Ny älgpolicy förslag inför stämman 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Att bilda älgskötselområde…
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Viltrapportering 2011/2012 Jägareförbundet Jönköping
Skyddsjakt på älg som skadar skog
Jaktens värde och rovdjuren
Pedagogisk omsorg Februari – mars 2013.
Ny älgförvaltning En introduktion Sveriges Lantbruksuniversitet.
Viltolyckor…… Regelverk efter inträffad viltolycka
Policy för miljö och hållbar utveckling
Jägareförbundet Jönköpings Län
Trafikeftersök – det nya systemet
Jägareförbundet Norrbotten
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Exempel på analys och handlingsplan
i kommuner, landsting/regioner
Intressenter OL108A.
Ramverk för patientmedverkan
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Vad händer nu? Älginventerings-metoder! - Klara Skogliga inventerings- metoder!? – Delvis klart IT-plattform!? - Förstudie presenterad Förvaltnings-föreskrifter?
Verksamheten. Styrelsen har under året haft tre protokollförda möten och ett antal informella kontakter i den dagliga styrningen av älgskötselområdet.
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
ETIKPROJEKTET. MÅL Uppdatera Svenska Jägareförbundets jaktetiska riktlinjer Varför just nu? Nya viltarter Nya jägare med mindre naturlig koppling till.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Arbetsordning, LTH.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Ekologiskt jordbruk Skogsbruk Jakt Fastigheter Modern Konst.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Dagordning Älgmöte 2.Fika 3.Information Älgförvaltningsorganisation Dalarna Eftersöksorganisation Viltdata SVA-rapport.
ÄLGFÖRVALTNING Dalarna
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Adaptiv förvaltning modebegrepp för lärande system.
Välkomna! Till Västra Götalandsregionen. Arbetet mot en regionreform.
. Presentation vid medlemsmöte februari IKS styrelse Birgitta Sundberger Ordförande Isa Österberg Kassör Thomas Ahlin Sekreterare Agne.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
Höstmötet. Arealförändringar +949ha Ekgården Rolf Andersson +569ha N Vånga Daniel Johansson +260ha (660ha) Stenum Johnny Martinsson +24ha Öttum Mikael.
Jaktetik Diskussionsmaterial
Presentation av Jägareförbundets Värmlands klövviltsgrupp vid konferens för älgförvaltningsgrupperna
Redvägs ÄSO Årsmöte
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
Årsmöte
Uppstart arbetsgrupper
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Vänern-Möckeln Karaktäristika Indelning organisatoriskt 3 län
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Utveckla lönebildningen

Remissunderlag till Jägareförbundets länsföreningar 20 februari 2018
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kronvilt och förvaltning
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Södra Vi Älg och Kronskötselområde Samrådsmöte
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
ORGANISATION & ARBETSSÄTT SÄSONGEN 2017/2018 HISINGEN HOCKEY
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Fakta om rådjur Storlek: kilo, cm hög, vårt minsta hjortdjur Funnits: år i Skandinavien Äter: Bärris och ljung under vintern. Även sälg,
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Presentationens avskrift:

Ny älgpolicy förslag inför stämman 2018

Arbetet leds av en arbetsgrupp från hela landet Förbundsstyrelsen Peter Eriksson Daniel Ligné Region Norr Mikael Samuelsson Hans Eliasson Björn Sundgren Region Mitt Torsten Nilsson Anders Olsson Johan Stedt Region Syd Bill Nelsson Anders Andersson Elias Turesson

Tidsplan och arbetsgång December 2017 – Gruppen utsedd och första mötet genomfördes Januari 2018 – Möte med gruppen för att utarbeta grundförslaget Februari 2018 – Presentation av förslaget för förbundsstyrelsen 8/2, ordförandekonferens 10/2 samt jaktvårdskonsulenterna 14/2 Februari 2018 – Remiss till länsföreningarna Mars 2018 - Presentation av förslaget på länsföreningsstämmor Maj 2018 – Förbundsstyrelsen fastställer förslag som går ut med stämmohandlingarna Juni 2018 – Förslag till ny policy behandlas och avgörs på stämman i Kiruna 2-3/6

Grundtankarna om utformning och innehåll Policyn ska ge en bild av den grundläggande synen Jägareförbundet har om älg och älgförvaltning Den ska ge en grund inför utarbetande av uppdaterad handlingsplan älg Den ska vara lättillgänglig vilket innebär korta punkter och lättförståeligt språk Rubriksättning görs så att rubrikerna kan stå för sig själva och ändå säga något Bilderna ska komplettera texten och inte bara vara en utfyllnad

