Utveckling tillgänglighet Hudkliniken SY Per 31 Maj 2009 har 4 patienter väntat mer än 90 dagar men fått tid. 2018-12-31 Tillgänglighet
Förbättringsarbetet på Hudkliniken med start sen höst 2007 Ökning av mottagnings- Kapacitet - Ökat tider för nybesök - Färre återbesök – ökat egenansvar till patienten - SMS-påminnelser Ökad telefontillgänglighet - Call Me - Elektronisk avbokning och receptförnyelse Lördagsmottagning 4 ggr ”Kortvarsellista” för patienter som kan infinna sig samma dag Totalöversyn av verksamheten Remissbedömning - Ofullständiga remisser i retur - Remisser brevbesvaras - Dialog med PV ”Rätt” patient på ”Rätt” vårdnivå - Utbildningsresor till vårdcentraler HÖK – samverkan med PV för att hitta bättre rutiner för att minska remissinflödet Tydligare information till patienten och andra vårdgivare 2018-12-31 Tillgänglighet
Inkomna remisser per år till Hudkliniken SY 2018-12-31 Tillgänglighet
Vad beror ökningen på? Vad gör man åt det? Identifierar vilka verksamheter står för ökningen – dialog (i huvudsak PV?) Handläggningsöverenskommelser (HÖK) – ”rätt patient på rätt vårdnivå” Reell ökning av Hudtumörer Kompetenshöjande insatser Nya arbetssätt b l a med distansöverbryggande teknik, webb 2018-12-31 Tillgänglighet
Uppföljning Balansräkning varje kvartal (efterfrågan vs kapacitet ) Resultattavla: -Kontinuerlig uppföljning av antalet inkomna remisser och tillgängliga mottagningstider 2018-12-31 Tillgänglighet
Så här arbetar man vidare Aktiv schemaplanering – lära sig hantera variationer bättre Regelbunden Balansräkning (behov - kapacitet) Identifierar vilken typ av patienter som kan göra återbesök till sjuksköterska istället för läkare ”arbeta på toppen av sin kompetens” (frigör tider för nybesök) Fortsatt samverkan med PV - Pilottest med Distanskonsultationer PV-Hud - Utbildningsinsatser (Alla yrkeskategorier) Framtagande av remissmallar Kontinuerligt förbättringsarbete med pilottester 2018-12-31 Tillgänglighet
Utveckling tillgänglighet Lung- och Allergisektionen Sy 2018-12-31 Tillgänglighet
Förbättringsarbete på Lung- och allergisektionen Jan- nov 09 Kökortning sömnapné och allmän lungmedicin (totalt 2 200 patienter jan-09, 1073 1 juni-09) - Upphandling läkarkompetens - Kökortning egen regi - Aktiv rekrytering av läkarvikarier och stafetter - Ofullständiga remisser återförs till primärvården - Patienter som tackat nej avförs från väntelistan - Nybesök hos ssk, återbesök hos läkare Hösten 09 Bra mottagning och kapacitetsplanering - Stabsresurs avdelas för uppdraget - Sektionens uppdrag definieras och avgränsas - Remisskriterier utarbetas - Konsultativt arbetssätt utvecklas - Ökad användning av distansöverbryggandeteknik för mottagningsverksamhet 2018-12-31 Tillgänglighet
Utveckling tillgänglighet Kardiologi Sy 2018-12-31 Tillgänglighet