SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM KURSMODUL 2:2 VÄLKOMMEN TILL SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM KURSMODUL 2:2
TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM PROGRAM 2 TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM PROGRAM KURSMODUL 2:2 08.30 – 10.30 Teori 3 – Återkoppling till webbuppgift 5 Försvarsspel. Positionsförsvar och markeringsförsvar 10.30 – 11.00 Fika 11.00 – 12.30 Praktik 3 – Försvarsspel. Positionsförsvar 12.30 – 13.30 Lunch 13.30 – 15.00 Teori 4 – Återkoppling till Webbuppgift 10 Matchanalys 15.00 – 15.30 Paus 15.30 – 17.00 Teori 5 forts. – Matchanalys – Tränarens förhållnings- sätt under match – Matchfixing – Utvärdering av deltagarnas kunskaper 17.00 – 17.30 Avslutning
3 FOTBOLLSSKADOR Mjukdelsskador Huvudskador Hjärtstopp
1 2 3 4 MJUKDELSSKADA OCH STUKAD FOT Tryck Högläge Vila (Eventuellt kyla)
1 2 3 4 5 6 7 SKALLSKADA – I DET AKUTA SKEDET Avbryt aktiviteten Ställ frågor för att avgöra spelarens tillstånd 3 Lämna inte den skadade utan tillsyn. Kontrollera medvetande och andning 4 Ge ej dryck eller smärtstillande medel 5 Förebygg cirkulationschock – dock ej benen i högläge 6 Flytta inte spelaren om det finns en misstanke om en nackskada 7 Låt en läkare snarast göra en bedömning av skadan
1 2 3 4 HJÄRTSTOPP Medvetandekontroll 6 HJÄRTSTOPP 1 Medvetandekontroll 2 Andningskontroll: se – lyssna – känn 3 Ring 112 Starta HLR. Någon annan hämtar en hjärtstartare 4 Minnesregel: Om medvetslös och ingen normal andning, Larma 112 och starta HLR
7 POSITIONSFÖRSVAR
POSITIONSFÖRSVAR Utgår från bollens och medspelarnas positioner 8 POSITIONSFÖRSVAR Utgår från bollens och medspelarnas positioner Spelaren som är närmast bollhållaren pressar Övriga täcker Spelarna i lagdelen arbetar tillsammans Målvakten ofta en täckningsposition
POSITIONSFÖRSVAR Centrering Överflyttning Uppflyttning 9 POSITIONSFÖRSVAR Centrering Överflyttning Uppflyttning Nedflyttning/Retirering
MARKERINGSFÖRSVAR Markerar den närmaste och mest 10 MARKERINGSFÖRSVAR Markerar den närmaste och mest offensivt placerade motspelaren Försvarsspelaren närmast bollhållaren pressar Zonmarkering Man-man-markering Kombinationsmarkering
SAMTALA OCH REFLEKTERA 11 SAMTALA OCH REFLEKTERA Vilka delar av försvarsspelet tycker du att dina spelare speciellt behöver förbättra?
SPELSYSTEM – LAGET UNDER MATCH 12 SPELSYSTEM – LAGET UNDER MATCH Spelsystem definieras som lagets: Utgångspositioner (formation) Arbetssätt Spelartyper Roller
LAGDELAR Målvakt 13 Backlinjespelare Mittfältsspelare Forwards Anfallsspelare – alla när laget har bollen Försvarsspelare – alla när motståndarna har bollen
SPELYTOR I ANFALLSSPELET 14 SPELYTOR I ANFALLSSPELET Bakom motståndarnas backlinje Bakom motståndarnas mittfält Bakom motståndarnas forwards Framför motståndarnas forwards
PLANENS TREDJEDELAR Tredjedelar lag O Sista tredjedelen 15 PLANENS TREDJEDELAR Tredjedelar lag O Sista tredjedelen Första tredjedelen X O Mv Centrala tredjedelen Centrala tredjedelen Första tredjedelen Sista tredjedelen Tredjedelar lag X
PLANENS KORRIDORER 1 2 3 4 5 Yttre korridorer: 1 och 5 16 PLANENS KORRIDORER Yttre korridorer: 1 och 5 1 2 3 4 5 Inre korridorer: 2 och 4 Central korridor: 3
SAMTALA OCH REFLEKTERA 17 SAMTALA OCH REFLEKTERA Hur vill ni formera laget på planen – vilka utgångspositioner föredrar ni? Hur vill ni att spelarna och de olika lagdelarna ska samverka under spelet – lagets arbetssätt? Vilka spelartyper finns i ert lag? Spelartyper handlar om att vara – spelarnas egenskaper och kvaliteter. Vilka roller vill ni att spelarna ska ha på planen? Rollerna handlar om att göra – vad spelarna ska uträtta i sin position för lagets bästa.
