Stockholmsenkätens syften

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevundersökning i årskurs 9
Advertisements

Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Grundskolan år 9 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Gymnasieskolan år 2 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Skola och fritid 2006Gymn åk2 1 Elever som trivs bra i skolan.
Skola och fritid Elever som trivs bra i skolan.
Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet
Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2 Stockholmsenkäten 2012 Skolrapport Spånga grundskola Årskurs 9.
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
The Capital of Scandinavia Stockholmsenkäten 2014 Stadsövergripande tidsserier.
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Stockholmsenkäten 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Solna stad Skolundersökning 2015
Den sociala barnavården i Stockholm Behov, utredningar, insatser, uppföljning och brukardelaktighet
Copyright © Nikolaus Koutakis
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Skolelevers drogvanor
Elev- och Föräldraenkät
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Spånga-Tensta Stadsdelsförvaltning
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Stockholmsenkätens syften
Enkät i gymnasieskolan 2015
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Trender
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Regiongemensam elevenkät 2018
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Stockholmsenkäten 2014 Skolrapport
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan årskurs 2
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Regiongemensam elevenkät 2016
Torslandaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Johannebergsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Mossbergska Friluftsskolan - Åk Göteborgs Stad
IQs Alkoholindex 2018.
Elevers drogvanor 2017 gymnasiet årskurs 2 Läns- och kommunrapport
Eriksboskolan - Åk Göteborgs Stad
Skolelevers drogvanor
Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2
Kommunala aktivitetsansvaret Stockholm stad
Bergsjöskolan - Åk Göteborgs Stad
Brudbergsskolan - Åk Göteborgs Stad
Presentationens avskrift:

Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Skola, fritid och föräldrar Gymnasieskolan år 2

Stockholmsenkätens syften Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt risk- och skyddsfaktorer Ge en uppfattning om hur olika normbrytande beteenden förändras över tid Förse kommuner, stadsdelar och skolor med lokala data om ungas livsvillkor Fungera som underlag för forskning och utveckling samt för att fördela resurser för förebyggande insatser Mobilisera skolpersonal, föräldrar och elever i det förebyggande arbetet 2018-12-27

Undersökningens genomförande Enkät till grundskolans årskurs 9 och gymnasiets år 2 Enkäten innehåller 101 frågor med tillhörande delfrågor Besvaras anonymt under lektionstid och lämnas i förslutet kuvert till klassläraren Besvarades under våren 2018 efter sportlovet 23 länskommuner genomför undersökningen tillsammans med Stockholm 2018-12-27

Resultatredovisning Rapporten presenterar ett urval frågor från undersökningsresultatet som handlar om skola, fritid och föräldrar. Resultaten presenteras redovisat per stadsdelsområde och uppdelat på pojkar och flickor. I diagrammen redovisas en total som utgörs av samtliga elever som bor i Stockholms stad. Procentandelarna som redovisas i diagrammen baseras på samtliga svarande elever om inget annat anges. 2018-12-27

Antal svarande i årskursen   Pojkar Flickor Rinkeby-Kista 87 90 Spånga-Tensta 109 97 Hässelby-Vällingby 174 187 Bromma 241 191 Kungsholmen 69 89 Norrmalm 71 81 Östermalm 92 93 Södermalm 148 167 Enskede-Årsta-Vantör 104 124 Skarpnäck 47 55 Farsta 65 Älvsjö 56 50 Hägersten-Liljeholmen Skärholmen 75 83 Stockholm (stadsdel ej angiven) 498 464 Hela staden årskurs 2 gymnasiet 1945 1940 2018-12-27

Skola 2018-12-27

Elever som trivs bra i skolan (mycket eller ganska bra) 2018-12-27

Elever som har skolkat minst fyra heldagar - det senaste läsåret 2018-12-27

Elever som har fuskat på läxförhör eller prov - det senaste läsåret 2018-12-27

Elever som i något avseende känt sig mobbade eller trakasserade i skolan - det senaste läsåret 2018-12-27

Elever som blivit mobbade minst 2 gånger i månaden (bland de elever som uppgett att de känt sig mobbade eller trakasserade under läsåret) * * * * * *Lågt bastal (<7 svarande) 2018-12-27

Elever som blivit mobbade via internet eller SMS/MMS - det senaste läsåret 2018-12-27

Elever som har mobbat andra elever i skolan - det senaste läsåret 2018-12-27

Elever som har mobbat andra elever via internet eller SMS/MMS - det senaste läsåret 2018-12-27

Fritid 2018-12-27

Elever som brukar vara på fritidsgård eller träffpunkt (ofta eller ibland) 2018-12-27

Elever som brukar delta i någon ledarledd fritidsaktivitet eller träning (ofta eller ibland) 2018-12-27

Föräldrar 2018-12-27

Elever vars föräldrar alltid vet var eleverna är när de är ute med sina kamrater på kvällarna 2018-12-27

Elever vars föräldrar vet med vilka kamrater eleverna umgås på fritiden 2018-12-27

Elever vars föräldrar vet vad eleverna spenderar sina pengar på 2018-12-27

Elever som av sina föräldrar får enstaka glas eller ofta blir bjudna på alkohol 2018-12-27

Elever som får dricka alkohol för sina föräldrar 2018-12-27

Elever som tycker att någon i familjen dricker för mycket 2018-12-27

Svag anknytning till föräldrar (index mellan 0 och 100) Indexvärde 100 avser högsta grad av svag anknytning till föräldrar. Index baseras på följande frågor: 82. Om du har ett personligt problem, kan du be någon av dina föräldrar/vårdnadshavare om hjälp; 83g. Jag bryr mig om vad mina föräldrar/vårdnadshavare säger; 83h. Mina föräldrar/vårdnadshavare är en förebild för mig. 2018-12-27

Svag uppmärksamhet från föräldrar (index mellan 0 och 100) Indexvärde 100 avser högsta grad av svag uppmärksamhet från föräldrar. Index baseras på följande frågor: 83a. De ger mig beröm när jag gör något bra; 83c. De brukar uppmuntra och stötta mig; 83e. De märker när jag gör något bra. 2018-12-27

Inkonsekventa föräldrar (index mellan 0 och 100) Indexvärde 100 avser högsta grad av inkonsekventa föräldrar. Index baseras på följande frågor: 83b. De hotar med bestraffning för något jag gjort men genomför det inte; 83d. Jag vet inte hur de reagerar när jag gjort något de inte gillar; 83f. Det humör de är på bestämmer hur de är mot mig. 2018-12-27