IMPLEMENTERING SAMVERKAN SAMSYN SAMORDNING SAMARBETE - Sekretess - Prestige - Tillräcklig samsyn - Låsningar SAMVERKAN Status… teori vs praktik SBU… tog bort implementering Universitetsstad… forskning pågår samlingsnamn SAMSYN Erik Wirkberg
SAMVERKANSMÖTE SAMORDNING SAMARBETE ”LÅST LÄGE” Metod att ”låsa upp” HEMMILJÖ SKOLMILJÖ SAMORDNING SAMARBETE ”LÅST LÄGE” Metod att ”låsa upp” Erik Wirkberg
1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta 1990 – BUP…Ulleråker…UAS Tierps Kommun… 2014 – Verksamhet Utanförskap 2016 – Utbildning Erik Wirkberg
1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda Normaliseringsprincipen – Bengt Nirje 11 lgh i Gottsunda (Oscar Arpis väg)… 10 hyresgäster från Hågaby vårdhem. Erik Wirkberg
1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta 1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta forts..Normaliseringsprincipen Ombyggd lägenhet i bostadsområdet Ekeby… villa i Sunnersta. Erik Wirkberg
1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv 1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta Stor rädsla från omgivningen med listor som skickades runt i bostadsområdena… t ex allt ifrån att ”dem” kommer att förstöra blom-rabatter…till att boendena omvandlas till behandlings- hem för alkoholister/narkomaner om 10 år. Erik Wirkberg
1990 – BUP…Ulleråker…UAS 1995 – bildande av behandlingsteam ADHD/DAMP 1997 – bildandet av första föräldraföreningen i länet (Tierp) 1997 – start för utv. av utbildningarna MIV-Metoder I Vardagen 2000 – bildandet av Riksförbundet Attention 2001 – bokrelease (”Lekfulla Metoder-Allvarligt Funktionshinder”) 2001 – påbörjan av arbetet med Studios på Centralskolan 2006 – extern utvärdering av Studioverksamheten 2006–08…forskningsstudie på utb. MIV-Samverkan 2009 – anställning 1 termin på Centralskolan 2012 – MIV publiceras i Nordic Journal of Psychiatry Erik Wirkberg
2014 – Tierps kommun 2014 – start av ”Verksamheten Utanförskap”…… 2016 – ”Utbildning”, inriktning lågstadiesatsning… EHT/EVK…prövade åtgärder har inte hjälpt tillräckligt. Rektor…skickar förfrågan till mig via mail. Jag kontaktar skolan…har oftast ett arbetslagsmöte. Skolan…kontaktar föräldrarna för ett godkännade av mitt deltagande. Jag observerar i skolan…har sedan ett enskilt möte med föräldrarna. Samverkansmöte mellan hem och skola…strukturera upp arbetet Erik Wirkberg
Ungefärlig lägesrapport Av 35 st…är 14 pågående aktivt Ungefärlig lägesrapport Av 35 st…är 14 pågående aktivt...4 pågående sporadiskt. 5 ”multiproblematik”…långtids, åtgärder hela grundskolan? 4 hemmasittare…3 i skolan (kolla 1? Flyttat till en annan kommun?) 1 påbörjad hemmasittare (4v. bortovaro, åter i skolan). 1 påbörjan i droger, skolk m.m…är hos familjehem. Klarar skolan, betygen. 7 (3) ilskna, aggressiva lågstadiebarn. 3 (1) ilskna, aggressiva äldre än lågstadiet. 4 (3) rigida, låser sig, svårigheter att nå. 1 autistisk problematik 3 uttalad soc. problematik/svag föräldraförmåga. 6 blandade svårigheter (nedstämda, allmän tonårsproblematik m.m.). Samarbetspartners, aktiva: Föräldrar och skolpersonal i alla ärendena. Socialtjänst/familjecentralen c:a 3 ärenden. BUP c:a 5 ärenden BUH 0 ärenden Erik Wirkberg
Prevention (”hemmasittare”) Multiproblematik (”personlighetstörning”) Lärare/föräldrar hyser oro (går hem tidigare, olovlig frånvaro i över 1 vecka)… Prövar med motivationssamtal, föräldrarna med till skolan, blir ”hemmasittare”, väljer bort fritidsintressen… Flyttar skolan hem till eleven. Lärare, rektor och EHT kommer hem. Gör eleven till ”hemmaelev”. Åtgärder, t ex Hem: en förälder VAB, försöker motivera. Skola: klassen skickar teckningar, spelar in film. BUP: samtal och depressionsskattning. Soc: familjebehandling, föräldrastöd. Långvarig anpassning, blir bara bättre sporadiskt, eskalerar till miljö som känns farlig… Prövar med att eleven får nästan bara vara med ass. utanför klassrummet, ej med på raster, samtal med EHT, samverkan med hemmet m.m. Byter skolmiljö, börjar på en annan skola. Åtgärder, t ex Hem: reglerar elevens tillvaro, vädja till förnuft, håller koll. Skola: sätter in ass, har samtal både enskilt och tillsammans med förälder, byter klass. BUP: ändrar i medicinering, gör bedöm-ning av hans mående/tankevärld Soc: familjebehandling, föräldrastöd.
Släcka bränder - Hållbarhet Utbildning Metoder I Vardagen–”Samverkan” Parallellutbildning till föräldrar/skolpersonal kring samma barn 1. Hur lyckades vi hjälpa eleven/barnet? Problemlösning: Situation – Beteende – Konsekvens 2. Hur kan vi förebygga liknande svårigheter? Bemötande/förhållningssätt. Kommunikationsträning.