IMPLEMENTERING SAMVERKAN SAMSYN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Advertisements

Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Om risk- och skyddsfaktorer
Plan mot kränkande behandling
Tyresö förskola och skola
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
AU Digital samverkan LO Process
2 - 3 :ans läsprojekt i Odensala Skola läsåret 04/05 (under 3 veckor)
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Elevsociala team.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Läroplansträff Välkomna!.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Magelungen Hemmasittarprogram
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Komplettera med ett ord!
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1.
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Mobila Skolteamet Sjöbo
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Välkommen till föräldrarmötet!
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Mail: | Webb: Välkommen till föräldramöte 7/
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Skolan som arena för psykisk hälsa
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Förändringsarbete Västerortspolisen Social oro
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Mål och resultat på Åsaskolan
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Mål och resultat på Åsaskolan
NoKo möte i Helsinki den 30. oktober 2017
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Välkomna!.
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Presentationens avskrift:

IMPLEMENTERING SAMVERKAN SAMSYN SAMORDNING SAMARBETE - Sekretess - Prestige - Tillräcklig samsyn - Låsningar SAMVERKAN Status… teori vs praktik SBU… tog bort implementering Universitetsstad… forskning pågår samlingsnamn SAMSYN Erik Wirkberg

SAMVERKANSMÖTE SAMORDNING SAMARBETE ”LÅST LÄGE” Metod att ”låsa upp” HEMMILJÖ SKOLMILJÖ SAMORDNING SAMARBETE ”LÅST LÄGE” Metod att ”låsa upp” Erik Wirkberg

1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta 1990 – BUP…Ulleråker…UAS Tierps Kommun… 2014 – Verksamhet Utanförskap 2016 – Utbildning Erik Wirkberg

1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda Normaliseringsprincipen – Bengt Nirje 11 lgh i Gottsunda (Oscar Arpis väg)… 10 hyresgäster från Hågaby vårdhem. Erik Wirkberg

1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta 1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta forts..Normaliseringsprincipen Ombyggd lägenhet i bostadsområdet Ekeby… villa i Sunnersta. Erik Wirkberg

1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv 1978 – Missbruksvård…Hornö 1979 – Vuxna utv.störda…Gottsunda 1984 – Autistiska barn…Ekeby… Sunnersta Stor rädsla från omgivningen med listor som skickades runt i bostadsområdena… t ex allt ifrån att ”dem” kommer att förstöra blom-rabatter…till att boendena omvandlas till behandlings- hem för alkoholister/narkomaner om 10 år. Erik Wirkberg

1990 – BUP…Ulleråker…UAS 1995 – bildande av behandlingsteam ADHD/DAMP 1997 – bildandet av första föräldraföreningen i länet (Tierp) 1997 – start för utv. av utbildningarna MIV-Metoder I Vardagen 2000 – bildandet av Riksförbundet Attention 2001 – bokrelease (”Lekfulla Metoder-Allvarligt Funktionshinder”) 2001 – påbörjan av arbetet med Studios på Centralskolan 2006 – extern utvärdering av Studioverksamheten 2006–08…forskningsstudie på utb. MIV-Samverkan 2009 – anställning 1 termin på Centralskolan 2012 – MIV publiceras i Nordic Journal of Psychiatry Erik Wirkberg

2014 – Tierps kommun 2014 – start av ”Verksamheten Utanförskap”…… 2016 – ”Utbildning”, inriktning lågstadiesatsning… EHT/EVK…prövade åtgärder har inte hjälpt tillräckligt. Rektor…skickar förfrågan till mig via mail. Jag kontaktar skolan…har oftast ett arbetslagsmöte. Skolan…kontaktar föräldrarna för ett godkännade av mitt deltagande. Jag observerar i skolan…har sedan ett enskilt möte med föräldrarna. Samverkansmöte mellan hem och skola…strukturera upp arbetet Erik Wirkberg

Ungefärlig lägesrapport Av 35 st…är 14 pågående aktivt Ungefärlig lägesrapport Av 35 st…är 14 pågående aktivt...4 pågående sporadiskt. 5 ”multiproblematik”…långtids, åtgärder hela grundskolan? 4 hemmasittare…3 i skolan (kolla 1? Flyttat till en annan kommun?) 1 påbörjad hemmasittare (4v. bortovaro, åter i skolan). 1 påbörjan i droger, skolk m.m…är hos familjehem. Klarar skolan, betygen. 7 (3) ilskna, aggressiva lågstadiebarn. 3 (1) ilskna, aggressiva äldre än lågstadiet. 4 (3) rigida, låser sig, svårigheter att nå. 1 autistisk problematik 3 uttalad soc. problematik/svag föräldraförmåga. 6 blandade svårigheter (nedstämda, allmän tonårsproblematik m.m.). Samarbetspartners, aktiva: Föräldrar och skolpersonal i alla ärendena. Socialtjänst/familjecentralen c:a 3 ärenden. BUP c:a 5 ärenden BUH 0 ärenden Erik Wirkberg

Prevention (”hemmasittare”) Multiproblematik (”personlighetstörning”) Lärare/föräldrar hyser oro (går hem tidigare, olovlig frånvaro i över 1 vecka)… Prövar med motivationssamtal, föräldrarna med till skolan, blir ”hemmasittare”, väljer bort fritidsintressen… Flyttar skolan hem till eleven. Lärare, rektor och EHT kommer hem. Gör eleven till ”hemmaelev”. Åtgärder, t ex Hem: en förälder VAB, försöker motivera. Skola: klassen skickar teckningar, spelar in film. BUP: samtal och depressionsskattning. Soc: familjebehandling, föräldrastöd. Långvarig anpassning, blir bara bättre sporadiskt, eskalerar till miljö som känns farlig… Prövar med att eleven får nästan bara vara med ass. utanför klassrummet, ej med på raster, samtal med EHT, samverkan med hemmet m.m. Byter skolmiljö, börjar på en annan skola. Åtgärder, t ex Hem: reglerar elevens tillvaro, vädja till förnuft, håller koll. Skola: sätter in ass, har samtal både enskilt och tillsammans med förälder, byter klass. BUP: ändrar i medicinering, gör bedöm-ning av hans mående/tankevärld Soc: familjebehandling, föräldrastöd.

Släcka bränder - Hållbarhet Utbildning Metoder I Vardagen–”Samverkan” Parallellutbildning till föräldrar/skolpersonal kring samma barn 1. Hur lyckades vi hjälpa eleven/barnet? Problemlösning: Situation – Beteende – Konsekvens 2. Hur kan vi förebygga liknande svårigheter? Bemötande/förhållningssätt. Kommunikationsträning.