Läget med översynen av EU:s luftvårdspolitik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Maria Ågren, Generaldirektör för Naturvårdsverket
Advertisements

MÖJLIGHETER ATT IDENTIFIERA KOSTNADSEFFEKTIVA ÅTGÄRDER REKO luft - reduktionskostnader för luftemissionsbegränsande åtgärder Malin Ribbenhed, IVL.
Nationell riskbedömning
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Framtida frågor Nytt från miljömålsarbetet
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Kostnader för VRI – hur kan de beskrivas?
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Varuinformationsblad
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Kombinationseffekter (… och se’n kan det ju finnas interaktioner också …) Niklas Johansson och.
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Energieffektiviserings direktivet

Nollalternativ i en MKB
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
På gång inom EU Barbro Näslund-Landenmark, MSB. Allmänt Ny organisation, nya arbetsgrupper i kluster, nytt arbetsprogram Resultat av Blueprint-arbetet.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 96 Läget idag? Kommunträff.
Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Avfallsförebyggande program
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/3 Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency EÅF Seminarium Framtidens producentansvar Stockholm 4 oktober, 2011 Ingela Grudin Handläggare,
Presentation 4: Hur kan jag veta om nanomaterial finns på min arbetsplats?
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/4 Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Informationsförsörjning IED Industriutsläppsdirektivet (IED) och flera andra EU direktiv medför: Ökade krav på rapportering Ökade krav på information till.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Tendenser i EU:s miljöpolitik
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Risk- och sårbarhetsanalyser
Miljömålen består av tre slags mål
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kontroll av luftkvalitet: den nya lagstiftningen och Luftguiden
Nationell miljöövervakning av miljögifter
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Uppföljning av skyddade områden 2017
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Energiförsörjningen och miljön
Salar Valinia Naturvårdsverket
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
SIMAIR-användardag 26 oktober 2016
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala indikatorer - del av RU miljömåls-indikatorer
Miljömålen nu och framåt!
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Salar Valinia Naturvårdsverket
EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik
Internationella luftvårdsfrågor – vad är på agendan ?
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Läget med översynen av EU:s luftvårdspolitik Matthew Ross-Jones Enheten för luft och klimat Naturvårdsverket

