Branschrådet för tunnelbana och spårväg 25 oktober 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Egenkontroll vid livsmedelshantering !
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Modellen
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Hobøl – 8 oktober 2008 Rolf Kling.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Vanliga fel vid riskbedömning
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
VÄLKOMMEN!!!.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Vem får göra vad? Det är verksamhetschefens ansvar att leda arbetet och fördela arbetsuppgifterna med hänsyn till behovet av kompetens och yrkeserfarenhet.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Valideringsprocessen
Säkerheten främst.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Hur har lagstiftningens förändring av kompetenskraven på räddningschef och ställföreträdare fallit ut? LSO 3 kap 14§: Den personal som för kommunens räkning.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Planerade översyner av föreskrifter
Delegering Vem får delegera?
Miljökvalitetsnormer för vatten
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Förordningstext Speciallärarexamen
Energikartläggning i stora företag
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Energikartläggning i stora företag
Tillgänglighetskrav på bussar
Arbetsmiljöverkets inspektion av skolor i Kristianstads kommun 2015
Molndal.se Varför dokumentera För att brukaren ska få den hjälp och det stöd som han/hon har rätt till. Så brukaren vet och kan vara delaktig. Arbetsredskap.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Något att tänka på när man söker pengar
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Delegeringsutbildning
Lagen om Energikartläggning i stora företag
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Webbutbildning i allmän palliativ vård
Uppstart arbetsgrupper
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Tillämpningsområde och definitioner
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Patientsäker vårddokumentation
Gemensam nationell Tri för spårväg?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Ibruktagande besiktning
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Nyheter i skollagen från och med
Ta del av riktlinjerna här
Auktorisation som elinstallatör
Till dig som ska utföra arbetsuppgifter på delegering i kommunal hälso- och sjukvård
Presentationens avskrift:

Upphävande av BV-FS 2000:3 samt nya föreskrifter och allmänna råd om yrkeskunnande Branschrådet för tunnelbana och spårväg 25 oktober 2018 Jerker Stubbans

1 september 2017 Föreskrifter (TSFS 2017:65) om upphävande av Järnvägsinspektionens föreskrifter (BV-FS 2000:3) om utbildning för personal med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten Föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:64) om yrkeskunnande vid tunnelbana och spårväg Bakgrunden till att arbetet med BV-FS 2000:3 och att de upphörde var EU-lagstiftning på järnvägsområdet Nya föreskrifter: Funktionsbaserade krav Vad ska uppnås (mål) Hur målet (kravet) uppnås – det överlåtes till tillståndshavaren Inte detaljerade krav (ex. arkiveras i 10 år) Vi pekar inte på vem som har arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten

Syfte med regel 3 § Trafikutövare, spårinnehavare och den som driver särskild trafikledningsverksamhet ska fastställa vilken teoretisk kunskap och praktisk färdighet som ger den kompetens som krävs för att utföra respektive arbetsuppgift på ett säkert sätt. 4 § Trafikutövare, spårinnehavare och den som driver särskild trafikledningsverksamhet ska se till att personalen genom utbildning får den kompetens som krävs för att kunna utföra respektive arbetsuppgift på ett säkert sätt. 5 § Trafikutövare, spårinnehavare och den som driver särskild trafikledningsverksamhet ska upprätthålla personalens kompetens för att kunna utföra respektive arbetsuppgift på ett säkert sätt. 6 § Trafikutövare, spårinnehavare och den som driver särskild trafikledningsverksamhet ska vid behov utöka den kompetens som krävs för att kunna utföra respektive arbetsuppgift på ett säkert sätt. 3 § Fastställa Ange normer för varje yrkeskategori – t.ex. förare av tåg, förare av arbetsfordon, tillsyningsman för arbete i spår, trafikledare Teoretisk kunskap och praktisk färdighet ger kompetens 4 § ersätter gamla krav om ”grundutbildning” Genom utbildning får kompetens 5 § ersätter gamla krav om ”periodisk repetitionsutbildning” Upprätthålla kompetens 6 § ersätter gamla krav om ”kompletteringsutbildning” Utöka kompetens vid behov

Syfte med regel 7 § Trafikutövare, spårinnehavare och den som driver särskild trafikledningsverksamhet ska ha ett förfarande för att kontrollera att personalen har den kompetens som krävs för att kunna utföra respektive arbetsuppgift på ett säkert sätt. 8 § Utbildningens innehåll och hur den är planerad att genomföras ska dokumenteras för varje yrkeskategori. Allmänna råd: Exempel på vad dokumentationen kan bestå av är uppgifter om utbildningens mål, nödvändiga förkunskaper, hur utbildningen är upplagd, fördelning mellan teori och praktik, deltagarantal och lärarkompetens. 9 § Varje genomförd kontroll av att kompetens har uppnåtts ska dokumenteras. Av dokumentationen ska minst framgå 1. deltagarens namn, 2. utbildningens benämning, och 3. när kontroll skett av att fastställd kompetens har uppnåtts. 7 § kontrollera teoretisk kunskap och/eller praktiskt färdighet 8 § dokumentera hur utbildning är planerad för att uppnå den fastställda kompetensen i 3 § - utbildningsplan (spårbarhet) 9 § personligt intyg, företagets personalregister (spårbarhet)

Frågor?