Reklam eller redaktionellt budskap? Övning Tid: Ca 40 minuter Reklam eller redaktionellt budskap?
Vad är det för skillnad? Låt eleverna diskutera och reflektera i par och/eller helgrupp kring skillnaden mellan olika typer av medier och innehåll
I traditionella medier har reklam och journalistik hållits isär och sett olika ut för att konsumenten ska veta vad som är vad. Idag, när människor blir allt mer reklamtrötta, försöker många marknadsförare använda sig av reklam som inte alls ser ut som reklam. Ibland ser det ut som journalistik, som när reklamen är dold, t.ex. inbäddad i en blogg eller Youtubevideo.
Undersök och diskutera skillnaden mellan: Journalistik Reklam Propaganda Information Journalistik Journalistik är medieinnehåll som ska vara opartiskt och bygga på trovärdiga, granskade källor. Olika åsikter ska ges utrymme för att mottagaren ska kunna bilda sig en egen uppfattning. Reklam Reklam är budskap/meddelanden vars syfte är att marknadsföra en produkt, tjänst eller idé, oftast mot betalning. Dold reklam är sådant som företag betalar för men som inte annonsmärks lika tydligt som traditionell marknadsföring. Information Information är kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör innehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också innehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller databas. Propaganda Propaganda är budskap som vill få mottagaren att ändra åsikt och uppfattning, kanske även sitt beteende. Propaganda används ofta för att "marknadsföra" en politisk idé eller ideologi.
Samtala om ni kom ni fram till kring: Journalistik Reklam Propaganda Information Journalistik Journalistik är medieinnehåll som ska vara opartiskt och bygga på trovärdiga, granskade källor. Olika åsikter ska ges utrymme för att mottagaren ska kunna bilda sig en egen uppfattning. Reklam Reklam är budskap/meddelanden vars syfte är att marknadsföra en produkt, tjänst eller idé, oftast mot betalning. Dold reklam är sådant som företag betalar för men som inte annonsmärks lika tydligt som traditionell marknadsföring. Information Information är kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör innehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också innehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller databas. Propaganda Propaganda är budskap som vill få mottagaren att ändra åsikt och uppfattning, kanske även sitt beteende. Propaganda används ofta för att "marknadsföra" en politisk idé eller ideologi.
Diskutera Vad är medier och hur används de idag? Vilka olika uttryck/former kan medier ta sig? Vilka olika uttryck kan medier ta sig? Vilken sorts medier finns idag och i vilka kanaler? När ni har definierat de olika kategorierna, diskutera utifrån följande frågor (fylkl på med kunskap vid behov): Vad är medier och hur används de idag? Medier kan beskrivas som ett sätt att nå ut med information till många människor. Olika syften kan vara att: Informera (upplysa, öka kunskap, ge fakta), Kommentera (åsikter, språkrör, påverka), Granska (makten, beslutsfattare, kommersiella företag), Kommunicera (inom eller mellan grupper, sälja), Underhålla Vilka olika uttryck kan medier ta sig? Till exempel: text, bild, ljud, film och animation. Vilken sorts medier finns idag och i vilka kanaler? Till exempel: internet, radio, tv, print (tidningar, böcker) och bio.