Danderyds kommun - Serverat Abdulbari Abdlbari Jimmy Lövkvist 2018-04-26
Abdulbari Abdlbari E-tjänsteutvecklare Jimmy Lövkvist E-tjänstesamordnare
Bakgrund till serverat Att starta restaurang kräver många tillstånd som ska skickas in till olika myndigheter och kommuner. Samma information måste ofta skickas in flera gånger. I en kommun krävdes 36 olika bilagor skickas in. Endast ett fåtal kommuner har e-tjänster för dessa ansökningar utan pappersansökan är det som gäller Kommunerna tolkar lagar och regler olika vilket gör att: Ansökningar och tillstånd är olika utformade i olika kommuner. Ansökning bedöms olika i olika kommuner Som kund är det svårt att veta vilka tillstånd som krävs och i vilken ordning dessa ska skickas in.
Lösningen Serverat Standardiserad och förenklad information Ett gemensamt projekt som drivs av SKL, Bolagsverket och Tillväxtverket. Är en del av verksamt.se som erbjuder en väg in för kunden med samlad information och länkar till aktuella e-tjänster. Standardiserad och förenklad information Serverat har tagit fram texter som alla kommuner ska använda sig av rörande allt kring ansökan. Informationen är granskade av jurister och berörda myndigheter Standardiserade och förenklade e-tjänsterna Kommunerna utvecklar e-tjänsterna själva men verksamt beskriver hur det ska se ut och vilken information som ska skickas in E-tjänsternas utformning är granskade av jurister och berörda myndigheter I kommunen med 36 olika bilagor krävs nu som mest 6 olika bilagor. En sammansatt bastjänst (SSBT) En digital tjänst (webbservice) från Bolagsverket som tillhandahåller med företagsinformation till kommunerna Underlättar för kunden genom förifylla i e-tjänster Innebär säkerhet för kommunen att inkomnauppgifterna är korrekta Förvaltning av standarder, texter mm så att de alltid är uppdaterade och följer lagar och regler Tillstånden som tas fram i Serverat byggs efter nationella standarder och fungerar i kommunens befintliga infrastruktur. Genom att använda dessa tillstånd blir förvaltning av framtida e-tjänster lättare. Informationstexter samt uppgiftskrav för de nationellt standardiserade tillstånden har tagits fram tillsammans med cirka 20 kommuner. Både informationstexter och uppgiftskrav vidareutvecklas och förvaltas inom programmet samt uppdateras mot aktuell lagstiftning för att sedan tillgängliggöras till kommuner och dess leverantörer. Detta förenklar administration och förvaltning av kommunens e-tjänster.
Målbild Serveratprojektets vision att alla kommuner i Sverige ska erbjuda enkla digitala lösningar för att starta och driva restaurangföretag enligt framtagna standarder och lösningar. Målet är att under 2018 ska en majoritet av restaurangföretagen använda tjänsterna och uppleva att dessa förenklar för dem.
E-tjänsteplattformar som stödjer SSBT För att bastjänsten ska fungera som tänkt krävs att man bygger in kopplingen e-tjänsteplattformen Det här fotot av Okänd författare licensieras enligt CC BY-NC
Vilka e-tjänster omfattas av Serverat? Klara nu Planerade till hösten 2018 Serveringstillstånd, stadigvarande till allmänheten Livsmedelsanmälan Anmälan om försäljning av tobak Anmälan om försäljning och servering av folköl Övriga serveringstillstånd (cirka 7 stycken bland annat pausservering, catering, kryddning med flera) Anmälan om eget vatten Brandfarlig vara (Gasol) Köldmedier Skyltlov (Bygglov för skylt)
Nyttor med serverat Nyttoeffekt från en deltagande kommun Högre kundnöjdhet : Digitala kontaktvägar som de flesta föredrar Hög tillgänglighet. Förkortade handläggningstider Lättare att göra rätt Handläggningen blir mer rättssäkert Transparent och likvärdig handläggning Kommunens varumärke stärks. Högre effektivitet Digitala arbetssätt och handläggning kan delvis automatiseras Frigörande av resurser frigörs och kan arbetet där de gör större nytta. (t.ex. tillsyn och rådgivning). Mindre tid behöver läggas på kompletteringar Mindre tid läggs på att dubbelkolla uppgifter Minskade kostnader Minskade kostnader för fysiska arkiv Minskade kostnader porto, utskrifter, mm Miljöpåverkan Mindre pappersanvändning Nyttoeffekt från en deltagande kommun Andelen felaktiga serveringstillstånd minskade från 85 % till 40 %. Tidsåtgången för kompletteringar minskade från 35 timmar till 25 timmar. Arbetstid som lades på kvalificerade ärenden ökade från 60 % till 75 %. Restaurangföretagare bedöms spara cirka 45 minuter per ansökan (serveringstillstånd).
Urval av anslutna kommuner Botkyrka Norrköping Danderyd Skellefteå Gävle Sundsvall Härryda Västervik Karlskrona Ånge Malmö Örnsköldsvik Mölndal
Process för att ansluta till Serverat Säkerställa att du har en e-tjänsteplattform som har förmåga att konsumera uppgifter från den sammansatta bastjänsten. Skriva ett anslutningsavtal med Bolagsverket för användande av den sammansatta bastjänsten. Utveckla eller ladda ner e-tjänster baserade på de nationella standarderna Uppdatera kommunens webbplats med standardiserade informationen eller länka till verksamt.se Kontakta Tillväxtverket och länka samman Guide och Checklistan på verksamt.se med kommunens e-tjänst. Utse en person på kommunen som agerar kontakt mot Tillväxtverket och verksamt.se i den fortsatta förvaltningen. Mer information om allt detta finns på SKL:s hemsida, www.skl.se
Fortsatt utveckling/Framtiden för Serverat Serverat är bara början och det kommer att komma fler nationella standardiserade e-tjänster som alla kommuner förväntas implementera. Efter Serverat kommer SKL att påbörja ett motsvarande projekt för att underlätta för besöksnäringen. Det kommer pågå fram till SKL har påbörjat ett arbete för att ta fram gemensamma arkitektoniska standarder Syftet är att man fritt kan välja komponenter i sin plattform och enkelt kunna byta ut dessa. Avser standard för hur koppling mellan e-tjänsteplattformar och verksamhetssystem, API:erna, ska se utStandardiserade format för hur data som skickas mellan delar ska se ut
Så fungerar SSBT Kunden Kunden går in på e-tjänst hos en kommun, loggar in och markerar att e-tjänsten ska hämta dennes från andra myndigheter. Då skickar kommunens e-tjänst en fråga om att hämta de efterfrågade uppgifterna till den sammansatta bastjänsten. Den sammansatta bastjänsten skickar i sin tur frågan till de anslutna myndigheterna: Bolagsverket, Statistiska centralbyrån och Skatteverket. Myndigheternas register hittar rätt uppgifter. De svarar på frågan och skickar tillbaka sina uppgifter till den sammansatta bastjänsten. Bastjänsten skickar svaret till kommunens e-tjänst, där uppgifterna fylls i för företagaren. 1 E-tjänsteplattform 2 5 3 4 SSBT Bolagsverket Skatteverket SCB Det här fotot av Okänd författare licensieras enligt CC BY-NC
Demo Verksamt.se Danderyds e-tjänst i ArtVise utan koppling mot SSBT Danderyds e-tjänst i ArtVise kopplat mot SSBT
Tack för oss! Frågor?