Banarbets- processen
Förutsättningar för tilldelning Vi ansvarar för den samlade planeringen av trafik på järnvägsspåret och planerar tider i spår för banarbeten till den årliga Banarbetsplanen. Förutsättningarna för detta finns i vår tjänstekatalog, järnvägsnätsbeskrivning (JNB). Vår process Banarbetsplanering beskriver vägen från identifiering av Planerade Större Banarbeten, benämns PSB som presenteras i JNB till färdig Banarbetsplan. Banarbetsprocessen är en del av tilldelningsprocessen som regleras bl. a i Järnvägslagen och Järnvägsförordningen.
Järnvägsnätbeskrivningen (JNB) Järnvägsnätbeskrivningen finns tillgänglig på vår webbplats och där finns även en lättläst kortversion på både svenska och engelska: www.trafikverket.se/jnb Varje höst anordnar Trafikverket JNB-dagen för våra kunder och blivande kunder. Där presenterar vi identifierade PSB, som en del av Järnvägsnätbeskrivningen. Där har tågbolagen möjlighet att ställa frågor och komma med synpunkter. Ny utgåva varje år JNB tas fram ett år i förväg (inför tågplan) och JNB 2014 gäller från 15 dec 2013 till 13 dec 2014. Nu pågår arbetet med att ta fram JNB 2015.
Vad är en tågplan? Tågplanen startar alltid kl. 24.00 andra lördagen i december och gäller 12 månader framåt. Innan tågplanen är klar krävs det ett arbete i många steg. Ansöka om tåglägen För att få trafikera spåret måste företagen lämna in en ansökan (via e-tjänst) om tider för trafik. Detsamma gäller för Trafikverket för de banarbeten som ska utföras. Tilldela tåglägen Utifrån ansökan tilldelar Trafikverket tåglägen för trafik och för banarbeten. Ett utkast till tågplan börjar konstrueras. Vårt utkast till tågplan Utkastet är underlag för att fastställa tider för den trafik som ska gå på spåren och de banarbeten som ska utföras. Samordning sker för att komma fram till en tågplan som kan fastställas. Fastställd tågplan och tidtabell I september presenterar Trafikverket den fastställda tågplanen. Försäljningen av biljetter utifrån den nya tidtabellen kan starta.
Ansökan Tågplan 2014 I Tågplan 2014 är det 48 företag som har ansökt om tåglägen. Det är några fler än föregående år. Fördelningen ser ut så här: 20 Persontrafik 10 Godstrafik 4 Både person/godstrafik 11 Uppställning/tjänster 3 Museiföreningar 1 Banarbeten (vi själva) Företagen har tillsammans ansökt om totalt 7200 tåglägen, vilket motsvarar ca 1,5 miljoner tåg. Vi själva har ansökt om 2143 tåglägen för att kunna utföra banarbeten. I innevarande tågplan tillkommer ca 16000 ansökningar om tid i spår.
Detaljerad tidplan 2013 – när sker vad? 10 aug 2012 Sista dag för ansökan Planerade Större Banarbeten 15 feb Sista dag för ansökan Övriga Banarbeten för Banarbetsplan 2014 14-16 maj Regionala samrådsmöten för banarbeten i Solna, Gävle och Malmö 11-13 juni Samrådsmöte i Malmö, både för Tåg- och Banarbetsplan 2014 28 juni Publicering av utkast till Banarbetsplan 2014 9 aug Synpunkter på utkast till Banarbetsplan2014 senast 16 aug Publicering av grafer samt utkast i e-tjänsten ”ansökan om kapacitet” 20-22 aug Samordningsmöte i Solna både för Tåg- och Banarbetsplan 2014 2 sep Dag för begäran av tvistlösning 12 sep Tvistlösning avslutad 12 sep Beslut om att förklara en bana överbelastad 20 sep Fastställelse av Tågplan (Banarbetsplan) 2014 27 okt Kortsiktiga processen (ad hoc) startar 15 dec Tågplan 2014 börjar gälla (start för ny tidtabell)
Tilldelningsprocessen Banarbetsprocessen är en del av tilldelningsprocessen. I Järnvägsnätbeskrivningen lyfter vi de största banarbetena (PSB) och de blir därmed en förutsättning för tågplanen. December Banarbetsplan tas i bruk December JNB publiceras med lista på banarbeten Juni Utkast banarbetsplan Februari Inlämning övriga banarbeten Augusti uppgifter om PSB i Trans September Fastställd banarbetsplan April Ansökan SEPT OKT NOV DEC JAN FEB MAR APR MAJ JUNI JULI AUG SEPT OKT NOV DEC Förslag till PSB på samråd Tid för samråd Tvistlösningsperiod
Tilldelningsprocessen Förutom den långsiktiga banarbetsplaneringen hanterar vi avvikelser mot fastställd banarbetsplan s.k. revisionsplanering. Det finns fyra revisionsperioder. Varje period är ett uppsamlingstillfälle, där alla ändringar presenteras för kunderna. Detta för att få en överblick och det hjälper också tågbolagen att i god tid göra de anpassningar som krävs. Okt Period 1 Jan Period 2 April Period 3 Juni Period 4 DEC JAN FEB MAR APR MAJ JUNI JULI AUG SEPT OKT NOV DEC Revisionsperiod 1 Revisionsperiod 2 Revisionsperiod 3 Revisionsperiod 4