Sociala investeringar i Sverige Sandefjord 28 oktober 2015 Tomas Bokström tomas.bokstrom@skl.se
Agenda Bakgrund - Uppdrag Psykisk Hälsa Sociala investeringar Sociala utfallskontrakt Reflektioner
Ett fragmenterat system! Barn och ungdomspsykiatri Fritidsverksamhet Elevhälsa Primärvård SIS Ett fragmenterat system! Tandvård Socialtjänst Familjecentraler Ungdomsmottagningar MHV BVC Vuxenpsykiatri Placerade Civilsamhället Polis Skola
Psynk – psykisk hälsa barn och unga Överenskommelse mellan SKL och Socialdepartementet om att driva utvecklingsarbete 33,5 mkr/år, 2011-2014 Synkronisering! Fem teman Första linjen Barn i behov av sammansatt stöd Skolresultat och psykisk hälsa Tidiga insatser/sociala investeringar Gemensam ledning och styrning http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/bilageforteckning-i-slutrapport-2014/ http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/bilageforteckning-i-slutrapport-2014/
Uppdrag Psykisk Hälsa Del av överenskommelse mellan Socialdepartementet och SKL Ettårig satsning 2015, 65 mkr Tre uppdrag Vidmakthållande Utvecklingsarbete – Aktion 2015 Förbereda fortsatt satsning Berör många områden Barn och unga, vuxna och äldre Generell nivå, första linjen och specialistnivå Skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård www.uppdragpsykiskhalsa.se
Agenda Bakgrund - Uppdrag Psykisk Hälsa Sociala investeringar Sociala utfallskontrakt Reflektioner
Varför arbetar vi med sociala investeringar? Kan svara mot några identifierade behov: Långsiktighet Tvärsektoriellt arbete Struktur för lokalt utvecklingsarbete inklusive på strategisk nivå Förbättrad förmåga till uppföljning och utvärdering Samband mellan behov, effekter och resurstilldelning
Vad är en social investering? Tydligt definierad insats som ska förhindra framtida negativa utfall och minska kostnader Tidigt i ålder eller i process Förhåller sig till ”business as usual” och implicerar ineffektiviteter i ordinarie verksamhet Utbud Fel/otillräckliga insatser För lite insatser Organisation Bristande incitament/stuprör Dålig matchning mellan behov och utbud
Vad är en social investering (forts)? Insatsen är väldefinierad Innehåll Omfattning Kriterier för programtrohet, processmått Förväntad effekt tydlig och utvärderingsbar Samband mellan kort- och långsiktiga effekter (hypotes)
SOCIAL INVESTERING
Två förenliga perspektiv Systemperspektivet Effektivisering av offentligt finansierad verksamhet Minska gap Metodutveckling och innovation Frigöra och omfördela resurser Välfärdens finansiering Mänskliga perspektivet Tillgodose behov Minska ojämlikheter Kompensera riskgrupper Maximera alla individers potential
Sociala investeringar – ett nytt arbetssätt Tvärsektoriella analyser av verksamheten Vilka resultat och vilka gap har man givet tillgänglig kunskap? Välja insatser som kan bidra till att förbättra resultaten Hur stimulerar man förslag på nya insatser? Hur bedömer man eventuell tillgänglig evidens och hur designar man en insats som fungerar i den lokala praktiken? Bedöma vilken effekt en ny insats kan medföra för målgruppen Effekt på lång sikt och vad är värdet i ekonomiska termer? Strukturerat genomförande Tydliga ramar och kontinuerlig projektstyrning Följa upp och utvärdera en satsning Görs det som bestämts, nås alla i målgruppen och vilken effekt gav det? Hur förhåller sig effekten till ett kontrollalternativ? Uppskalning/implementering i ordinarie verksamhet Lyckade satsningar ska ersätta (eller komplettera) ordinarie verksamhet.
Sociala investeringar – kräver organisation Ett tvärsektoriellt perspektiv i utvecklingsarbetet Motvikt till en mer stuprörsorganiserad driftsorganisation. Avsättning av finansiella medel för att driva utvecklingsarbete Medel som kan användas verksamhetsöverskridande lyfter upp risk i utvecklingsarbetet från enhetsnivå till organisationsnivå.
Vilken organisation?
