KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been funded with support from the European Commission.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
Advertisements

En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Reveals kurs Kommunikation – Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of.
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Vägledningscentrum Career guidance centre
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Avancerad Nivå This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Ekonomisk styrning Bas This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author,
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Motivation is the direction and intensity of effort
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
SIDAN 1 Network of Local Authority Observatories on Active Inclusion LAO Stockholm EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
English 5 Our Method for Success. What is our model for success? Our Pedagogical Style The Four Assessments Expectations, Absences, tardiness, late work,
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Min ansökan.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
”Projects are about People”
Annika Winsth April 2017.
GDPR - General Data Protection Regulation
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Malmö Innovationsarena
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Formal Languages, Automata and Models of Computation
My role model.
EESI Utbildningsmodul 1 Definitioner och koncept
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Vattenfalls Idrotts- & Fritidsförbund
MOTIVATION Hur kan praktikanter arbeta för att öka sin motivation för att lösa sin situation? The “MiGreat Project”- n IT01-KA has been.
ATT söka jobb och gå PÅ intervju - Introduktion till mIgreat! modul 7
Rekryteringsprocessen från arbetsgivarens perspektiv
Vad betyder Social Kompetens
PSA/TUSS verifiering Gunnar Johanson / ES konsult
The “MiGreat Project”- n
Reporting of indicators i Sweden step by step
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Titel på projektet Title of the project
Applying Analysis Patterns
Applying Analysis Patterns
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the author and the Commission cannot be held responsible for any use which might be made of the information contained herein.

Varför analysera kompetens? Fackkunskap och personlig/sociala kompetenser formar framgång i yrkeslivet De växer genom övning och livserfarenhet Inhämtande av kunskaper och färdigheter sker också utanför klassrum och/eller arbete Kompetensanalys synliggör dessa kompetenser Hjälper till att öka chanserna på arbetsmarknaden https://pixabay.com/de/kompetenzen-kompetenz-wissen-erfolg-3267034/

STEG I KOMPETENSANALYS Ordna examina, anställningar eller andra händelser i kronologisk ordning Skapa CV Egna livshändelser

Hållpunkter i CV Ålder Händelser 15-20 år 21-25 år 26-30 år 31-40 år Exempel: Ålder Händelser 15-20 år 21-25 år 26-30 år 31-40 år Utbildning/ arbetslivserfarenhet Gymnasieexamen Fritidsaktiviteter/engagemang Amatörteater Amatörteaterföreningens kassör Familjesituation Giftermål Första barnet Volontärarbete Fotbollstränare

SKAPA CV År Utbildning och anställning (företag, organisation) Funktion/roll/uppgift Bevis Från… till Gymnasieutbildning, arbete, vidareutbildning Student/lärling Betyg, certifikat…

Reflektion över utvalda inlärningsprocesser Examen, anställningar och liknande på CV är dokumenterade (betyg, anställningsbevis…) Eventuell gallring av erfarenenheter görs och återstående analyseras. Förslag på frågeställningar: Vilka speciella frågeställningar hanterade jag? Hur reagerade jag? Vilken kunskap eller förmåga har jag använt för att nå ett lösning/positivt resultat? Hur är det relevant i andra sammanhang?

Tilldela kompetenser Därefter tilldelas de analyserade inlärningsprocesserna till följande fyra kompetensgrupper: Fackkunskap Social kompetens Personlig kompetens Metodkunskaper https://pixabay.com/de/checkliste-zwischenablage-fragebogen-1622517/

Utvärdering av styrkor och svagheter Analys av valda händelser analyseras rörande personliga styrkor och svagheter och begränsningar som uppfattas av personen Återkoppling från annan person med kompetenser inom området Jämförelse av självbild och man uppfattar andra Slutsatser Styrkor Svagheter

Skapa kompetensprofil Sammanfatta reslutat för att skapa kompetensprofil Lista över personliga kompetenser Definiera var kompetensen införskaffats Resultatet för denna aktivitet Bedömning av kompetensnivå (t. ex. på en skala från 1 till 5) In this step, the results of the previous reflections are summarised to create a competence profile. First, each competence is listed individually. In a second step, it is recorded in which context or in which activities it was applied (at which workplace or learning setting) and by what result/success it has become visible. In addition, each competence is assigned to a certain level. The rating items are up to the participant (e.g. from low to high, 5 point scale, etc.) https://pixabay.com/de/unternehmen-zeichnung-kugelschreiber-3277947/

EXPEMPEL PÅ kompetensprofil Jag kan/har Kompetensnivå Bevis Beskrivning av uppgifter, kvalifikationer och färdigheter Numeriskt betyg 1-5 eller "lågt - högt" Certifiering, genomförande av en viss åtgärd, projekt

Resultat av kompetensprofil Profilen fungerar som: En referens som presenterar dina kompetenser och kvalifikationer Ett extra dokument för ansökningar eller jämförelse med en befintlig arbetsprofil Grund för en realistisk målsättning https://pixabay.com/de/gesch%C3%A4ftsleute-b%C3%BCro-silhouetten-463336/

TACK FÖR DITT DELTagande!

Referenser: European commission: EU instrument for the preparation of competence profiles for third country nationals. Available at: https://ec.europa.eu/migrantskills/#/ Steiner, Karin/Egger-Subotitsch, Andrea/Schneeweiß, Sandra/Mosberger, Brigitte/Kasper, Ruth (2016): Practical handbook. Methods of competence assessment, portfolio work and learning reflection. 2nd extended edition. Vienna. (DE) Available at: http://www.forschungsnetzwerk.at/downloadpub/AMS_PH_Kompetenzbilanzierung_Portfolio.pdf https://kompetenzanalyse.plakos.de/ http://kompetenzprofil.at/ All last visited: 19.01.2018 Bilder https://pixabay.com/de/checkliste-zwischenablage-fragebogen-1622517/ https://pixabay.com/de/gesch%C3%A4ftsleute-b%C3%BCro-silhouetten-463336/ https://pixabay.com/de/kompetenzen-kompetenz-wissen-erfolg-3267034/ https://pixabay.com/de/unternehmen-zeichnung-kugelschreiber-3277947/ All last visited: 15.05.2018