Regiongemensam elevenkät 2018 Lerum Gy2 Kommunrapport Gy2
Om undersökningen Bakgrund En regiongemensam elevenkät har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurs 2. Utöver detta genomför kommuner i olika intervall enkät med elever i årskurserna 5 och 9, samt med elever i gymnasiets årskurs 2. I årets undersökning är det Alingsås, Göteborg (endast fristående gymnasieskolor), Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Stenungsund och Öckerö som genomför undersökningen i gymnasiets årskurs 2. Genomsnittet som anges för GR är alltså ett snitt av dessa kommuners värde. Metod och redovisning Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna har därefter kunnat besvaras på lektionstid. Frågornas svarsalternativ är Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av de som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – ett frågevärde som är beräknat på antal som valt respektive svarsalternativ, där det bästa svarsalternativet ges 100 poäng, det näst bästa 66,66, det näst sämsta ges 33,33 poäng och det sämsta ges 0 poäng. Poängen multipliceras med andelen som valt alternativet och delas sedan på totala antalet svar för att erhålla indexvärdet. Genomsnittligt indexvärde räknas också ut för en kategori genom att räkna ut genomsnittet av dess ingående frågor. Observera att vissa av frågorna ställs så att svarsalternativet Stämmer helt och hållet är det minst positiva värdet. Dessa frågor räknas om för att kunna ingå i index vilket markeras med (OMVÄNT) i rapporten. En konsekvens är att svarsalternativen redovisas som ”Positiv – Negativ”. Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar.
Beskrivning av frågeområden Nedan redovisas de frågeområden som används i redovisningen, och de frågor som ingår i varje område Veta vad som krävs Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår. Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan. Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan. Stimulans Jag får säga vad jag tycker i olika frågor. Skolarbetet är intressant. Skolarbetet är roligt. Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer. Tillit till elevens förmåga Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete. Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa. Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker. Anpassning efter elevens behov Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det. Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det. Skolarbetet är för svårt för mig. Utmaningar I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det. Jag kan få svårare uppgifter om jag vill. Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan. Argumentation och kritiskt tänkande På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor. I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak. Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser. Grundläggande värden i undervisningen/lärandet I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter. I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen. I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden. Grundläggande värden i skolan Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar. I min skola respekterar vi varandras olikheter. I min skola respekterar elever och lärare varandra. Delaktighet och inflytande Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll. På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter. I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö. Ordningsregler I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns. I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha. Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs. Studiero Jag har studiero på lektionerna. På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet. Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna. Trygghet I min skola finns det elever som jag är rädd för. I min skola finns det personal som jag är rädd för. Jag känner mig trygg i skolan. Förhindra kränkningar Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling. De vuxna på skola reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt. Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon varit elak mot en elev. Elevhälsa Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever hur vi upplever vår skol- och livssituation. Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt. På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kuratorn. Nöjdhet Jag är nöjd med min skola som helhet. Jag skulle rekommendera min skola.
