Design i kollektivtrafiken Einar Tufvesson 2016-11-24
Fem megatrender som förändrar samhället Fler bor i växande stadsregioner Förskjutningar i den ekonomiska geografin Digitaliseringens effekter slår igenom Energianvändningen minskar i Europa men ökar globalt Statens roll förändras
Sex transporttrender Hårdare belastning då transporterna ökar och koncentreras Transportsystemen integreras Bilberoendet minskar i städerna Ny era i stadsplaneringen Transportsystemet kopplas upp Krav på anpassningar till miljö och förändrat klimat skärps
Tre exempel Regionalt superbusskoncept i Skåne Tågprator – en ny app Citybanan i Stockholm
Idén med regionalt superbusskoncept
Superbuss är ett KONCEPT. Inte bara fordon och infrastruktur Superbuss är ett KONCEPT. Inte bara fordon och infrastruktur. Samhällsplanering, stationsutformning, trafikering, på- och avstigning, koppling till övriga transportsystemet och långsiktighet ska ingå.
Nio stråk under utredning Lund (Malmö) – Kristianstad Älmhult – Kristianstad – Åhus Helsingborg – Markaryd Kristianstad – Simrishamn/Ystad Malmö – Vellinge – Skanör Lund – Simrishamn Malmö – Veberöd – Sjöbo Helsingborg – Höganäs Malmö – Lund
Guidelines på väg Riktlinjer, principer och exempel på god utformning av attraktiv regional busstrafik.
Tjänstedesign Trafikverket arbetar med tjänsteutveckling. Tjänstedesign görs med ett utifrån-in perspektiv. Vi utgår från vilka värden för kund och användare när vi designar våra tjänster. Tågpratorn är ett exempel på detta Målet för utvecklingen är nöjda användare och att den lanserade tjänsten hanteras kundorienterat över tjänstens hela livslängd.
Varför Tågprator? Mobilt komplement till stationära pratorer som finns på större järnvägsstationer. För att tillgodose behoven för personer med olika funktionshinder – prator Jättebra, men de synskadade hittar den inte. I Sverige finns ca 10000 helt blinda, 200 000 är synskadade vid syncentral.
Trafikverkets första app Uppdraget: Visa och läsa upp samma information som pratorerna. Data hämtas från Trafikverkets API för tågtrafik. iPhoneapp Enkelhet! Ursprungsuppdraget. Tillägg att lägga till möjligheten att bevaka resa. Vår första app, vi ville lyckas och se hur den tas emot. Projektet är genomfört tillsammans med synskadade fr GBG. Som deltagit i både kravställning och testning. Idag finns en iPhoneapp, hur svårt kan det vara då? Jodå. Det hade ju inte gjorts innan. Fokus på enkelhet. vi håller just nu på att planera utvecklingen av en Androidversion. Kan påbörjas 2017. Samt förbättra notifieringen i iPhoneversionen. Utvecklingen drivs av användarsynpunkter.
Inför resan Visar tid kvar till avgång Visar planerad avgångstid Visar stationer där tåget stannar Visar tågnummer Visar extrainformation tex Bistro, Snabbtåg, Direkttåg Visar vagnsordning
Inför resan, forts Visar förändringar i resan
Under resan Visar tid kvar till avstigning Uppdateras vid eventuell försening Visar stationer där tåget stannar
Tågprator finns för gratis nedladdning i AppStore Synpunkter skickas till tagprator@trafikverket.se eller via www.trafikverket.se
Citybanan En sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm och två nya pendeltågsstationer
Kapacitet och tillgänglighet Tätare och punktligare tågtrafik och pendeltågsresenärerna får två helt nya stationer med avsevärt mycket bättre bytesmöjligheter
Samarbete Citybanan är ett samarbete mellan Stockholms stad, SLL och Stockholms stad. Efter invigningen tar SLL hand om stationerna och Trafikverket tar hand om spåren/tunneln.
Stationerna ser ut som flygplatser!
Hög kapacitet och säkert
Konst på stationerna är en tradition
Premiärvisning av station Stockholm Odenplan 18 september 2016 https://www.youtube.com/watch?v=Fgyv07Ha-y8