En digital inköpsprocess

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Advertisements

Effektivisering av inköp i staten: e-beställningar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Kort Proceedo presentation
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Affärsintegration och Asset Management
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Att komma igång Checklistor och tips.
Aktuellt i offentlig sektor
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
NEA Seminarium 7 december 2004
Kartläggning av inköpsprocessen
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Introduktion till The Rational IT Model
Projekt Stöd och behandling
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Birgitta Laurent.
Utveckla lönebildningen
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Inköpsanalys – att nå inköpsmognad
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Introduktion till processen för balanserad styrning
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Gnosjö kommuns styrmodell
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

En digital inköpsprocess – vilka är fördelarna med e-handel och vad behöver man göra för att uppnå målsättningarna? Upphandling24:s Sverigeturné 2018

En digital inköpsprocess – att uppnå nyttan med e-handel Agenda: Varför digitalisering av inköpsprocessen? Vad menas med e-handel och hur går det till? Vad är nyttan med e-handel och hur uppnår man fördelarna? Hur kan man komma igång?

Varför digitalisering av inköpsprocessen?

Prioriterat inom EU Digitalisering av inköpsprocessen är prioriterat inom EU. ”A strategy for e-procurement” ”End-to-end e-procurement to modernise public administration” ”Digital single market” ”The ultimate goal is straight through e-procurement” … commonly report savings of 5-20% … 0,1-0,2% of GDP 2012/2013 kommissionens meddelanden: ”A strategy for e-procurement” och ”End- to-end e-procurement to modernise public administration” ”Digital single market” ”The ultimate goal is straight through e-procurement” … commonly report savings of 5-20% … 0,1-0,2% of GDP

Den digitala inköpsprocessen

Prioriterat nationellt ” Användningen av befintliga och nya elektroniska verktyg måste öka för att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra den offentliga upphandlingen och den efterföljande beställningsprocessen. ” Källa: Regeringens nationella upphandlingsstrategi, mål 2.

Status nationellt Regler om elektroniska metoder vid upphandling i nationella upphandlingslagar. Ny lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling. Statlig sektor: Införande av e-handel i statlig sektor är tvingande ESV:s enkätundersökning 2017: Positiv utveckling, fortsatt stor utvecklingspotential för e-handeln i staten samt stora skillnader i hur långt man kommit

Status nationellt, fots. Kommunal och landstingskommunal sektor: Kommuner: Ca 87 % av respondenterna har e-fakturering (223 av 255 kommuner svarade att de har e-fakturering. Det finns 290 kommuner i Sverige.). 96 kommuner (39 % av respondenterna) har infört e-handel. Landsting / Regioner: 19 av landstingen/regionerna som svarade har e-fakturering. 16 landsting/regioner har uppgett att de infört e-handel. Roller och ansvar togs fram vid uppstarten av projektet. Vilka berörs – kommunicera Kommunikationsplan Går inte att informera för mycket. Beställningsprocessen ändrades en del: från att alla kunde beställa/handla drogs antalet beställare ner Heltidstjänsterna fanns i projektet och sedan gick de över till drift/förvaltning Nyckelanvändarna utsågs redan i projektet, många är fortfarande kvar. Tips! NA bör sitta ganska centralt för att ha en bättre överblick och ha beställning/fakturahantering som sitt dagliga jobb Beställare: kommuniceras med vid nya avtal hur brukar de beställa, t.ex. formulärsbeställning Förvaltningens ansvar att utse. Två olika nivåer behörigheter varukorg/beställare BUF: hur många lärare/fsk lärare beställer skoladmin för? Måste gå beställarutbildning m LOU (3 trimmar) E-handel har nästintill daglig kontakt med både upphandlare och ekonomi. Veckovisa avstämningsmöten. Placerade nära varandra rent fysiskt När det gäller upphandlingar stäms krav för e-handel av inför varje upphandling t.ex. krav och vite Källa: SKL:s enkätundersökning om status på införande av e-handel i kommuner, landsting och regioner, genomförd i slutet av 2016 - mars 2017.

Vad menas med e-handel och hur går det till?

” ” SFTI:s definition av e-handel: Med elektronisk handel menas ett sätt att skapa en effektiv inköpsprocess med IT som stöd. Elektronisk affärskommunikation ersätter den pappersbaserade kommunikationen. ” Källa: www.sfti.se

Illustration av en e-handelsprocess Exempel: köp av vara, processen från en köpares synvinkel

Vad är nyttan med e-handel och hur uppnår man fördelarna?