Jämförelse frågor Nedan visas det sammanräknade värdet per fråga för Lerum Gy2 de senaste åren som enkäten genomförts. Endast frågor som bedömts jämförbara mellan åren inkluderas i denna tabell År 2015 2016 2017 2018 GR Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer 51 48 53 56 Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan 65 61 62 64 63 Jag har studiero på lektionerna 72 70 58 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter 59 52 55 Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll 50 46 47 Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår 68 66 74 69 I min skola respekterar vi varandras olikheter 73 77 Jag känner mig trygg i skolan 93 91 85 86 83 Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Jämförelse frågeområden Nedan visas det sammanräknade värdet per frågeområde för Lerum Gy2 de senaste åren som enkäten genomförts. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Jämförelse frågeområden Nedan visas det sammanräknade värdet per frågeområde för Lerum Gy2 de senaste åren som enkäten genomförts. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Jämförelse frågeområden 2018 Sammanräknat värde per frågeområde för Lerum Gy2 2018. För beskrivning av frågeområdena se rapportens tredje sida. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Jämförelse frågeområden 2018 Sammanräknat värde per frågeområde för Lerum Gy2 2018. För beskrivning av frågeområdena se rapportens tredje sida. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frågeområden per kön Index Indexvärde per frågeområden uppdelat på respondentens kön. Värdet jämförs med genomsnittet för Lerum Gy2 . Lerum Kön Index Tjej Kille Annat/vill ej ange Veta vad som krävs 65 58 Stimulans 57 60 46 Tillit till elevens förmåga 77 75 80 63 Anpassning efter elevens behov 71 69 73 64 Utmaningar 72 74 Argumentation och kritiskt tänkande 67 68 61 Grundläggande värden i undervisningen/lärandet 66 55 Grundläggande värden i skolan 76 78 54 Delaktighet och inflytande 53 52 50 Ordningsregler Studiero Trygghet 86 87 88 Förhindra kränkningar Elevhälsa Nöjdhet 40 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 66 63 64 53 56 54 51 61 60 Om skolarbetet Index 2017 Index 2018 Ref GR Skolarbetet är för svårt för mig (OMVÄND) Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer Skolarbetet är roligt Skolarbetet är intressant Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 70 71 74 61 58 56 59 62 64 63 73 75 72 85 83 80 Om mig Index 2017 Index 2018 Ref GR Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan (OMVÄND) Jag har studiero på lektionerna Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan (OMVÄND) Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det Jag kan få svårare uppgifter om jag vill Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 46 47 48 54 56 55 67 66 63 51 52 Om lektionerna Index 2017 Index 2018 Ref GR Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet (OMVÄND) På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 80 79 77 69 71 66 74 70 68 61 Om mina lärare Index 2017 Index 2018 Ref GR Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 64 68 62 80 82 79 70 74 69 77 Om mina lärare Index 2017 Index 2018 Ref GR Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 72 73 71 64 62 60 46 47 45 59 61 70 Om min skola Index 2017 Index 2018 Ref GR I min skola respekterar elever och lärare varandra I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 62 65 72 71 57 85 86 79 73 77 Om min skola Index 2017 Index 2018 Ref GR I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen I min skola finns det personal som jag är rädd för (OMVÄND) I min skola finns det elever som jag är rädd för (OMVÄND) I min skola respekterar vi varandras olikheter Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 76 77 71 78 74 85 86 83 75 Om min trygghet Index 2017 Index 2018 Ref GR Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling De vuxna på skolan reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt Jag känner mig trygg i skolan Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 84 81 78 82 60 67 64 Om elevhälsoarbetet Index 2017 Index 2018 Ref GR På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kurator Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever om hur vi upplever vår skol- och livssituation Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 74 75 73 Om helheten Index 2017 Index 2018 Ref GR Jag skulle rekommendera min skola Jag är nöjd med min skola som helhet Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Jämförelse frågeområden enheter Sammanräknat indexvärde per frågeområde per underliggande enhet. För beskrivning av frågeområdena se rapportens sista sida före frekvenstabellerna. Veta vad som krävs Stimulans Tillit till elevens förmåga Anpassning efter elevens behov Utmaningar Argumentation och kritiskt tänkande Grundläggande värden i undervisningen/lärandet GR 63 55 73 69 72 65 Lerum 58 77 71 67 66 Lerums gymnasium Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Jämförelse frågeområden enheter Sammanräknat indexvärde per frågeområde per underliggande enhet. För beskrivning av frågeområdena se rapportens sista sida före frekvenstabellerna. Grundläggande värden i skolan Delaktighet och inflytande Ordningsregler Studiero Trygghet Förhindra kränkningar Elevhälsa Nöjdhet GR 73 54 58 84 Lerum 76 53 61 63 86 77 75 Lerums gymnasium Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Prioriteringsmatris VÅRDA PRIORITERA BEVARA BEVAKA Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta indexvärdena. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Förteckning över frågor och ID Veta vad som krävs 1.1 Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår. 1.2 Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan. (OMVÄND) 1.3 Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan. Stimulans 2.1 Skolarbetet är intressant. 2.2 Skolarbetet är roligt. 2.3 Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer. Tillit till elevens förmåga 3.1 Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete. 3.2 Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa. 3.3 Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker. Anpassning efter elevens behov 4.1 Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det. 4.2 Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det. 4.3 Skolarbetet är för svårt för mig. (OMVÄND) Utmaningar 5.1 I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det. 5.2 Jag kan få svårare uppgifter om jag vill. 5.3 Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan. (OMVÄND) Argumentation och kritiskt tänkande 6.1 På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor. 6.2 I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak. 6.3 Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser. Grundläggande värden i undervisningen/lärandet 7.1 I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter. 7.2 I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen. 7.3 I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden. Grundläggande värden i skolan 8.1 Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar. 8.2 I min skola respekterar vi varandras olikheter. 8.3 I min skola respekterar elever och lärare varandra. Delaktighet och inflytande 9.1 Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll. 9.2 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter. 9.3 I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö. Ordningsregler 10.1 I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns. 10.2 I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha. 10.3 Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs. Studiero 11.1 Jag har studiero på lektionerna. 11.2 På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet. (OMVÄND) 11.3 Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna. Trygghet 12.1 I min skola finns det elever som jag är rädd för. (OMVÄND) 12.2 I min skola finns det personal som jag är rädd för. (OMVÄND) 12.3 Jag känner mig trygg i skolan. Förhindra kränkningar 13.1 Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling. 13.2 De vuxna på skola reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt. 13.3 Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon varit elak mot en elev. Elevhälsa 14.1 Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever hur vi upplever vår skol- och livssituation. 14.2 Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt. 14.3 På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kuratorn. Nöjdhet 15.1 Jag är nöjd med min skola som helhet. 15.2 Jag skulle rekommendera min skola.
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Skolarbetet är intressant Helt positiv 15% 40 11% 18% 7% Ganska positiv 61% 165 66% 59% 40% Ganska negativ 17% 47 16% 20% Helt negativ 4% 11 3% 13% Vet inte 9 1% Skolarbetet är roligt 8% 23 6% 0% 56% 151 57% 25% 69 26% 20 Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer 22 9% 55% 150 33% 67 21% 27% 19 5% 14 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Skolarbetet är för svårt för mig Helt positiv 4% 12 5% 0% Ganska positiv 21% 58 28% 16% 27% Ganska negativ 50% 135 51% 52% 20% Helt negativ 55 13% 24% Vet inte 3% Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker 56% 153 62% 34% 92 37% 32% 33% 7% 20 9% 6% 1% 2 2% 5 Jag kan få svårare uppgifter om jag vill 90 35% 41% 112 38% 43% 40% 8% 6 44 23% 11% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det Helt positiv 35% 94 28% 39% 27% Ganska positiv 33% 91 34% Ganska negativ 13% 34 16% 9% 20% Helt negativ 3% 7 1% Vet inte 17% 46 21% 15% Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan 23% 63 24% 47% 129 45% 50% 62 4% 10 2% 5% 0% 8 Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan 8% 22 7% 31% 90 19% 52 6% 17 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag har studiero på lektionerna Helt positiv 17% 47 12% 21% 13% Ganska positiv 52% 142 55% 54% 20% Ganska negativ 58 26% 16% 40% Helt negativ 6% 17 7% 0% Vet inte 3% 8 1% 2% 27% Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan 5% 13 4% 15% 42 36% 99 43% 38% 102 46% 32% 16 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter 10% 26 9% 44% 120 41% 48% 33% 91 30% 8% 23 12 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor Helt positiv 22% 60 19% 24% 20% Ganska positiv 53% 143 54% 40% Ganska negativ 18% 50 13% Helt negativ 3% 9 5% 2% 7% Vet inte 4% 10 På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet 11% 29 10% 26% 70 25% 27% 43% 118 46% 42% 17% 46 15% Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll 6% 16 8% 0% 39% 105 38% 37% 106 41% 30 12% 15 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det Helt positiv 39% 107 38% 42% 20% Ganska positiv 51% 139 53% 47% Ganska negativ 6% 17 7% Helt negativ 1% 4 0% 2% Vet inte 5 Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår 103 33% 48% 130 46% 11% 29 13% 8% 27% 6 4% Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa 50% 135 49% 37% 100 36% 5% 2 18 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete Helt positiv 30% 81 21% 37% 7% Ganska positiv 44% 121 49% 41% 47% Ganska negativ 17% 47 19% Helt negativ 4% 12 6% 2% 20% Vet inte 11 3% Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna 33% 90 32% 35% 13% 120 40% 45 18% 16% 8 9 1% 27% Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs 36% 99 39% 42% 115 43% 9% 24 11% 0% 25 12% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser Helt positiv 33% 89 31% 35% 13% Ganska positiv 43% 117 48% 41% 27% Ganska negativ 15% 40 14% Helt negativ 3% 8 2% 7% Vet inte 18 4% 6% Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar 50% 136 51% 53% 32% 86 42% 25% 20 5% 9% 11 0% 20% 19 8% I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det 24% 65 44% 121 47% 23 7 21% 56 28% 16% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden Helt positiv 17% 46 10% 22% 7% Ganska positiv 36% 97 37% 20% Ganska negativ 54 18% 33% Helt negativ 6% 15 5% Vet inte 60 27% I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö 19% 52 13% 24% 43% 117 40% 21% 57 8% 21 9% 25 I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha 34 15% 0% 31% 84 32% 30% 61 23% 55 25% 14% 38 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns Helt positiv 15% 40 11% 17% 13% Ganska positiv 52% 142 60% 50% 27% Ganska negativ 20% 54 12% 25% Helt negativ 4% 10 2% 7% Vet inte 10% 26 33% I min skola respekterar elever och lärare varandra 32% 88 39% 53% 145 66% 47% 40% 9% 25 6 0% 3% 8 I min skola respekterar vi varandras olikheter 107 41% 48% 131 51% 8% 21 1% 4 9 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola finns det elever som jag är rädd för Helt positiv 4% 12 3% 20% Ganska positiv 7% 20 6% Ganska negativ 15% 41 14% 16% 13% Helt negativ 69% 188 75% 70% Vet inte 11 1% 27% I min skola finns det personal som jag är rädd för 10 17 5% 18% 191 71% 13 33% I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen 32% 87 31% 34% 91 19% 53 24% 8% 22 9% 19 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter Helt positiv 38% 103 35% 41% 20% Ganska positiv 36% 99 27% Ganska negativ 16% 43 19% 14% 13% Helt negativ 6% 15 4% Vet inte 12 3% I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak 29% 78 31% 40% 110 43% 39% 33% 18% 50 7% 20 5% 9% 0% 14 Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev 45% 123 48% 46% 95 11% 30 9 2% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag känner mig trygg i skolan Helt positiv 65% 177 61% 73% 13% Ganska positiv 24% 66 30% 19% 40% Ganska negativ 5% 14 4% 6% 7% Helt negativ 2% 5 1% Vet inte 10 27% De vuxna på skolan reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt 108 35% 45% 29% 80 34% 8% 23 11% 3% 7 20% 54 16% Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling 39% 105 43% 32% 86 33% 9% 51 23% 15% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever om hur vi upplever vår skol- och livssituation. Helt positiv 28% 75 24% 31% 13% Ganska positiv 38% 103 43% 35% 27% Ganska negativ 16% 43 11% 18% 20% Helt negativ 5% 14 7% Vet inte 14% 37 10% 33% Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt. 50% 135 52% 85 32% 30% 40% 6% 16 1% 3 0% 12% 33 På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kurator 45% 122 36% 53% 89 17 8% 4% 4 15% 40 19% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag är nöjd med min skola som helhet Helt positiv 43% 117 47% 13% Ganska positiv 40% 110 41% 42% 20% Ganska negativ 9% 24 4% 11% Helt negativ 5% 13 3% 27% Vet inte 8 1% Jag skulle rekommendera min skola 46% 125 48% 33% 89 35% 8% 23 6% 7% 20 15 36% 99 100% 0% 58% 158 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%
Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Vilken kommun bor du i? Ale 0% 1 1% Alingsås 7% 20 9% 6% 13% Göteborg 8% 22 Härryda Kungsbacka Kungälv Lerum 75% 204 77% 67% Lilla Edet 2 Mölndal Partille 18 3% Stenungsund Tjörn Öckerö Annan Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport Gy2 • Lerum Gy2 Rapporten bygger på svar från 272 elever av 344 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 79.1%