Läget med översynen av EU:s luftvårdspolitik Matthew Ross-Jones Enheten för luft och klimat Naturvårdsverket
Övergripande mål för luft 2018-11-15 Övergripande mål för luft EU:s sjätte miljöhandlingsprogram: ”Att uppnå luftkvalitetsnivåer som inte leder till betydande konsekvenser eller risker för människors hälsa eller miljön.” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Policyram för EU:s luftvårdsarbete Tematisk strategi för luftföroreningar (TSAP) - 2005 Delmål till 2020 (minskade hälsoförluster och skador på ekosystem) Luftkvalitetsdirektiven (2008/50/EG & 2004/107/EG) Utsläppstakdirektiv (2001/81/EG) Sektorsåtgärder: Transport Energi Jordbruk Industri Hushåll Avfall Vissa svårigheter har förekommit med genomförande av TSAP EU-kommissionen ser därför över TSAP 2011 – 2013 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Översyn av EU:s luftvårdspoltik/TSAP 2013 är ”luftens år” inom EU: Ny tematisk strategi (TSAP) kommer presenteras under hösten ”Stakeholder expert group” är centrum för översynsprocessen Stort antal projekt har pågått för att ta fram underlag, inkl.: WHO projekt (REVIHAAP & HRAPIE) om hälsoeffekterna av luftföroreningar GAINS utsläppsberäkningar & scenarier fram till 2030/2050 Utrymme för utsläppsminskningar från relevanta sektorer (fram till 2030/2050) Tekniska rekommendationer om mätning och modellering Två offentliga konsultationer: Sommaren 2011 – viktiga frågor för översynen Vintern 2012/2013 – möjliga policyval för den nya politiken Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Tidiga resultat från översynen WHO:s slutsatser (REVIHAAP): Förstärkta bevis på de negativa hälsoeffekterna av PM10, PM2,5, ozon och NO2 WHO:s riktvärden bör i många fall skärpas Riktvärden för avgaspartiklar (t.ex. BC eller EC) bör övervägas Ett riktvärde bör sättas för långtidsexponering för marknära ozon Slutgiltig rapport i slutet av april Översyn av riktvärdena övervägs av WHO Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Tidiga resultat från översynen Kommissionen har identifierat 3 mål för den nya strategin: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning till 2020 Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att åstadkomma interimsmålen Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 1: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning De största genomförandeproblemen är: problemet med det höga verkliga utsläppet av NOx från dieselbilar jämfört med avgaskraven överskridande av luftkvalitetsdirektivets gränsvärden Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 1: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning 2018-11-15 Mål 1: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning Sannolika årgärder för att uppnå målet: Vägledning, stöd och informationsutbyte Rättsliga åtgärder och ”Partnership Implementation Agreements” som incitament Finansieringsinitiativ (bränslebyte?) Säkerställa efterlevnad av avgaskrav (Euro 6b? avgastester vid bilbesiktningar?) och annan relevant sektorslagstiftning (t.ex. Ecodesign, arbetsmaskiner) Standarder för SULEV (”Super Ultra-Low Emission Vehicles”) för nationellt genomförande i tätorter? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Baseline: Utsläppsminskningar planar ut efter 2020/2030. NH3 minskar inte. MTFR & MCE: Ytterligare minskningar med ~50% möjligt Underlaget från GAINS-modellen viktigast här! T.ex. TSAP report #10 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 2025 Baseline YOLLs (YOLLs = ”years of life lost” från exponering för PM2,5) Underlaget från GAINS-modellen viktigast här! T.ex. TSAP report #10 Betydande negativa effekter kvarstår efter 2020 för alla effektsindikatorer (YOLLs, ozon, försurning och övergödning) Innebär stora kostnader för samhället Ytterligare åtgärder behövs för att uppnå det långsiktiga målet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Analyserna