Händelserapportering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Advertisements

ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg
Torsdag 25 februari.
Välkommen till information om lex Sarah
Farlig utrustning.
Frukostmöte 2/2-2017, Näringslivsforum Skövde
Aktuellt i gamla/nuvarande Ladok
NMI Rapportering.
Brister hos järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Nyhetsbrev Oktober # Generell information - Driftsättning av release 3 den 3/10 Besiktningsplan - Plattformsövergång ersätts med Plankorsning.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Information till alla regionens medarbetare
Planering och kontroll av dricksvatten i Ekerö kommun
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Tomas Rosberg, Forskningsingenjör VTI
Klagomålshantering Amie Kangro, Patientnämndens kansli Carina Blomberg, Centrala patientsäkerhetsteamet.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Nationellt tillsynsprojekt om inomhusmiljön i skolan
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Personal- och anställningsfrågor
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Biverkningsrapportering och SEBRA
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Lilla Trekungacupen 7-9 april Arena: Kungälvs Ishall Oasen
Fastighetsmarknad Fastighetsrätt Fastighetsvärdering
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
LIGHT ECO Energieffektiv styrenhet för belysning
Lex Maria.
Försäkringskassan Försäkringskassans uppdrag är att besluta om och betala ut en stor del av de förmåner som ingår i socialförsäkringen.
Farosymboler Enligt CHS (det nya systemet som gäller i hela Europa)
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Indikatorer, målstyrning Säkerhet - järnväg
Lärdommar från tidigare NVF arbete Forsätt utnyttja delegaternas gigantiska kontaktnät Fortsätt med spännande seminarier Förbättra reklamen för de.
Marie Holmberg och Maria Grahn Sillén
Säkerhetsordning Säkerhetsbestämmelser Säkerhetsstyrning
Löpledare Del B - Löpningen.
NMI Rapportering.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ersättningskollen.
Extrastämma
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Anslutning av VA Anmälningspliktig åtgärd
IQs Alkoholindex 2018.
Dokumentera rätt i vården
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
9 Maj, 2019 Björn Södergren Per Andersson
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Samordningsförbundet Väst
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
Presentationens avskrift:

Händelserapportering Vad är det som ska rapporteras enligt TSFS 2011:87? Magnus Jonsson Sektion Datainsamling och Analys

Omedelbar rapportering 3 § Trafikutövare, spårinnehavare och den som driver särskild trafik- ledningsverksamhet ska omedelbart per telefon till Transportstyrelsen anmäla 1. allvarliga olyckor samt tillbud till sådana olyckor vid spårdriften, 2. andra olyckor eller tillbud till sådana olyckor där allvarliga systemfel misstänks ligga bakom händelsen, 3. sabotagehandlingar vid spårdriften som medfört eller kunnat leda till samma konsekvenser som en allvarlig olycka, 4. signaltekniska fel som har inneburit ett mindre restriktivt signalbesked, 5. fordonstekniska fel som inte har upptäckts vid ordinarie planerade kontroller och som inneburit en lägre säkerhetsnivå,

Forts. 6. utebliven eller kraftigt nedsatt bromsförmåga hos spårfordon vid rörelse på tågspår eller trafikspår, 7. händelser där spårfordon har varit i eller riskerat att ha kommit i en lång okontrollerad rörelse, 8. stoppsignalpassager där spårfordon kommer ut i tågväg för ett annat spårfordon som har fått eller uppfattat ett körbesked, 9. andra fel eller brister hos trafikstyrningen, driften och trafikledningen, underhållet, spåranläggningen, energiförsörjningen eller spårfordonen som inte har upptäckts vid ordinarie planerade kontroller och som inneburit en lägre säkerhetsnivå, samt 10. andra väsentliga fel eller brister i säkerhetshänseende.

Anmälningspliktiga olyckor eller tillbud 4 § En allvarlig olycka är en olycka som har medfört att Minst en person har avlidit, Minst en person har blivit så allvarligt skadad att det uppskattas leda till sjukhusvård i mer än 24 timmar, eller Spårfordon, spåranläggning, miljön eller egendom som inte transporterats med spårfordonet har fått sådana skador att kostnaderna för dessa uppskattas uppgå till minst 150 000 euro (1,4 milj SEK). Mindre olyckor som endast av en ren tillfällighet inte medfört konsekvenser enligt första stycket ska anmälas som tillbud till allvarlig olycka. Även väsentliga fel och brister enligt 3 § i föreskrifterna ska anmälas. (Transportstyrelsens föreskrifter om olycksrapportering för tunnelbana och spårväg, TSFS 2011:87)

Tankar vid händelse Skulle någon/något… kunna skadas allvarligt? kunna avlida? spårfordon, spåranläggning, miljön eller egendom som inte transporterats med spårfordonet fått skador för minst 1,4 MSEK.

Frågor? För mer frågor om statistik och analys, mejla gärna till: analys.jarnvag@transportstyrelsen.se