Pedagogiska konsekvenser vid CVI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
A day as the opposite sex
Ringa video- samtal med datorn
Med glasdörrar på skåpen i köket så ser du genast vad som finns på hyllorna. Det underlättar också att ha en bra och logisk struktur i skåp och lådor,
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att läsa och studera.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Analytiker & Holistiker
Sinnena 4C Vt 2013.
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
På väggen bredvid telefonen finns Visaren med stora knappar med foton på. För att ringa lyfter du på luren och trycker på ett foto. Om en knapp blinkar.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
En bild säger mer än tusen ord !
SVENSKA.
Word Read Plus 08 talsyntes
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
Analytiker & Holistiker
Kurs läs och skriv Återkoppling
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Studieteknik och inlärning
Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
På väggen finns både en familjealmanacka och en anslagstavla där man kan skriva upp viktiga saker. I korgen kan man lägga plånbok, nycklar och mobiltelefon.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Idrottspsykologi.
Kärnan i all kommunikation
Färger Typsnitt Struktur Bilder Animationer
Utveckla skrivandet.
Autism och Asbergers Syndrom
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
Knappar i Excel Hoppa till Start Hoppa till Infoga Hoppa till Sidlayout Hoppa till Referenser Hoppa till Utskick Hoppa till Granska Hoppa till Visa Skriv.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Personlig försäljning Kap. 2
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Välkommen till svenska 1
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Psykiskt funktionsnedsättning
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Att läsa mellan raderna
Vad vi behöver när vi kunskapar
Svenska – skriva berättelser
MÅNGA olika TYPSNITT kan ge ett
Ale Kommuns avtal NE.se.
Fysisk miljö.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
/X Är du trafiksmart?.
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Trapphusmodellen ”Sollefteå-modellen”. Målsättning Deltagaren ska efter genomförd övning ha kunskap om hur slangutläggningen går till samt i vilka situationer.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Pedagogiska konsekvenser vid CVI

Problem med bilduppfattning. Visuella problem med att kopiera och rita av bilder. Problem med att jämföra med bilder i bildminnet. Att upptäcka detaljer som saknas. Att hitta en detalj i en rörig bild.

Förslag på underlättande strategier: Använd dator med ritprogram Använd enkla bilder med få detaljer Färggranna bilder med tydliga kontraster Fotografier Modellera och vaxsnören Dölj delar av en bild, visa en bit i taget Använd matt papper och matt plast

Svårigheter vi läsning Att känna igen bokstäver och ord. Bokstäver ”grötar” ihop sig (crowding). Långsam läsning. Dålig läsförståelse.

Förslag på underlättande strategier: Öka avstånd mellan bokstäver och ord Förstora texten Använd en läslinjal Utnyttja talsyntes Lättläst typsnitt och luftig text Inläsningstjänst och Legimus

Att hitta det viktiga då bakgrund och/eller miljö är rörig. Svårt att se föremål på avstånd. Svårt att hitta en sak i ett rörigt rum eller på en ny plats – leksaker, böcker mm. Svårt att sortera och bearbeta intryck – situationer med många människor ex. badhuset.

Förslag på underlättande strategier: Ha tydlighet och struktur i rum och hyllor, ta hjälp av färgmarkeringar, färgade backar Hjälp eleven sortera intrycken, vad är viktigt Syntolka Lugn miljö, enfärgade och lugna färger Möjlighet till avskild arbetsvrå/rum Mindre grupp Arbetslampa Comeniusprojekt OPTIC (2010) Optimising the Inclusive Classroom

Att uppfatta djup- och höjdskillnader Att uppfatta djup- och höjdskillnader. Att se det som rör sig eller då man rör sig själv. Svårigheter att uppfatta om det är en trappa eller en linje – mattkant, gatsten Svårt att gå ner för trappor Svårt att gå i kuperad terräng - skog Svårt att hänga med i rörelselekar Kan vara svårt med bollekar Svårigheter att röra sig i trafiken Vill inte se tv och film

Åtgärder/strategier Markera tydligt med färgad tejp, känsel tejp. I kuperad terräng – vad är viktigt? Upplevelsen av skog? Ge hjälp, blindmetodik. I rörelseleken, låt eleven känna dina rörelser, ha färgade västar i ”laglekar”. Boll med ljud. Förbered nya miljöer. Syntolka filmer.

Kamratrelationer Hinner inte med, kan inte dela uppmärksamheten på flera saker samtidigt Missuppfattar – ansiktsuttryck, blickar, kroppsspråk Drar sig undan – söker inte kontakt

Åtgärder/strategier Att stödja elevens självkänsla och självförtroende genom att utveckla en realistisk självbild. Att vara accepterad för den jag är Förbered aktiviteter Vuxenstöd Syntolka

Att tänka på… Kartlägg och lär känna Fråga eleven vad som är bäst, ge alternativ Förberedelser inför varje pass/lektion/ämne Svårigheterna varierar i styrka från dag till dag Använd alla sinnen