Att bygga upp en undervisningsportfolio

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
UTGÅNGSPUNKTER FÖR UTVECKLANDET AV KVALITETSLEDNINGSYSTEMET
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Arbetsplan för skolbiblioteket
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
Välkommen till Åbo Akademi
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Skolutveckling via digitala medier
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
En förhandstitt på nya sfam.se Eva Norell
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Ett samarbetsprojekt mellan
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
The Alumni Day English Language and Literature Ingela Ollas
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
FSO dagar 2019.
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Att bygga upp en undervisningsportfolio Tove Forslund, Lärcentret, www.abo.fi/lc ÅA 24.11.2008 Detta material hittas på http://www.abo.fi/personal/presentationsmaterial 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Innehåll Olika typer av portföljer Innehåll och struktur på undervisningsportföljer Exempel på portföljer Undervisningsfilosofi Om tekniken Steg-för-steg mot en ’färdig’ portfolio Nästa träff: Om universitetslärarens kompetenser Verktyg för utvärdering och självutvärdering 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Olika typer av portfolion Meritportfolio Universitetsportfolio Undervisningsportfolio Forskningsportfolio Meritportfolioarbete med olika yrkesgrupper Ope.fi-portfolio 2-10 sp (ÅA) http://www.abo.fi/personal/opefiportfolio Kursportfolio, se t.ex. Peda-forum 1997/2 http://www.peda-forum.fi/file.php?18 Peda-forum 2003/2 http://www.peda-forum.fi/file.php?28 Digitala portfolion 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Meritportfolio > Universitetsportfolio Fakta om det professionella jaget, men mer detaljerat i portfolion än i CV Dokumentation över de egna kompetenserna (intyg, men även ’produkter’ av arbete och studier) Varför portfolio? verktyg för personlig utveckling (själv)utvärdering, reflektion, arbetsfilosofi man kan följa med sin egen utveckling vad har jag arbetat med/studerat och var har jag lärt mig genom detta inventering av kunskaperna man lär känna sig själv och sin egen verksamhet man får reda på vad man vill samling av intyg och annan dokumentation på ett ställe! underlag för personlig marknadsföring/stipendieansökan/ arbetsintervju o.dyl. mer framtidsinriktad (vad kunde/vill jag jobba med) än ett CV 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

GRUND-/BASPORTFOLIO här samlas allting PORTFOLIOARBETE samla material och feedback, välja ut och utvärdera, spara i grund-/basportfolion GRUND-/BASPORTFOLIO här samlas allting VISNINGSPORTFOLIO urval för viss mottagare 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Universitetsportfolions struktur 1. Basuppgifter • Person- och kontaktuppgifter • Utbildning och examina • Andra nödvändiga bakgrundsuppgifter 2. Forskning och vetenskaplig verksamhet 3. Undervisning och handledning Erfarenhet av undervisning och handledning inom grund- och forskarutbildning Pedagogiskt tänkesätt och egen utbildning Produktion av läromedel och utnyttjande av undervisningsteknologi Utveckling av egen undervisning och undervisningspris Deltagande i utvärdering och utveckling av undervisning Starka sidor, utvecklingsutmaningar och visioner när det gäller den egna undervisningen Andra pedagogiska meriter 4. Förvaltningsuppgifter och annan verksamhet Se HU:s instruktioner för universitetsportolio: http://www.helsinki.fi/henkos/universitetsportfoljer/ 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Innehåll i undervisningsportfolion undervisningsfilosofi och –etik Vad är min uppfattning om in- och utlärande, studenternas roll? Vd är bra kvalitet i undervisning? Vad är mina målsättningar i min undervisning? Hur syns min undervisningsfilosofi i min undervisning? Hur bemöter jag studerande? undervisningsanställningar/undervisnings- och handledningserfarenhet/undervisningsspråk Vad, när och vem har jag undervisat? Hur har jag utvecklats till den lärare jag är idag? självvärdering av den egna undervisningen och samspelet i undervisningsgemenskapen utvärdering av undervisning, feedback av studerande och kolleger läromedel, pedagogiska publikationer, artiklar och föredrag Se HU:s instruktioner för universitetsportolio: http://www.helsinki.fi/henkos/universitetsportfoljer/ och OY: http://www.hallinto.oulu.fi/optsto/tiveko/johdatus/sisallysluettelo.htm 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Innehåll i undervisningsportfolio forts. pedagogisk utbildning universitetspedagogisk aktivitet och utveckling av undervisning deltagande i undervisningens planering och utvärdering, undervisningsexperiment/-projekt och rapportering av dessa, beskrivning av undervisnings- och examinationsmetoder, användning av IT i undervisningen mm. internationalisering, internationella relationer inflytande i samhället Kontakter till arbetslivet, popularisering av vetenskap, expert-framträdanden pris, stipendier och andra utmärkelser förtroendeuppdrag, medlemskap i arbetsgrupper och kommittéer annan verksamhet med anknytning till undervisning visioner och utvecklingsplaner 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Om arbets-/undervisningsfilosofi Människo-, inlärnings- och kunskapssyn Hur lär sig mina kursdeltagare? Hurudan slags aktiviteter vill jag erbjuda? Hurudana arbetssätt/-metoder vill jag ha i mina kurser? Hurudan atmosfär på kursen? etc Målet med det egna arbetet/den egna undervisningen Angreppssätt på innehållet (undervisning) Arbetssätt/-metoder (undervisning) Vad är hög kvalitet i mitt arbete/min undervisning? Kan man på basen av den slags fortbildning jag deltagit i se vad jag betonar i mitt arbete? Har vissa fortbildningar/moduler i utbildningen påverkat mitt angreppssätt på arbetet? 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Exempel på portfolion Länkar till exempel på portfolion: http://www.oulu.fi/opetkeh/kehtoimi/meritoi/pf-malli.html Se t.ex. http://www.cop.fi/kotisivut/ILeppisaari/ 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Exempel: Syftet med en ope.fi-portfolion http://www.abo.fi/personal/opefiportfolio dokumentation av den egna kompetensen för att klargöra egna intressen och utvecklingsbehov ett slags intyg över utvecklingsarbete ett av underlagen för utvecklingssamtal ett sätt att visa på hela personalens kunskaps- och färdighetsnivå underlag för ömsesidigt utbyte av erfarenheter på enheten 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Deltagande i ope.fi-kurser Exempel på produktioner Utvärdering av de egna färdigheterna Kursmodul 1. Att komma igång med nätkurser/Kursplanering Uppläggning av nätkurser Aktivering och examination på nätet Handledning på nätkurser Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 2. Innehållsproduktion Användningen av Blackboard eller Moodle Webbdesign, textbehandling och presentationsprogram. Informationssökning och källkritik Upphovsrätt Produktion av ljud-, bild- och videomaterial för undervisningen Minikonferenser om kursutveckling Kursmodul 3. Att genomföra kurser Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL, samarbetsinlärning, kollaborativt lärande, inlärningsstilar mm) Videokonferens Nätkommunikation Minikonferenser om kursutveckling Exempel på användningen av olika tekniker i undervisningen eller annan virtualiseringsverksamhet - kurs gjord i Blackboard eller Moodle - digitalt undervisningsmaterial - artikel, undervisningsmaterial eller motsvarande om IT i undervisningen - plan för nätkurs eller tillämpning av pedagogisk metod i nätkurs eller produktion av nätundervisningsmaterial - dokumentation av handledning på nätkurs Kartläggning av färdigheterna ( Rapport som innehåller: - datum för genomförd kartläggning av färdigheterna - reflektion över vad du fått ut av de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i - pedagogisk grundsyn - beskrivning av hur du använder eller kunde använda IT i undervisningen - dina utvecklingsbehov vad gäller användningen av IT i undervisningen Omfattning: För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier. I portfolion bör finnas kurser från alla tre kursmoduler ovan (Kursplanering, Innehållsproduktion, Att genomföra kurser). Omfattning: För varje sp krävs tillämpningar av två-tre tekniker, programvara eller motsvarande. Omfattning: Rapporten bör omfatta ca en sida (ca 500 ord).

Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Teknik portfolio-programvara? Synligt för alla – tillgängligt vettigt för en själv På egen åa-webbområde: ex. web.abo.fi/~tforslun/portfolio/ Finns template enligt ÅA:s grafiska rekommendationer http://web.abo.fi/template/ (finns alltså här: \\web\www\temlate) Grundportfolion på hemområde/hårdskiva med bra struktur Blogg Ex. blogger eller wordpress http://www.abo.fi/personal/web20 > Bloggar 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Steg-för-steg mot färdig portfolio... Se till att ditt CV är uppdaterat För grundportfolion: Gör en struktur på ditt hemområde där du sparar materialet och skriv rubriker på mellanbladen i en fysisk mapp Samla information/dokumentation om all relevant utbildning och fortbildning (datum, intyg, kursarbeten + reflektion se nedan) arbetserfarenhet (datum, beskrivning av vad man konkret gjorde, undervisningsmaterialet + utvärdering se nesan + reflektion se nedan) Gör en struktur för din visningsportfolio Reflektion: vad kan du tack vare dina arbeten och din utbildning > skriv ned det Skriv din undervisningsfilosofi Samla in utvärderingar av andra Gör självutvärdering Skriv ned utvecklingsplaner Då du deltar i kurser och fortbildningar: gör övningsuppgifter som stöder ditt portfolioarbete ...och sedan blir portfolio ju aldrig klar förstås, men det är ett roligt pågående arbete... 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

En bra finländsk visningsportfolio utvecklar kunnandet och personen är ett ärligt bevis och så detaljerat som möjligt dokumenterad baseras på grundportfolion beaktar yttre krav innehåller utvecklingsidéer framhäver individen ger vinkar och aha-upplevelser inte bara åt den som gör upp den utan också åt läsaren Källa: Asko Karjalainen 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Länkar PORTFOLIO - yliopistotyön kehittämisen ja arvioinnin väline, Forskarförbundet 1999 http://www.tieteentekijoidenliitto.fi/uploads/6hdieo2.pdf Helsingfors universitets information om universitetsportfolio (på svenska): http://www.helsinki.fi/henkos/universitetsportfoljer/ Oulun yliopisto, opetusportfolio : http://www.oulu.fi/opetkeh/kehtoimi/meritoi/portfolio.html Se exempel på portfolion: http://www.oulu.fi/opetkeh/kehtoimi/meritoi/pf-malli.html 29.12.2018 Åbo Akademi University - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo