Reklam eller redaktionellt budskap?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Vilka källor kan du lita på?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
- att överföra budskap, påverka, mm
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
kommunikation kommer av latinets communicatio
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Källkritik på Internet
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Medieforskning Samhällsvetenskap Positivistisk inriktning
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Informationssökningsprocessen:
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
Media och reklam.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Marknadskommunikation och mediaval
Propaganda.
Marknadsföring av Projekt X
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Propaganda.
Massmedia.
Propaganda Vad är propaganda?.
Källkritisk informationssökning
Massmedia.
Kommunikation.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Grafisk kommunikation
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Massmedia.
Välkommen till svenska 1
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Källkritik 101.
Reklam.
Att skriva en resonerande text
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Dold reklam marknadsmässig kurragömmalek
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Reklam eller redaktionellt budskap? Övning Tid: Ca 40 minuter Reklam eller redaktionellt budskap?

Vad är det för skillnad? Låt eleverna diskutera och reflektera i par och/eller helgrupp kring skillnaden mellan olika typer av medier och innehåll

I traditionella medier har reklam och journalistik hållits isär och sett olika ut för att konsumenten ska veta vad som är vad. Idag, när människor blir allt mer reklamtrötta, försöker många marknadsförare använda sig av reklam som inte alls ser ut som reklam. Ibland ser det ut som journalistik, som när reklamen är dold, t.ex. inbäddad i en blogg eller Youtubevideo.

Undersök och diskutera skillnaden mellan: Journalistik Reklam Propaganda Information Journalistik Journalistik är medieinnehåll som ska vara opartiskt och bygga på trovärdiga, granskade källor. Olika åsikter ska ges utrymme för att mottagaren ska kunna bilda sig en egen uppfattning. Reklam Reklam är budskap/meddelanden vars syfte är att marknadsföra en produkt, tjänst eller idé, oftast mot betalning. Dold reklam är sådant som företag betalar för men som inte annonsmärks lika tydligt som traditionell marknadsföring. Information Information är kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör innehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också innehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller databas. Propaganda Propaganda är budskap som vill få mottagaren att ändra åsikt och uppfattning, kanske även sitt beteende. Propaganda används ofta för att "marknadsföra" en politisk idé eller ideologi.

Samtala om ni kom ni fram till kring: Journalistik Reklam Propaganda Information Journalistik Journalistik är medieinnehåll som ska vara opartiskt och bygga på trovärdiga, granskade källor. Olika åsikter ska ges utrymme för att mottagaren ska kunna bilda sig en egen uppfattning. Reklam Reklam är budskap/meddelanden vars syfte är att marknadsföra en produkt, tjänst eller idé, oftast mot betalning. Dold reklam är sådant som företag betalar för men som inte annonsmärks lika tydligt som traditionell marknadsföring. Information Information är kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör innehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också innehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller databas. Propaganda Propaganda är budskap som vill få mottagaren att ändra åsikt och uppfattning, kanske även sitt beteende. Propaganda används ofta för att "marknadsföra" en politisk idé eller ideologi.

Diskutera Vad är medier och hur används de idag? Vilka olika uttryck/former kan medier ta sig? Vilka olika uttryck kan medier ta sig? Vilken sorts medier finns idag och i vilka kanaler? När ni har definierat de olika kategorierna, diskutera utifrån följande frågor (fylkl på med kunskap vid behov): Vad är medier och hur används de idag? Medier kan beskrivas som ett sätt att nå ut med information till många människor. Olika syften kan vara att: Informera (upplysa, öka kunskap, ge fakta), Kommentera (åsikter, språkrör, påverka), Granska (makten, beslutsfattare, kommersiella företag), Kommunicera (inom eller mellan grupper, sälja), Underhålla Vilka olika uttryck kan medier ta sig? Till exempel: text, bild, ljud, film och animation. Vilken sorts medier finns idag och i vilka kanaler? Till exempel: internet, radio, tv, print (tidningar, böcker) och bio.