FASTA SITUATIONER Central frispark Frispark från kanten Hörna Inkast 18 FASTA SITUATIONER Defensiv hörna Central frispark Frispark från kanten Hörna Inkast Straffspark Inspark
SAMTALA OCH REFLEKTERA Hur gör du när du analyserar en match? 19 SAMTALA OCH REFLEKTERA Hur gör du när du analyserar en match? Vilka delar i spelet är lättast respektive svårast att analysera?
MATCHANALYS Analys av det egna laget Långsiktig utveckling 20 MATCHANALYS Analys av det egna laget För kommande matcher och träningar Långsiktig utveckling Systematisera observationerna
MATCHANALYS Utgå från spelets skeden Dela in matchen i ”kvartar” 21 MATCHANALYS Utgå från spelets skeden Dela in matchen i ”kvartar” Fasta situationer fortlöpande
MATCHANALYS FÖRSTA KVARTEN 22 MATCHANALYS FÖRSTA KVARTEN 0-15 Speluppbyggnad
MATCHANALYS ANDRA KVARTEN 23 MATCHANALYS ANDRA KVARTEN 15-30 Förhindra speluppbyggnad Förhindra och rädda avslut
Komma till avslut och göra mål 24 MATCHANALYS TREDJE KVARTEN 30-45 Kontring Återerövring Komma till avslut och göra mål
SAMTALA OCH REFLEKTERA Gör en kort helhetsbedömning av första halvlek 25 SAMTALA OCH REFLEKTERA Gör en kort helhetsbedömning av första halvlek Speluppbyggnad Förhindra speluppbyggnad Förhindra och rädda avslut Kontring Återerövring Komma till avslut och göra mål Paus
Välj något skede enligt första halvlek 26 MATCHANALYS ANDRA HALVLEK Välj något skede enligt första halvlek 45-60 60-75 75-90
SAMTALA OCH REFLEKTERA 27 SAMTALA OCH REFLEKTERA Hur kan man som tränare planera träningsveckan med hjälp av matchanalysens helhetsbedömning?
TRÄNARENS FÖRHÅLLNINGS-SÄTT UNDER MATCHEN 28 TRÄNARENS FÖRHÅLLNINGS-SÄTT UNDER MATCHEN Före matchen Matchgenomgång Uppvärmning och förberedelser på planen Under matchen I halvtidspausen Efter matchen
SAMTALA OCH REFLEKTERA 29 SAMTALA OCH REFLEKTERA Hur brukar du förbereda dina spelare för match och vad tar du upp i matchgenomgången? Hur kan du med ditt agerande under match skapa trygghet bland spelarna? Hur tycker du att de taktiska inslagen påverkar matchen under perioden 16-19 år? På vilket sätt ger du återkoppling efter matchen till laget och till den enskilde spelaren?
30 MATCHFIXING Man får inte spela på egen match (den som är under 18 år får överhuvudtaget inte spela hos Svenska Spel). Man ska säga ”nej” om man blir uppmanad av någon att lägga sig, man ska prata med sin ledare som i sin tur kontaktar Svenska Fotbollförbundet. För mer information se www.minsida.se
31 TRÄNARUTBILDNING UEFA B