Kommun: Göteborg stadsdel Angered Antal handläggare 82 Antal chefer 3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Förändrad delegationsordning
HR Fönster inom Region Skåne
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Distriktet i Stockholm
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Marie Curie, handledning för UmU
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Familjehemsenheten Angered
Uppsökande och förebyggande arbete
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Arbetsmiljöverkets vision
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Miljödata ABwww.miljodata.seBG Besöksadress Ronnebygatan Karlskrona PG Org. Nr Maja - medarbetardialogen.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
Avtal 2012 Avtalsuppgörelsen Pappers Vad krävde vi i Avtal 2012 Reallöneökning Förändrade lönebestämmelser Förbättrade regler för vissanställda.
Från ideologi till verklighet
Parternas viktigaste yrkanden
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Samordnad vård och omsorgsplanering i slutenvård, öppenvård och hemsjukvård Lokala anvisningar/rutiner för östra länsdelen.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Familjerådgivningen på familjecentralen Ett sätt att samarbeta Familjecentralen.
Anställningsavtal Uppdragskontrakt. Arbetstimmar Arbetstimmar heltid 100% 1799 totalt per år varav: 439 h förtroendetid 1360 h reglerad tid 104 kompetensutveckling.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
FLUS Träff 2 27 resp 28 sept, kl Cirka Inledning av Martin: a) ”Successful supervision…konkreta tips”, b) ”Ledning för kvalitet.
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Barn- och ungasatsningen
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
BILD 1.
Bakgrund Budgetuppdrag nr 50: Önskad sysselsättningsgrad/rätt till heltid. Tidigare genomfört arbete i Linköping kring frågan ”Rätt till heltid”. Omvärldsbevakning,
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
1:e socialsekreterarrollen
Heby kommuns kvalitetspolicy
1:e socialsekreterarrollen
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Syftet med avvikelserapportering?
Varför ska vi samverka?.
Min psykosociala Arbetsmiljö
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Mail med länk.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Arbetsledning efter kontorstid i Social resursförvaltning
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Ökad bemanning inom äldreomsorgen 2015
Anhörigstödet i Falkenberg
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Supportstrukturer inom SAMSA
Presentationens avskrift:

Mätning hur arbetstiden fördelas under en vecka för handläggare och chefer inom barn och unga Kommun: Göteborg stadsdel Angered Antal handläggare 82 Antal chefer 3 Mätperiod Vecka 34 Kommentar Lågt deltagarantal för handläggare pga semsestrar (12 % motsvarar ca en timme per dag och handläggare om man arbetar 8 timmar innebärande direkt tid barn o vuxna samt barntid ca en timme per dag och personal )

Mätvariabler, handläggare Barntid Samtal i det direkta ärendet med enbart berört barn/ungdom. Ev medverkar även vuxen som barn bestämt ska vara med Dock ej familjemedlem. Direkt tid, barn och vuxna Samtal med berörda, barn, ungdom el vuxna direkt eller via mejl/telefon/sms. Avser det direkta ärendet ex vårdnadshavare Indirekt tid, barn och vuxna Dokumentation, utredningsarbete, analyser, bedömningar och reflexioner avseende ärende Kollegial konsultation Diskussion med kollega avseende ärende Förflyttning/Transport All form av förflyttning Medarbetartid Tid då handläggare diskuterar med sin närmaste chef om ärendet Handledning Tid då handläggare får handledning, enskilt eller i grupp Uppföljning Uppföljning och möten ur olika perspektiv, ex styrkort såsom Medborgare, Ekonomi, Personal eller Utveckling – avser generellt för enheten Samverkan externt Diskussioner och möten utanför enheten avseende generella ärenden och verksamhet. Tex andra myndigheter, BUP, psyk mm Utveckling Diskussioner, möten kring utveckling av verksamheten kvalitetssystem för barn, unga och vuxna Administration Hantering av mail, post. Både enkel och kvalificerad administration som inte är att hänföra till dokumentation eller utredning Personaltid Arbetsplatsträffar, betalda pauser eller liknande. Egen tid För inläsning av material, omvärldsbevakning. OBS avser ej enskilda ärenden IT-strul Avser brister o problem inom teknik, såsom skrivare, datorer, telefoner mm

Fördelning av arbetstiden handläggare

Fördelning av arbetstiden handläggare

Relation direkt tid och all annan tid, handläggare

Siffror och procent handläggare Direkt tid barn o vuxna 9% Barntid 2% Indirekt tid barn o vuxna 36% Kollegial konsultation 6% Medarbetartid Handledning 4% Uppföljning 1% Samverkan externt Utveckling 3% Administration 14% Personaltid 8% Egen tid Förflyttning 11% IT-strul 100%

Mätvariabler enhetschef Direkt tid barn o vuxna Medverkan vid kvalificerade ärenden, träffar med berörda och närstående, andra myndigheter. Kontakt m politiker i individärende, daganteckningar, Lex Sara. Handledning av personal enskilt eller i grupp Barntid Samtal i det direkta ärendet med enbart berört barn/ungdom. Ev medverkar även vuxen som barn bestämt ska vara med Dock ej familjemedlem. Indirekt tid barno vuxna Dokumentation, utredningsarbete, analyser, bedömningar och reflexioner avseende ärende. Möten med politiker i individärenden, ladda ner daganteckningar, lex Sara Utveckling Ledningsgrupp och andra möten kring utveckling av verksamheten kvalitetssystem för barn, ungdom och vuxna Chefsadministration Anställning, lön, fakturor som ej kan delegeras. Hantering av egen mailbox, semester och schemaplanering, nämnds administration och kontakt med politiker obs ej individärende Enklare administration Ingen speciell utbildning eller delegation behövs. Kopiering, bokning av lokaler, bilar mm. I princip frågor som kan utföras av någon annan Personalfrågor Arbetsplatsträffar, inför, under och efterplanering. Utvecklings och lönesamtal samt övriga samtal med medarbetare som inte rör enskilt ärende. Samtal angånde personalärende med kollegor/chef/HR Arbetsmiljö Allt som är delegerat enligt chefsdelegation för personalens räkning Samtal kring brister o problem Brister o problem, stödprocesser, IT, skrivare, fax som inte fungerar, Egen tid Inläsning av material, reflexion, omvärldsbevakning, egen utveckling och utbildning Uppföljning Ev styrkort såsom Medborgare, Ekonomi, Personal och Utveckling, mål och visioner Förflyttning/Transport All form av Förflyttning Medarbetartid Tid där chef stödjer enskild handläggare i det nära ledarskapet tex. Medverkan vid kvalificerade ärenden, träffar med berörda och närstående Personaltid Tid för chef att samtala med sin närmaste chef, paus och avser inte enskilda ärenden, organisation eller liknande

Fördelning av arbetstiden chef

Fördelning av arbetstiden chef Alternativt diagram

Siffror i procent för chefer Direkt tid barn o vuxna 1% Barntid 0% Indirekt tid barn o vuxna 7% Medarbetartid 3% Uppföljning 2% Utveckling 28% Chefsadministration 27% Enklare administration Personalfrågor 6% Arbetsmiljö 5% Egen tid Samtal kring brister o problem Personaltid Förflyttning 9%