Övergripande mål för luft 2018-11-15 Övergripande mål för luft EU:s sjätte miljöhandlingsprogram: ”Att uppnå luftkvalitetsnivåer som inte leder till betydande konsekvenser eller risker för människors hälsa eller miljön.” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Policyram för EU:s luftvårdsarbete Tematisk strategi för luftföroreningar (TSAP) - 2005 Delmål till 2020 (minskade hälsoförluster och skador på ekosystem) Luftkvalitetsdirektiven (2008/50/EG & 2004/107/EG) Utsläppstakdirektiv (2001/81/EG) Sektorsåtgärder: Transport Energi Jordbruk Industri Hushåll Avfall Vissa svårigheter har förekommit med genomförande av TSAP EU-kommissionen ser därför över TSAP 2011 – 2013 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Översyn av EU:s luftvårdspoltik/TSAP 2013 är ”luftens år” inom EU: Ny tematisk strategi (TSAP) kommer presenteras under hösten ”Stakeholder expert group” är centrum för översynsprocessen Stort antal projekt har pågått för att ta fram underlag, inkl.: WHO projekt (REVIHAAP & HRAPIE) om hälsoeffekterna av luftföroreningar GAINS utsläppsberäkningar & scenarier fram till 2030/2050 Utrymme för utsläppsminskningar från relevanta sektorer (fram till 2030/2050) Tekniska rekommendationer om mätning och modellering Två offentliga konsultationer: Sommaren 2011 – viktiga frågor för översynen Vintern 2012/2013 – möjliga policyval för den nya politiken Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Tidiga resultat från översynen WHO:s slutsatser (REVIHAAP): Förstärkta bevis på de negativa hälsoeffekterna av PM10, PM2,5, ozon och NO2 WHO:s riktvärden bör i många fall skärpas Riktvärden för avgaspartiklar (t.ex. BC eller EC) bör övervägas Ett riktvärde bör sättas för långtidsexponering för marknära ozon Slutgiltig rapport i slutet av april Översyn av riktvärdena övervägs av WHO Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Tidiga resultat från översynen Kommissionen har identifierat 3 mål för den nya strategin: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning till 2020 Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att åstadkomma interimsmålen Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 1: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning De största genomförandeproblemen är: problemet med det höga verkliga utsläppet av NOx från dieselbilar jämfört med avgaskraven överskridande av luftkvalitetsdirektivets gränsvärden Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 1: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning 2018-11-15 Mål 1: Att lösa genomförandeproblem med nuvarande lagstiftning Sannolika årgärder för att uppnå målet: Vägledning, stöd och informationsutbyte Rättsliga åtgärder och ”Partnership Implementation Agreements” som incitament Finansieringsinitiativ (bränslebyte?) Säkerställa efterlevnad av avgaskrav (Euro 6b? avgastester vid bilbesiktningar?) och annan relevant sektorslagstiftning (t.ex. Ecodesign, arbetsmaskiner) Standarder för SULEV (”Super Ultra-Low Emission Vehicles”) för nationellt genomförande i tätorter? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Baseline: Utsläppsminskningar planar ut efter 2020/2030. NH3 minskar inte. MTFR & MCE: Ytterligare minskningar med ~50% möjligt Underlaget från GAINS-modellen viktigast här! T.ex. TSAP report #10 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 2025 Baseline YOLLs (YOLLs = ”years of life lost” från exponering för PM2,5) Underlaget från GAINS-modellen viktigast här! T.ex. TSAP report #10 Betydande negativa effekter kvarstår efter 2020 för alla effektsindikatorer (YOLLs, ozon, försurning och övergödning) Innebär stora kostnader för samhället Ytterligare åtgärder behövs för att uppnå det långsiktiga målet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Analyserna för att hitta rimliga interimsmål utgår ifrån gapet mellan baseline & MTFR (s.k. ”gap-closure”) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 2: Att sätta interimsmål för ytterligare exponeringsminskingar efter 2020 Analyserna för att hitta rimliga interimsmål utgår ifrån gapet mellan baseline & MTFR (s.k. ”gap-closure”) En ”gap-closure” av 75% för YOLLs (hälsoeffekter PM2,5) till 2025 har visats vara kostnadseffektiv (marginalkostnader = marginalvinster) Detta har tagits fram som bas för ett centralscenario (”A5”) för översynen där rimliga interimsmål för andra effekter också fastställs: 60% gap-closure för ozon 55% gap-closure för övergödning 65% gap-closure för försurning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 3: Att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att åstadkomma interimsmålen Ett nytt takdirektiv med utsläppstak (inkl. PM2,5 (BC), metan?) till 2025 satt utifrån centralscenariot (”A5”) Kostnadseffektiva åtgärder för varje land från GAINS Säkerställa ett nationellt ansvar för åtgärder Fokus på minskade bakgrundshalter & deposition Integrering av internationell sjöfart i taken? Ett reviderat luftkvalitetsdirektivet motiveras inte nu Kvarstående problem som först måste lösas Lägger fokus på ”hotspots” och lokala åtgärder Invänta minskningar i bakgrundshalterna och översynen av WHO:s riktvärden Möjlighet för en högre ambitionsnivå om ca. 5 år? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Mål 3: Att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att åstadkomma interimsmålen Sektorsåtgärder Lämpligt för åtgärder som visas vara kostnadseffektiva i de flesta medlemsländerna Fokus på sektorer som traditionellt sätt vidtagit mindre åtgärder (t.ex. jordbruk, små och medelstora förbränningsanläggningar) Åtgärder på internationell sjöfart visas också kunna vara kostnadseffektiva Utrymmet för icke-tekniska åtgärder och synergier/konflikter med övrig politik analyseras Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Tidiga resultat från översynen Tekniska rekommendationer för luftkvalitetsdirektivet Har tagits fram bl.a. av AQUILA & FAIRMODE Många syftar till en harmonisering av luftkvalitetskontroll inom EU Ökad roll för nationella referenslaboratorier Ökad roll för modellering i luftkvalitetskontroll Vissa utvärderingsbestämmelser kan revideras genom kommittologi (utan ett nytt direktiv) Fokus på luftkvalitetskommittén under 2014? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Slutsatser: Översyn av EU:s luftvårdspolitik Ny tematisk strategi för luftföroreningar (TSAP) förväntas under hösten 2013: Interimsmål för 2025 med relativt hög ambitionsnivå mot MTFR Fokus på ett nytt utsläppstakdirektiv samt sektorsåtgärder för att uppnå interimsmålen Fokus flyttas till sektorer som hittills vidtagit mindre åtgärder Nytt luftkvalitetsdirektiv förväntas inte. Kommer senare (2020?) Icke-lagstiftande åtgärder (t.ex. ”Partnership Implementation Agreements”, vägledning) sannolikt för att hantera problem med efterlevnad av luftkvalitetsdirektivet under tiden. Översyn av WHO:s riktvärden på gång? Revidering av vissa bestämmelser i luftkvalitetsdir. under 2014? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Var hittas information om översynen? EU-kommissionens webbsida http://ec.europa.eu/environment/air/review_air_policy.htm TSAP Report #10: Policy Scenarios for the Revision of TSAP http://www.iiasa.ac.at/web/home/research/researchPrograms/MitigationofAirPollutionandGreenhousegases/TSAP_10-v1-2.pdf CIRCABC arkiv med SEG-mötesdokument https://circabc.europa.eu/w/browse/fae4b63d-d345-4f13-93c1-1e5c164252e8 matthew.ross-jones@natuvardsverket.se (010-698 1301) anna.engleryd@naturvardsverket.se (010-698 1060) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Utsläppsminskningar till 2005 - 2025 i A5 scenariot: SO2 -77% NOx -65% PM2,5 -50% NH3 -27% VOC -54% Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-15