för att hitta rimliga interimsmål utgår ifrån gapet mellan baseline & MTFR (s.k. ”gap-closure”) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Analyserna för att hitta rimliga interimsmål utgår ifrån gapet mellan baseline & MTFR (s.k. ”gap-closure”) En ”gap-closure” av 75% för YOLLs (hälsoeffekter PM2,5) till 2025 har visats vara kostnadseffektiv (marginalkostnader = marginalvinster) Detta har tagits fram som bas för ett centralscenario (”A5”) för översynen där rimliga interimsmål för andra effekter också fastställs: 60% gap-closure för ozon 55% gap-closure för övergödning 65% gap-closure för försurning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 3: Att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att åstadkomma interimsmålen Ett nytt takdirektiv med utsläppstak (inkl. PM2,5 (BC), metan?) till 2025 satt utifrån centralscenariot (”A5”) Kostnadseffektiva åtgärder för varje land från GAINS Säkerställa ett nationellt ansvar för åtgärder Fokus på minskade bakgrundshalter & deposition Integrering av internationell sjöfart i taken? Ett reviderat luftkvalitetsdirektivet motiveras inte nu Kvarstående problem som först måste lösas Lägger fokus på ”hotspots” och lokala åtgärder Invänta minskningar i bakgrundshalterna och översynen av WHO:s riktvärden Möjlighet för en högre ambitionsnivå om ca. 5 år? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Mål 3: Att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att åstadkomma interimsmålen Sektorsåtgärder Lämpligt för åtgärder som visas vara kostnadseffektiva i de flesta medlemsländerna Fokus på sektorer som traditionellt sätt vidtagit mindre åtgärder (t.ex. jordbruk, små och medelstora förbränningsanläggningar) Åtgärder på internationell sjöfart visas också kunna vara kostnadseffektiva Utrymmet för icke-tekniska åtgärder och synergier/konflikter med övrig politik analyseras Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Tidiga resultat från översynen Tekniska rekommendationer för luftkvalitetsdirektivet Har tagits fram bl.a. av AQUILA & FAIRMODE Många syftar till en harmonisering av luftkvalitetskontroll inom EU Ökad roll för nationella referenslaboratorier Ökad roll för modellering i luftkvalitetskontroll Vissa utvärderingsbestämmelser kan revideras genom kommittologi (utan ett nytt direktiv) Fokus på luftkvalitetskommittén under 2014? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Slutsatser: Översyn av EU:s luftvårdspolitik Ny tematisk strategi för luftföroreningar (TSAP) förväntas under hösten 2013: Interimsmål för 2025 med relativt hög ambitionsnivå mot MTFR Fokus på ett nytt utsläppstakdirektiv samt sektorsåtgärder för att uppnå interimsmålen Fokus flyttas till sektorer som hittills vidtagit mindre åtgärder Nytt luftkvalitetsdirektiv förväntas inte. Kommer senare (2020?) Icke-lagstiftande åtgärder (t.ex. ”Partnership Implementation Agreements”, vägledning) sannolikt för att hantera problem med efterlevnad av luftkvalitetsdirektivet under tiden. Översyn av WHO:s riktvärden på gång? Revidering av vissa bestämmelser i luftkvalitetsdir. under 2014? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Var hittas information om översynen? EU-kommissionens webbsida http://ec.europa.eu/environment/air/review_air_policy.htm TSAP Report #10: Policy Scenarios for the Revision of TSAP http://www.iiasa.ac.at/web/home/research/researchPrograms/MitigationofAirPollutionandGreenhousegases/TSAP_10-v1-2.pdf CIRCABC arkiv med SEG-mötesdokument https://circabc.europa.eu/w/browse/fae4b63d-d345-4f13-93c1-1e5c164252e8 matthew.ross-jones@natuvardsverket.se (010-698 1301) anna.engleryd@naturvardsverket.se (010-698 1060) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Utsläppsminskningar till 2005 - 2025 i A5 scenariot: SO2 -77% NOx -65% PM2,5 -50% NH3 -27% VOC -54% Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15