Trafikverkets Kundpanel Christian Tham

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sida 1 Låneläget 2007 Så ser svensken på sina bolån Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson
Advertisements

Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Metod Mätning 1 Kampanj: vecka Mätning: vecka Mätning 2 Kampanj: vecka Mätning: vecka Undersökningens målgrupp.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
INCLUSIVE CITY.
Detta är miljömåltider
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Ängsgårdens vårdcentral presenterar
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Partisympatimätningar i sverige idag - en översikt och diskussion
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Schyst offentlig upphandling
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Det går bra nu. Men sen kommer….
Hållbar utveckling måste vara
IQs Alkoholindex 2018.
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Trafikverkets Kundpanel Christian Tham

Bakgrund till verktyget Trafikverkets undersökningspanel är en webbpanel bestående av ca 9 000 kunder fördelat på sex regioner (medlemmar) 6000 privatpersoner 3000 yrkestrafikanter Skapad för att snabbt och enkelt kunna genomföra kostnadseffektiva marknadsundersökningar Möjligt att göra representativa urval baserat på kön, ålder, region, hushållssituation och sysselsättning - Urval även på en mängd andra variabler, exempelvis antal körda mil, inkomst eller resvanor till och från arbetet/skolan…

Vad innebär en webbpanel? Ett kontaktnät med konsumenter Dessa konsumenter har meddelat intresse att delta i undersökningar De rekryteras i förväg och får sedan svara på upprepade undersökningar 2. En panel är alltid av viss storlek Antalet är tillräckligt stort för att medge resultat med god statistisk säkerhet. Dock bara för den del av befolkningen som panelen representerar, dvs de som har tillgång till internet. Ju större panel, desto större möjlighet att göra undersökningar i små delgrupper 3. Panelmedlemmarna besvarar undersökningar över Internet

Webbpanelers fördelar Tidseffektiva Kostnadseffektiva Men även: Stora möjligheter att anpassa intervjun efter de svar intervjupersonen ger. Man kan visa bilder och filmer och använda ljud Respondenten står utanför påverkan av intervjuare Respondenten har tid att tänka över svar Respondenten kan själv välja tidpunkt för besvarande

Hög kvalitet på panel och resultat God internetpenetration i befolkningen Det har Sverige – näst bäst i EU med 85% EU-genomsnitt 59,9% Statistik 2009 2. Likvärdig distribution av internetanvändare mellan demografiska grupper I Sverige enbart äldre, 67 år och uppåt, som befinner sig på efterkälken

Hög kvalitet på panel och resultat forts… God urvalsprocedur för rekryteringen Representativa slumpmässiga urval för rekrytering ur SPAR (Statens PersonAdressRegister) Inbjudan via brev Telefoninrekrytering Ingen möjlighet att anmäla sig själv - t ex via banners eller i samband via andra undersökningar Inga panelproffs i panelen Inga konkurrenter  Trafikverkets kundpanel bland de bättre vad gäller kvalitet

Webbpanelers största problem Befolkningens internettäckning är ofullständig Inte bara hur många procentenheter som saknas är avgörande , utan även hur stor eventuella skillnad mellan internetanvändare och icke internetanvändare är. I Sverige har vi den lyckliga omständigheten att internetpenetrationen är mycket god – 85 %. 2. Osäkra rekryteringsmetoder Framför allt rekrytering via banners och möjlighet att anmäla sig själv ger påtagliga risker för urvals-bias Även rekrytering i samband med andra undersökningar ger risker Vår undersökningskonsult rekryterar via slumpmässiga urval ur befolkningsregistret + postala utskick, aldrig via banners eller självrekrytering 3. Fusk eller slarv bland respondenter Öppna paneler lockar ”panelproffs” som ofta ger falska svar (för att tjäna pengar) eller slarvar. Även normalt ärliga intervjupersoner kan lockas att ”snabbsvara” om formulären blir för långa och enformiga Panelproffs undviks med slumpmässiga urval Städning av panelister efter varje undersökning

Underhåll av panelen Den viktigaste aspekten, som inte alltid prioriteras! Medlem högst 1,5 år för att undvika att kunderna blir experter på verksamheten…. och nöjdare med tiden Löpande nyrekrytering Sållning av panelproffs, extrema svar, för ”snabba” svar Naturliga avhopp Inaktiva medlemmar

Användningsområden idag Generella undersökningar - kvantitativa - kvalitativa Regionala uppföljningar av mätningar Regionala temperaturmätare av verksamheten eller särskilda insatser Test av olika undersökningstekniker - metodutveckling

Metodtester - resultaten i en webbpanel vs en postal undersökning 7 stycken ”officiella” mätningar som följer upp verksamheten Traditionella mätmetoder, postalt och telefoni Hur mycket påverkar metodbyte? - Inte alls! - Inga signifikanta skillnader avseende nöjdheten - Inga ökade extremvärden

Erfarenheter efter tre år… Kostnadseffektivt Byte till panelen halverar kostnaden, t ex från postal  Besparing på ca 5 miljoner Flexibelt & enkelt Snabba svar (70% inom 1 vecka) Korta och koncisa rapporter (ppt) Möjliggör en högre grad av interaktivitet med respondenterna Ökat intresset för resultat & uppföljning internt! Fånga kundernas behov och åsikter samt beteende i hela transportsystemet. Undersöka kundernas behov av och synpunkter på Trafikverkets tjänster. Bidra till ökad förståelse för hur Trafikverkets kunder agerar och tydliggöra vad undersökningsresultaten innebär för verksamheten. Marknadsanalys är ett verktyg för att utveckla arbetet med Trafikverkets kundorientering och kommunikation med kunderna.