– infrastruktur för hållbar tillväxt Prop. 2008/09:35
Utgångspunkter – så prioriterar vi. Uppfyllelse av transportpolitiska mål Utgångspunkter i Infrastrukturpropositionen Prioritet i Regionala systemanalyser Anpassning till budgetrestriktion Fyrstegsprincipen Samhällsekonomisk lönsamhet/samlad effektbedömning Medfinansiering Miljö, TS, Transportkvalitét, Regional utveckling, Jämställdhet, Tillgängligt transportsystem Utgångspunkter: Fler jobb i fler och växande företag En fungerande infrastruktur en grundförutsättning för företagsverksamhet och långsiktigt hållbar tillväxt i hela landet Utvecklingen av infrastrukturen ska baseras på både kvinnors och mäns behov och synpunkter Infrastruktur och kommunikationer som är förenlinga med klimat- och kvalitetsmål
Total Ram 417 Miljarder kr varav: 136 Miljarder kr till Drift, underhåll, bärighet - vägar 64 Miljarder till Drift, underhåll – järnvägar 217 Miljarder kr till Utveckling av transportsystemet: 33 Miljarder till Regionala planer 184 Miljarder till Nationell plan: Bundet ca 115 Miljarder (Låsta objekt, Räntor,Sektor, FUDetc) Åtgärdspotter (3-4 st) ca 45 Miljarder Utrymme Nya investeringar ca 20-25 Miljarder kr – alla transportslag Fördelning 2010 klar, i övrigt 1/11-del per år
27 % (49 mdr kr)
Vad ska utvecklingsmedlen räcka till? Farleder och slussar Järnvägsinvesteringar Väginvesteringar Sektorsuppgifter Statlig medfinansiering Driftbidrag till icke-statliga flygplatser Räntor och amorteringar
Genomförda och återstående objekt i nu gällande plan Genomfört Ej genomfört E 6 Torp – Håby E 6.21 Breddning Lundbyled E 6 Torp – Kurverödsleden E 6 Värmlandsbro – Hogdal E 20 Partillemotet E 20 Genom Alingås E 20 Lundsbrunn – Holmestad 40 Brämhult – Rångedala – Dållebo 40/E20 Slambymotet E 45/Rv 44 Båberg – Väneryr E 45 Falutorget, Göteborg
”Låsta” Vägobjekt i Västra Götaland E 6 Rabbalshede – Strömstad Vägar till Göteborgs hamn (väg 155 och Lindholmsmotet) Ny Älvförbindelse Göteborg – E 45 Marieholmstunnel E 45 Älvängen – Stallbacka/Trollhättan E 45 Agnesberg – Älvängen E 20 Tollered- Alingsås 40 Rångedala - Hester 2018-12-27
Bana Väg i Väst Teckenförklaring I gällande plan Göteborg Alingsås Vänersborg Trollhättan Borås Ulricehamn Åmål Lidköping Mariestad Skövde Strömstad Vara Uddevalla Bana Väg i Väst E45 Agnesberg – Älvängen Kostnad 3 500 mkr exkl jvg E45 Älvängen - Trollhättan Kostnad 2 300 mkr E45 Vänersborg – Mellerud Kostnad 800 mkr Väg 40 Dållebo – Hester Kostnad 1 000 mkr E 20 Genom Alingsås Alingsås – Vårgårda Vårgårda – Vara Tpl Jung Götene – Mariestad Förbi Mariestad Förbi Hova Kostnad 3 000 mkr Teckenförklaring I gällande plan Testas för ny plan
Vägverket E6.20 E6.21 E45 V40/E6 Teckenförklaring I gällande plan Klarebergs- motet E6.20 Söderleden/Västerleden Kostnad 1 000 mkr Hisingsleden kostnad 1 500 mkr Österleden Kostnad 730 mkr Agnes- berg E6.21 Lundbyleden Kostnad 400 mkr Marieholmstunneln Kostnad 3 500 mkr Ringö- motet Varholmen Eriksbergs- motet Mellby Vädermotet E45 Marieholm – Agnesberg Kostnad 1000 mkr V40/E6 Tvärled Mölndal Kostnad 400 mkr Teckenförklaring I gällande plan Testas för ny plan Åbromotet V 155 Varholmen - Vädermotet Kostnad 700 mkr Vägverket 2018-12-272018-12-27 9
Banverkets preliminära underlag för prioritering exkl stora medfinansieringsobjekt
Tidplan Nationell plan 15 mars preliminärt utkast, dialog med länsplaneupprättare 1 april – första avstämning medfinaniseringsobjekt 15 april planförslag – internremiss till trafikverken och till länsplaneupprättare 4 maj – avstämning av arbetet med medfinansieringsobjekt 11 maj – interna remissynpunkter från trafikverk samt länsplaneupprättare 1 juni – slutavstämning medfinansieringsobjekt 10 juni - Förslag till Nationell transportplan från styrgrupp, mtrl till länen 1 sept – extern remiss av Nat transportplan inkl till länsplaneupprättare 2 nov sista datum för remissynpunkter 2010 Regeringen fattar beslut om innehållet i den Nationella transportplanen
Motala/Mjölby, riksväg 50 Sundsvall, E 4 Umeå, E4/E12 VÄGVERKET Avtal Motala/Mjölby, riksväg 50 Sundsvall, E 4 Umeå, E4/E12 Göteborg, Marieholmstunneln Medfinansieringsobjekt - Pågående arbete VÄGVERKET Avsiktsförklaringar Södertörnsleden Söderköping Skurubron Västerås – Sagån Trafikplats Måby Trafikplats Rosersberg Förbifart Norrtälje Vallentuna centrum Väg 268 – E 4 Grana Trafikpl Roslags -Näsby Trafikplats Viggbyholm Trafikplats Vega BANVERKET Avsiktsförklaringar Resecentrum Karlstad Västkustbanan, delen Varberg- Hamra Västlänken Göteborg Upprustning av Dalabanan Planskilda korsningar i Uppsala Lågtafikerade banor; Fryksdalsbanan, Kinnekullebanan, Viskadalsbanan, N Bohusbanan 2018-12-27 12
Så här fungerar den övergripande processen Åtgärdsplanering GENOM- FÖRANDE FAST-STÄLLANDE AV PLANER från 2010 PLAN-FÖRSLAG dec 2009 Inriktningsplanering UPPDRAG: PLANER maj 2009 RIKSDAGS-BESLUT jan 2009 INFRA-STRUKTUR-PROPOSITION dec 2008 ANALYS hösten 2008 2006–2008