Får man det man beställer Får man det man beställer? 27 -28 augusti 2007 Helsingfors Lars Jacobsson, Vägverket Vägverket 2019-01-01
VV kontrollverksamhet Beställarkontroll - Kontrollanter Egen organisation Egna lab Rikstäckande uppföljning Öppen redovisning 1992 Vägverket 2019-01-01
VV kontrollverksamhet Egenkontroll - system - decentralisering - ackreditering - Q-utveckling ?! Beställarkontroll - Kontrollanter Egen organisation Egna lab Rikstäckande uppföljning Öppen redovisning 2008 1992 Vägverket 2019-01-01
VV kontrollverksamhet Beställarkontroll - Kontrollanter Egen organisation Egna lab Rikstäckande uppföljning Öppen redovisning Egenkontroll Egenkontroll kvar …. men ökad beställarkontroll Opartiskhet (fakta) för anbudsprövning Levererad produkt Ökad kompetens 1992 2008 Vägverket 2019-01-01
Hur säkrar beställaren levererad kvalitet idag? Krav i upphandlingen Leverantörens egenkontroll (Daglig) Byggledning Inspektioner från beställaren Slutbesiktning Garantibesiktning Särskild inspektion Revisioner Stickprov Kundsynpunkter Vägverket 2019-01-01
Revisionsresultat på entreprenader och konsulter 1996-2006 Vägverket 2019-01-01
Kontroll av utmärkning av vägarbeten uppdelat på regioner Vägverket 2019-01-01
Kontroll av utmärkning av vägarbeten uppdelat på leverantörer Antal bedömningar och procentandel allvarliga brister år 2005 -- 2007-06-30 5 10 15 20 25 30 VV Prod NCC PEAB Skanska Övriga 2005 2006 2007 Vägverket 2019-01-01
Särskilda inspektioner Checklista - Asfaltverk Belysningskapacitet 7.1 Belysning 7 Fri passage för slang 6.3 Frostfri, mönöverbar 6.2 Utanför riskområde 6.1 Nöddusch 6 Fri upphängning, stöd för slang 5.2 Längd>3.5 m 5.1 Lossningsslang 5 Nödåtgärdsplan 4.5 Instruktion för ensamarbete 4.4 Påminnelse om personlig skyddsutrustning 4.3 Arbetsmiljöanslag 4.2 Skiss 4.1 Instruktionstavla 4 Fritt utrymme för lossning 3.1 Utrymme 3 Markbrunn m/täcklock 2.1 Brunnar 2 Bulor, gupp 1.4 Markyta 1.3 Storlek map fordon 1.2 Skydd mot obehöriga 1.1 Tillgänglighet 1 Avstämningsventil 8.1 8 Skydd mot spill 9.1 9 Anslutningens höjd 10.1 Anslutningar 10 Anslutningens koppling (union) 10.2 Organisation map ensamarbete 17.2 Lossningslang (ägs av entr) 17.1 Övrigt 17 Avluftning, kontroll avs igensättning 16.2 Avluftning, diameter 16.1 Avluftningsanordning 16 Överfyllnadslarm på tankar 15.1 Överfyllnadslarm 15 Nivåmätare, funktion 14.2 Nivåmätare, synbarhet 14.1 Nivåmätare 14 Märkt med produktnamn o cisternvolym 13.2 Synlig märkning 13.1 Påfyllnadsrör 13 Förvaring av prover 12.2 Säkerhet vid provning 12.1 Provtagning 12 Fasta stegar, arbetsplattform 11.1 Stegar, arbetsplattform 11 = 25-50 % EJ Godkänt Vägverket = mer än 50 % EJ Godkänt 2019-01-01 Förklaring;
Systematiska Stickprovsmodeller Drift Investering Underhållsbeläggning Vägverket 2019-01-01
Kundsynpunkter Vägverket 2019-01-01
”Goda affärer” Mer än bara á-priser Verksamhet Drift Nyckeltal Priser Marknad Kvalitet Upphandling / Genomförande Verksamhet Drift Nyckeltal Priser Marknad Kvalitet revisioner, stickprov,… teknisk Upphandlingprocessen Verksamhet Drift revisioner, stickprov, … teknik kundnöjdhet Vägverket 2019-01-01
Vägverket 2019-01-01
Varför nationell stickprovskontroll? Säkra levererad kvalitet på det enskilda projektet Jämförelse inom och mellan olika regioner Jämförelse av kvalitetsutvecklingen över tid Vägverket 2019-01-01
Forskning kring stickprov (Eva Liljegren 2003) Stora skillnader mellan regionernas arbete Stora skillnader inom samma region Stora skillnader på vilka krav som kontrollerades De flesta stickproven dokumenterades inte Mycket stora skillnader på viten/avdrag Stickprov anses som bästa kontrollmetoden Tydlig koppling mellan kontroll och kvalitet Önskemål om mer kontroll Vägverket 2019-01-01
Krav på stickprovsmodell Användbar Inte för betungande Flexibel Lika i hela landet Jämförbar statistik Vägverket 2019-01-01
Stickprov på drift Så går det till: Delsträckor väljs (1 delsträcka = 1 km) Krav väljs (av 19 st) Stickprovsrundan körs Resultaten matas in i en webblösning Resultaten följs upp Kontakt med entreprenören Vägverket 2019-01-01
Förutsättningar Samtliga typer av vägar ska köras Stickproven ska utföras i hela driftområdet utspritt under kontraktstiden Stickproven ska utföras jämt fördelat under året Ett visst antal stickprov ska göras, gärna fler Vägverket 2019-01-01
7 delsträckor = 7 km Vägverket 2019-01-01
Krav att följa upp - kan växla över tiden Vinter (Friktion, ojämnheter, åtgärdstid) Belagd väg (Avvattning, sprickor och hål, friktion, stödremsa) Grusväg (Jämnhet, bundenhet, tvärfall) Bro (Renspolning, växtlighet på slänt och kon) Sidoområde (Fri sikt, fria rummet, rent vägområde, röjning/slåtter, alléer) Sidoanläggning (tillgänglighet/service) Vägutrustning (vägmärken, kantstolpar, viltstängsel) Vägverket 2019-01-01
Administrativa krav Förteckning över miljö- och hälsofarliga produkter Saltspridare kalibrerad Vägverkets kravutbildningar Verifiering av egenkontroll, besiktning enl. FSB Antalet resurser verksamma stämmer med kontraktet Arbetsmiljöplan och riskanalys finns Rutin för spridning av info till underentreprenörer Besiktning och extra bromsporv på lastbil Entreprenören finns tillgänglig även utanför ordinarie arbetstid Vägverket 2019-01-01
Omfattning av stickprov År Antal km 2004/2005 18 546 2 600 2005/2006 44 452 8 000 2006/2007 (50 000) (10 000) Vägverket 2019-01-01
Godkänd levererad kvalitet Vägverket 2019-01-01
Var finns bristerna ? Vägverket 2019-01-01