Varför e-handel? ”Lätt att göra rätt” Kostnadsbesparingar Effektiva processer Förbättrade möjligheter till analys och uppföljning ”Lätt att göra rätt” lättare att handla rätt vara / tjänst från rätt leverantör till rätt pris öka avtalstrohet inköpet attesteras innan beställningen går till leverantören delegationsordningen/ arbetsordningen följs Effektiva processer Minskad manuella hantering. Komplett elektronisk dokumentation som är spårbar och sökbar. Rapporter och uppföljningsmöjligheter kan bidra till god intern kontroll. Faktureringsprocessen kan bli mer effektiv med snabbare hantering, färre fel samt att fler fakturor betalas i tid. Bidra till en bättre miljö. Kostnadsbesparingar Billigare inköp mer köp på ”anbudssortiment” billigare inköp vid ökad avtalstrohet ökad prismedvetenhet effektiva priskontroller bättre priser på längre sikt i nya avtal - när vi använder egen inköpsstatistik vid upphandling digitala beställningsprocesser ger tids-besparingar och minskar kostnader på sikt elektroniska fakturor bidrar till att minska organisationens kostnader Förbättrade möjligheter till analys och uppföljning Strategisk nivå: möjliggör strategisk inköpsanalys Taktisk nivå: Input till upphandlingsplan Förutsättningar för intern styrning av inköp skapar förutsättningar för god intern kontroll Operativ nivå: ”mina inköp” egen inköpsstatistik inför upphandling statistik per avtal för avtalsuppföljning

För att lyckas med e-handel och uppnå fördelarna så behöver man arbeta inom flera delområden www.upphandlingsmyndigheten.se

Strategi och styrning Att etablera en tydlig målbild för e-handel. Modell för nyttorealisering. Ta fram en plan för uppföljning och analys av inköp. Nyckeltal för att följa upp e-handeln. Översyn och justering av styrdokument. Krav på e-handel vid upphandling. Kommunikation och förändringsledning. PENG-analys: visade att projekt lönar sig, politiken sa ja till projektet. Uppföljningen visade på att investeringen lönade sig. Öka avtalstroheten ” lättare att göra rätt för de medarbetare som gör inköp, att avtalstroheten ska öka, att processerna ska bli mer effektiva, att förbättra möjligheterna till analys och uppföljning samt att uppnå kostnadsbesparingar. ” Kontroll på inköpet innan beställning Projektmål: KS beslut om att minst 80 % av alla ramavtal ska vara beställningsbara i systemet och beställas därigenom. Undantag finns, t.ex. snöröjning, Rollbeskrivning: sattes redan i projektet, de flesta finns kvar – kanske lite ändrade Information – fördelar med e-handel: i projektet ute i ledningsgrupperna, projektresurser, nyckelanvändare. Information via mejl, intranätet, externa webben. Piska, hot och morot. Ofta verkliga fall för att visa fördelen – prisjämförelser Ser över styrdokument – attestreglementet, Upphandlingspolicy, inköpspolicy Levande dokument – borde uppdateras oftare

Organisation för e-handel Bestäm vilken eller vilka funktioner som har ansvar för e-handel. Fastställ och driftsätt er beställarorganisation Definiera och beskriv förändrade roller och ansvarsområden Strategisk nivå Ledningsfunktion/er Taktisk nivå Chefer Processägare/processledare Systemägare Operativ nivå Beställare Upphandlare/inköpare/avtalsförvaltare Driftsorganisation för e-handel Ekonomer

It-stöd för e-handel: exempel Varbergs kommun Leverantörens operatör Kommunens operatörer Leverantörens system e-katalog e-order e-handelssystem/ e-handelstjänst Upphandlings- och avtalssystem Ekonomi-system Inköpsanalys-verktyg e-ordersvar e-faktura

Uppföljning och analys – Exempel Länsstyrelsen Västra Götalands län Uppföljning av e-handel Orderfakturor (i kr, antal & %) Vilda fakturor (i kr, antal & %) Periodiska fakturor (i kr, antal & %) E-beställningar (i kr och antal) Inköpsvolym Antal leverantörer/fakturor (antal &belopp) Avtalstrohet Kontrollveckan: bl.a. avtalstrohet

Hur kan man komma igång?

Att införa e-handel är en stor förändring – ett stegvis införande är bra

Nytt stöd för digital inköpsprocess och e-handel

Tack för er uppmärksamhet! Frågor? Hitta mer information på: Upphandlingsmyndigheten.se SFTI.se ESV.se/e-handel Kontakt: Nassira El Kadaoui, nassira.elkadaoui@uhmynd.se

Källhänvisningar, länkar Komissionens meddelanden: COM (2012)179: ”A strategy for e- procurement”, COM (2013)453: ”End-to-end e-procurement to modernise public administration” Direktiv om e-fakturering: Direktiv 2014/55/EU. Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling Om obligatorisk e-faktura: ESV.se, https://www.esv.se/effektiv- statsforvaltning/e-handel/obligatorisk-e-faktura/ SFTI: www.sfti.se