Foton: www.ki.se Karolinska Institutet NASP Danuta Wasserman Hur kan man förbättra den psykiska ohälsan och minska suicidala handlingar hos ungdomar?
Psykisk ohälsa Flickor Pojkar Depression Uppförandestörning Ångest Självskador Självmordstankar/planer Självmordsförsök Pojkar Uppförandestörning Hyperaktivitet Foto:Joe Penna (Creative Commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Danuta Wasserman
Självmordsförsök hos 15-åringar Har du någonsin försökt ta ditt liv? Antal : 12 000 europeiska ungdomar Pojkar: 2,9% Flickor: 5,1% Totalt: 4.2% Foto: Holly Lay (Creative commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Danuta Wasserman Carli et al. World Psychiatry, 2014
Psykisk ohälsa och självmordsförsök i tre hälsoriskbeteende-kluster N=6,054 (M/F: 2,557/3,497) Ingen/Låg risk >60% N=1,796 (M/F: 687/1,109) Osynlig risk 29% N=1,184 (M/F: 622/562) Hög risk 10% Depression 4.2% 13.4% 14.7% Ångest 2.5% 8.0% 9.2% Självmords- försök 1.7% 5.9% 10.1% Danuta Wasserman Carli et al. World Psychiatry, 2014 11/21/2018
Självmord bland tonåringar Självmord är den näst ledande dödsorsaken bland 15-29 åringar i världen. (WHO World Suicide Report Preventing Suicide: A global imperative, 2014) Självmordsförsök är en viktig riskfaktor för ett framtida självmord. Självmordsförsök Hälsoriskbeteenden Bristande impulskontroll Externaliserad psykisk ohälsa Psykisk ohälsa Depression/Ångest Internaliserad psykisk ohälsa Självmord Foto: comedy_nose (creative commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Barzilay, Apter et al. Manuscript, 2014. Danuta Wasserman
Självmordspreventiva interventioner Studie om suicidalt beteende hos elever i kommunala skolor i Dade County, Florida, USA Program för alla årskurser i grundskolan som anpassats till olika åldrar för att: Stärka ungdomarnas självförtroende Ge lärarna regelbunden träning i att känna igen varningstecken på psykisk ohälsa och hur ungdomar kommunicerar på internet Upptäcka unga i riskzon Ge specialiserad hjälp av team med kuratorer, psykologer och läkare Främja samarbete med föräldrarna Danuta Wasserman Zenere et al. Suicide and Life-Threatening Behavior, 1997
Självmordspreventiva interventioner En klassrumsbaserad intervention, “Signs of Suicide” (SOS), med 2,100 respektive 4133 deltagande elever i amerikanska skolor, visade en minskad risk för självmordsförsök efter en tre månaders uppföljning. Aseltine et al. Am J Public Health, 2004. Aseltine et al. BMC Public Health, 2007 En klassrumsbaserad beteende-intervention, kallad “The Good Behaviour Game”, där två kohorter av cirka 1000 och 2000 nordamerikanska förstaklassare deltog, visade minskade självmordsförsök vid uppföljning av eleverna vid 19-21 års ålder. Wilcox et al. Drug and Alcohol Dependent, 2008 Danuta Wasserman
SEYLE-INTERVENTIONER Saving and Empowering Young Lives in Europe Vad gör vi i Europa? Foto: Seyle.eu SEYLE-INTERVENTIONER Saving and Empowering Young Lives in Europe
Wasserman D et al. BMC Public Health. 2010 Länder Ledande utredare Österrike C. Haring Estland A. Värnik Frankrike J.P. Kahn Tyskland R. Brunner Ungern J. Balazs Irland P. Corcoran Israel A. Apter Italien M. Sarchiapone Rumänien D. Cozman Slovenien V. Postuvan Spanien J. Bobes Sverige Samordnande center D. Wasserman Foto: seyle.eu Huvudansvarig D. Wasserman Koordinator V. Carli Danuta Wasserman Wasserman D et al. BMC Public Health. 2010
Tre angreppsätt vid de preventiva interventionerna: Profession: Screening av elevernas psykiska hälsa/suicidalitet och hälsoriskbeteenden (HRB) Lärare: Träningsprogram för att upptäcka elever i riskzonen för självmordshandlingar Elever: För att öka medvetenheten om riskbeteenden för psykisk ohälsa och hur den psykiska hälsan kan stärkas. Kontroll/Minimal intervention Danuta Wasserman Wasserman D et al. BMC Public Health. 2010
Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE) 11,110 elever i tonåren deltog i preventiva interventioner Medelålder 15 år 168 randomiserade skolor i tio europeiska länder deltog (RCT) ARM I Professionell hjälp vid ohälsa/suicidalitet och HRB ARM II Lärarträning om suicidaliteten ARM III Elevträning om psykisk hälsa/suicidalitet och HRB ARM IV Kontrollgrupp 3 månaders uppföljning 12 månaders uppföljning Danuta Wasserman Wasserman D et al. BMC Public Health. 2010
Professionell Screening Psykisk ohälsa och hälsoriskbeteenden ARM I Professionell Screening Psykisk ohälsa och hälsoriskbeteenden Positiva fall identifierade genom formuläret (upptäckt) Intervjuer gjorda av professionen för att fastställa diagnos (diagnos) Hänvisning till det lokala sjukvårdssystemet (behandling) Foto: Alex Proimos (creative commons) Danuta Wasserman Kaess et al. Eur Child Adolesc Psychiatry, 2014 11/21/2018
ProfScreen intervention 12% var i behov av professionell hjälp Hjälpsökande beteenden ökade för: Yngre elever Deprimerade och suicidala elever Mobbade och utsatta elever Ökat hjälpsökande beteende: Föräldrars postiva attityd Nära samarbete mellan skola och de som utför professionella samtal Kort väntelista för de kliniska samtalen Foto: Mercy health (creative commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Danuta Wasserman Kaess et al. Eur Child Adolesc Psychiatry, 2014
