? Vilka aktörer skall vara med? Politiker, beslutsfattare, reformen. Vem sköter den svenskspråkiga servicen?

Workshop – Grupp 2 Grupp 2) Utfall 2.1. En processbeskrivning över hur Navigator-nätverket fungerar på svenska samt hur svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

Workshopresultat Nuläge: faller på den enskilda arbetstagaren att ta initiativ till att utveckla svenskspråkiga nätverk => detta initiativ borde finnas på chefsnivå. Att svenskspråkiga ska få ta del av lågtröskelservice precis som finskspråkiga => bemötande på svenska => att minska osäkerhet kring svenskspråkig service. Chefer bör ge arbetstagare möjlighet (arbetstid) för att jobba med i det svenskspråkiga nätverket. Chefsnivå: Motverka att svenskspråkiga praktiker blir ensamma i sin roll. Mera svenskspråkiga personalresurser! De som jobbar på svenska måste vara aktiva och visa att de finns till (marknadsföring). Öppen information, nyfikenhet, att dela med sig av vad man gör (som praktiker, organisation). Vem skall förverkliga produkten? Vem håller i paraplyet? Vem har det slutliga ansvaret för att den svenskspråkiga unga får rätt service? För att motverka att unga flyttas vidare från aktör till aktör.

Workshop – Grupp 3 Grupp 3) Utfall 2.2. En nätverkskarta över befintliga svenskspråkiga välfärdstjänster. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

Workshopresultat Tydliggöra för kunden, man vet varifrån man får vilken hjälp. Tydliggöra för aktören, samarbete (inte konkurrens), nu finns det massa dubbelarbete, rörigt! Mera resurser på svenska överallt. Motivera er! Tänk utanför boxen! Pengarna nu från olika håll, koordinera, samarbeta, tänk positivt, träffas, känna till fältet. Navigatorn: finns här äkta intresse? Vilja!!? Navigatorn: samma tjänster som på finska, känna till vad som finns, svenskan jämställas med finskan. Stödfunktioner åt Navigatorn (tredje sektorn, staden, staten). Marknadsföring, öppenhet, vilja (inte ”hot”), tydliggöra Navigatorn så att ledningen ser. IDEALET: G18 startar svenskt Navigatornätverkshus! Politiker, stiftelser, kommuner slår sig samman och nytänker!! Vad vill vi på riktigt?

Workshopresultat TE Luckan Ungdoms-akademin Sveps Vägledn-ingscenter Navigatorn TE Sveps FPA Socialen Krisjouren Hälsovård Övriga, Folkhälsan Ungdoms-stationen Skolor, hand-ledare Vägledn-ingscenter Luckan Ungdoms-akademin

Workshop – Grupp 4 Grupp 4) Utfall 2.3. Kommunikationsplan (internt och utåt) Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

Workshopresultat Ingen grupp jobbade med detta tema.