Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Värdet av den första ingenjören ”Ramböllundersökningen 2006” Alla privata företag i Sverige med mindre än 100 anställda, verksamma 1997-2003 ingick i undersökningen. 172 368 företags utveckling under dessa sex år mäts; förändringar i sysselsättning, nettoomsättning och produktivitet. Företagen delades in i tre grupper; företag som anställer en ingenjör under perioden, företag som har en eller flera ingenjörer, företag som inte har någon ingenjör
Resultat :”Ramböllundersökningen” En totalstudie där 4000 företag hade anställt sin första ingenjör. 2018-12-30
Med första ingenjören skapades i genomsnitt fem nya jobb i företagen Med första ingenjören ökade nettoomsättningen med 550 procent Med första ingenjören ökade produktiviteten med nästan 300 procent
En vetenskaplig granskning av Ramböllrapportens resultat gjordes av forskaren Bo Wictorin Han slår fast i sin rapport : -”Resultaten visar entydigt att företag som haft ingenjörer anställda under delar eller hela perioden haft en väsentligt gynnsammare utveckling än företag som helt saknat ingenjörskompetens”. - ”Tillgång till ingenjörskunnande är en viktig faktor för tillväxt”. ”Utvecklingen var ett resultat av flera samverkande faktorer” 2018-12-30
Bo Wictorin granskning visar att ”Utvecklingen var ett resultat av flera samverkande faktorer” Studier har visat att det finns ett klart samband mellan utbildningsnivån i företag och omfattningen av företagens innovativa aktiviteter. Kontakter och länkar till andra företag: är betydelsefulla för att utveckla de affärsmässiga relationerna och det fortsatta kunskapsutbytet mellan företag Affärsrelationer: Inte minst har de som bedriver forskning inom s k företagsekonomisk nätverksteori visat att företagens tekniska utveckling till en mycket stor del sker inom ramen för de affärsrelationer man har. Hit hör i första hand företagens kunder, men också deras leverantörer. Även andra parter i företagens omgivning, som t ex konkurrenter, forskningsinstitut eller högskolor, har en betydelse, om än inte lika framträdande. Ett stort antal andra undersökningar 2018-12-30
Bo Wictorin visade på att: Företagen som rekryterat en ingenjör hade både en stark produktivitetsutveckling och en kraftig sysselsättningsökning Utvecklingen i dessa företag, bärs upp av en innovativ och i synnerhet produktmässig förnyelse. I många andra industriföretag är teknisk förnyelse mer synonymt med produktionsrationaliseringar. En tankeväckande skillnad mellan humankapital och annat kapital är ju också att humankapitalet i princip ökar i värde ju mer man använder det, medan övrig kapital successivt förbrukas. Det innebär att den nyrekryterade ingenjörens värde för företaget kan antas öka efter hand 2018-12-30
Bo Wictorin: Vad hindrar fler företag att anställa en ingenjör? Bristande tillgänglighet - många företag har svårt att finna den arbetskraft de behöver Företagen köper istället tekniska konsulttjänster. 2018-12-30
Kulturella och mentala barriärer Ingegerd Greens förstudie går närmare in på de orsaker som hindrar småföretag att anställa den första Ingenjören Attraktionsvärdet i det lilla företaget – företagen underskattar de mervärden som finns i att arbeta i en mindre organissation Tillgången på ingenjörer av ”rätt sort” anses som obefintlig – betydande omställningskostnader Kulturella och mentala barriärer Slutsats! Öka behovet av mindre företags efterfrågan på ingenjörer genom att ge dem insikt i värdet av en ingenjör 2018-12-30
Ingegerd Greens förstudie: ”mentala bilder hos företagare”: att en ingenjör är dyr i drift, svår att sätta i arbete inom rimlig tid, knepig att kommunicera med, generellt sett inte vill arbeta i ett litet företag, inte begriper sig på affärer, är vansinnigt svår att få tag på och ändå inte stannar särskilt länge i det lilla företaget innan han ger sig av till nästa anställning” 2018-12-30