Screening behöver avstigmatiseras STIGMATISERANDE FAKTORER Att använda begreppet “Screening” Närma sig studenten framför lärare eller kamrater Kliniska intervjuer på odiskreta platser Inte tala om fördomar kring psykisk ohälsa Inte visa engagemang för att hjälpa eleven ICKE-STIGMATISERANDE FAKTORER Försiktigt närma sig eleven Enskilda samtal med eleven Tillhandahålla information om psykisk hälsa till eleven och föräldrarna Uppmuntra elever att söka hjälp Bygga på elevens självkänsla STIGMA ÖKAR STIGMA MINSKAR Danuta Wasserman Kaess et al. Eur Child Adolesc Psychiatry, 2014
Q Question Fråga P Persuade Övertala R Refer Hänvisa ARM II Gatekeepers (lärare, skolpersonal) identifierar självmordsbenägna studenter på skolan (QPR) Q Question Fråga P Persuade Övertala R Refer Hänvisa Foto: Quinette, P: Question, Perceive, Refer (QPR) in Suicide Prevention [http://www.hopes-wi.org/qpr.htm] Danuta Wasserman 11/21/2018
Lärar-intervention Förutsättningarna att hjälpa eleverna är beroende av hur nöjda lärarna är med sin arbetsmiljö och med sitt välbefinnande. Brist på tid upplevdes ofta av lärare som ett problem. Foto: UCA (Creative Common) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Sisask et al 2013 Health Education Journal Danuta Wasserman
ARM III Medvetandegöra elever om hälsoriskbeteenden och psykisk hälsa/suicidalitet Pedagogiska broschyrer om livsstilar, hälsorisker, självmordsbeteenden och psykisk hälsa/ohälsa. Manual för instruktörer Lektioner med rollspel Affischer i klassrummen Foto: Seyle.eu Danuta Wasserman Wasserman C. et al 2012. BMC Public Health
ARM III Medvetandegörande program Broschyr för eleverna (25 sidor) Del 1: Psykisk hälsa och riskbeteenden Del 2: Råd för självhjälp Del 3: Stress och kriser Del 4: Depression och självmordstankar Del 5: Hur man kan hjälpa en vän med problem Del 6: Stöd och råd – Kontaktuppgifter Foto: Seyle.eu Danuta Wasserman Wasserman C. et al 2012. BMC Public Health
Exempel på rollspel Vad gör du? Hälsoriskbeteenden Foto: Maurits Burgers (Creative Commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Vad gör du? Hälsoriskbeteenden Det börjar bli sent och du är påväg hem från en fest. Du inser att din kompis syster som kör bilen du åker i är påverkad av alkohol. Fysiskt våld Du ser ett blåmärke på en väns arm. När du frågar vad som har hänt så säger han att hans mamma har slagit honom. Krissituationer Ett uppbrott med en partner. En familjemedlem är väldigt sjuk. En förälder blir av med sitt arbete. Vad kan Maria och Erik göra? Utanförskap/Mobbning Maria får inte alltid vara med Sofia och Louisa. Ibland är det okej och ibland inte. Ibland kan de säga saker som “du har så fula kläder” eller “hur ser du ut i håret egentligen?”. Depression och självmordstankar Erik bråkar med sina föräldrar, han tycker att alla är idioter, han sover dåligt och han börjar dricka alkohol och skolkar från skolan. Rollspel: En student spelar Maria i den ena övningen och en annan student spelar Erik i den andra övningen. Klasskamraterna ger tips på hur Maria och Erik kan göra. Danuta Wasserman Wasserman C. et al 2012. BMC Public Health
ARM IV Kontroll/minimal intervention Affischer i klassrummen, samma som i Awareness-interventionen Kontaktuppgifter till hälso- och sjukvård Kontaktinformation till lokala föreningar med tydliga inriktningar på en sund livsstil Foto: Intel Free Press (Creative commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Danuta Wasserman 11/21/2018
Medvetandegörande intervention för eleverna Interventionen var populär bland elever och instruktörer. Tonåringarna tyckte om rollspelen i interventionen. Wasserman C. et al 2012. BMC Public Health Självmordsförsök och allvarliga självmordstankar/självmordsplaner minskade signifikant vid 12 månaders uppföljning jämfört med kontrollgruppen. Wasserman D. et al. The Lancet, 2014, in press. www.seyle.eu Danuta Wasserman
Medvetandegörande intervention för elever Kognitivt, emotionellt och kommunikativt lärande Föreläsningar och tryckt material förbättrar elevernas kunskap (kognitivt lärande). Rollspel erbjuder tillfällen till att diskutera känslor, lösningar och förbättrar färdigheter (emotionellt lärande och träningsfärdigheter). Det skrivna materialet är ett kommunikationsmedel med föräldrar och andra för att samtala om frågor kring psykisk ohälsa och hälsoriskbeteenden (Kommunikativt och interaktivt lärande). Danuta Wasserman Wasserman C. et al 2012. BMC Public Health
Börja förebygga i tidig ålder Psykisk ohälsa och hälsoriskbeteenden förvärras med åldern Redan vid 14 år uppvisar ungdomar tecken på: Depression Ångest Hyperaktivitet Självskadebeteende Självmordsbenägenhet Självmordsförsök Foto: Mindaugas Danys (Creative Commons) https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ Danuta Wasserman 11/21/2018
Det finns evidensbaserade självmordspreventiva metoder i WHOs rapport Preventing Suicide: A global imperative, 2014. Ta del av dem här! TACK! Danuta Wasserman