Älgpolicyn i rubrikform 1. Älgen är vårt viktigaste vilt 2. Älgstammen ska hålla en hög kvalitet 3. Älgjakten ska genomföras med hög etik 4. Älg och foder ska anpassas till varandra 5. Samförstånd nås genom dialog 6. Förvaltningen ska vara grundad på fakta 7. Förvaltningen ska vara lokalt förankrad 8. Varg och björn försvårar älgförvaltningen 9. Älgen förvaltas tillsammans med övrigt klövvilt 10. Älgförvaltningens kostnader är ett samhällsansvar

Förslaget: 1. Älgen är vårt viktigaste vilt Älgen är en av våra nationalsymboler som representerar stora kulturella, sociala och ekonomiska värden och kräver en reglerad förvaltning. Historiskt har älgjakten varit en del av förutsättningen för överlevnad, dock har jaktmetoder och synsätt utvecklats över tiden. Jakten med lös hund blev historiskt framgångsrik och hunden är fortfarande idag en förutsättning för jakt. 2. Älgstammen ska hålla en hög kvalitet Hög kvalité innefattar en hög medelålder, god reproduktion och höga kalvvikter. Det ska finnas tillräckligt med stora tjurar för att hondjur skall bli betäckta under första brunsttillfället. Hög andel kalv i avskjutningen ger en högre medelålder i stammen. En stor andel produktiva djur efter jakten möjliggör ett större jaktligt uttag kommande år. 3. Älgjakten ska genomföras med hög etik Älgjakten ska bedrivas med hänsyn till viltet, annan jakt och på ett sätt så att allmänhetens acceptans för jakt främjas. Jakten ska inte bedrivas under brunst eller på annat sätt så att älgarna utsätts för onödiga påfrestningar. Anpassning ska även ske till väderleksförhållanden under hela jaktsäsongen.

4. Älg och foder ska anpassas till varandra Balansen mellan älgstammens storlek och fodertillgången uppnås genom att reglera båda dessa faktorer. Ståndortsanpassat skogsbruk med ökad tillgång på tallungskog är den enskilt viktigaste åtgärden för att minska älgens negativa påverkan på växande skog. Hög andel löv och foderskapande åtgärder är viktiga komplement. 5. Samförstånd nås genom dialog Jägareförbundet verkar för att, i dialog med övriga intressenter, skapa en klar målsättning för en fungerande älgförvaltning. Parternas agerande ska både i samverkan inom viltförvaltningen och i uttalanden präglas av god etik för att bygga och upprätthålla förtroende för varandra och förvaltningssystemet. 6. Förvaltningen ska vara grundad på fakta Jägareförbundet ska på alla nivåer verka för att faktaunderlag kontinuerligt tas fram genom kvalitetssäkrade metoder. Jägareförbundet ska aktivt informera och utbilda för att säkerställa en faktabaserad förvaltning.

7. Förvaltningen ska vara lokalt förankrad Älgförvaltningen ska präglas av en reell lokal påverkan över förvaltningen genom jämbördigt inflytande mellan jägare och markägare på alla nivåer. För en god måluppfyllnad och förvaltning krävs att skadenivåer och älgtäthet förankras och accepteras från älgskötselområden och uppåt. I områden med dubbelregistrering inom renskötselområdet ska Jägareförbundet verka för ett gott samarbete mellan parterna. 8. Varg och björn försvårar älgförvaltningen Jägareförbundet ska verka för att rovdjuren inte har en avgörande påverkan på älgförvaltningen. Detta gäller både förutsättning att bedriva jakt med lös hund samt möjligheten till ett jaktligt uttag. I rovdjurstäta områden ska en hög andel kalv i avskjutningen prioriteras. I vargområden ska avskjutningen av produktiva djur vara restriktiv samt en högre vinterstam av älg accepteras.

9. Älgen förvaltas tillsammans med övrigt klövvilt Förvaltningen ska ta hänsyn till det totala antalet klövvilt, fördelningen mellan arterna samt arternas inbördes påverkan. Tydliga kvalitativa och kvantitativa mål ska fastställas för respektive art. Jägareförbundet ska verka för att möjliggöra en flerartsförvaltning. 10. Älgförvaltningens kostnader är ett samhällsansvar Jägareförbundet anser att myndigheternas arbete med viltförvaltning är ett samhällsansvar som kostnadseffektiv ska finansieras via skattemedel. Fällavgifter för älg ska inte bära kostnaderna för förvaltningen av andra viltslag. Jägarna ansvarar för fakta om älgstammens numerär och sammansättning. Markägarna ansvarar på samma sätt för fakta om fodertillgång och skador på gröda och skog.

Synpunkter på upplägg och innehåll lämnas till lämplig person i arbetsgruppen. Dead-line för justeringar före årsstämmans behandling är utgången av april innan förbundsstyrelsens möte 2-3 maj