Jonsson & Jannesson, 2015, Organisering och styrning av sociala investeringar
Exempel Norrköping och Örebro Norrköping avsatt 40 mkr i social investeringsfond Örebro avsatt 85 mkr En reservation eller öronmärkning av medel i driftsbudget Kan inte redovisas som en investering med avskrivningar etc. Kan göras särskild redovisning i ex. årsbudgeten Signalvärde att kalla det fond Särskilda medel Långsiktigt Gemensamt
Mål för sociala investeringar i Örebro kommun Stimulera till nytänkande, ta vara på innovativa idéer Möjlighet att genomföra tidiga insatser Motverka utanförskap och framtida kostnader Gränsöverskridande samverkan – se bortom stuprören! Ställa om organisationen – från reaktiv till proaktiv Satsningar med positivt utfall in i ordinarie verksamhet Skillnad jämfört med andra kommuner: sociala investeringar till alla åldrar och inom alla områden + civila samhället
Organisationsstruktur Processägare - Ekonomidirektör Beredningsgrupp - Uppdrag: bereda inkomna ansökningar, hantera halvårsrapporter. Utvärderingsteam - Uppdrag: beräkningar av kostnader och effekter, uppföljning och utvärdering. Analysgrupp - Uppdrag: utskott under utvärderingsteam. Utdata – kartlägga och analysera data och statistik, samt kostnadsuppgifter. Processägare: ekonomidirektör
Organisationsstruktur forts. Workshopgrupp - uppdrag: fokus behovsinventering och –identifiering, förslag på satsningar. Referensgrupp - uppdrag: frågeställningar rörande forskning och evidens kopplat till utvärdering. Politisk styrgrupp - uppdrag: politisk styrning, lägger fram prioriterade områden, bedömer och godkänner ansökningar för vidare beslut, prioritering om flertal ansökningar. Beslutsinstans - Kommunstyrelsen (på delegation från Kommunfullmäktige)
Finansiell modell för sociala investeringar 1 Gemensam insatsbudget ILLUSTRATIV Genomföra, utvärdera och följa upp insats Insamla medel Fördela medel till insats Avsluta insats Kommunala förvaltningar Insats A Mål 1: Resultat Mål 2: Resultat Mål 3: Resultat Gemensam insatsbudget Landsting Insats B Ordinarie verksamhet Övrig finansiering Insats C Årliga avsättningar görs från driftsbudget till gemensam insatsbudget Övrig finansiering kan vara medel från andra forum/ organisationer utan krav på återbetalning Landsting/kommun ansöker om medel för att genomföra en insats under en begränsad prövoperiod* Ej krav på återbetalning av medel Fokus på uppföljning och utvärdering av resultat i form av mänskliga vinster** Uppföljning av kostnads- besparingar för berörd(a) aktör(er) endast om tillämpligt För insatser som uppvisar förväntat resultat övervägs integration i ordinarie verksamhet, inkl. övergång till ordinarie finansiering Övriga insatser avslutas * Om möjlighet under vissa perioder ej finns att tillföra medel till gemensam budget är ett tänkbart alternativ att använda modellen för att utvärdera pågående insatser av liknande karaktär. Om utvärderingen visar på bristande resultat kan medel därigenom omfördelas till nya insatser. ** Definierade mänskliga vinster ska ha evidensbaserad koppling till det övergripande målet för arbetet med tidiga insatser.
Finansiell modell för sociala investeringar 2 Återföringsmodellen ILLUSTRATIV Genomföra, utvärdera och följa upp insats Insamla medel Fördela medel till insats Avsluta insats Kommunala förvaltningar Insats A Ordinarie verksamhet Investerings- fond Landsting Insats B Investerings- fond Finansiär Övrig finansiering Insats X -100 Medel avsätts till en ”investeringsfond” som förväntas ge avkastning på insatt kapital Övrig finansiering kan vara medel från andra forum/organisationer, med eller utan krav på återbetalning/avkastning Landsting/kommun ansöker om medel för att genomföra en insats under en begränsad prövoperiod Krav på återbetalning av medel motsvarande delar av förväntad kostnadsbesparing* Uppföljning och utvärdering av resultat både i form av mänskliga vinster** och kostnadsbesparingar för berörd(a) aktör(er) För insatser som uppvisar goda resultat övervägs integration i ordinarie verksamhet, inkl. övergång till ordinarie finansiering Delar av kostnads-besparing till ordinarie verksamhet och delar till fonden + finansiärer * Återbetalningsperioden anpassas till den tidshorisont då respektive insats förväntas ge effekt i form av kostnadsbesparingar ** Definierade mänskliga vinster ska ha evidensbaserad koppling till det övergripande målet för arbetet med tidiga insatser.
Exempel återföringsplan från Örebro, 1 000 kr
LOGIKMODELL
Hur utvärdera?
Varför effektutvärdering? Insats startar Resultat Effekt Utan insats Tid
Exempel på utvärdering 1
Exempel på utvärdering 2 Projektgrupp (30 personer) Liten jämförelsegrupp (30 personer) Stor jämförelsegrupp (394 personer) Andel kvinnor (september 2012) 53% 47% 46% Medelantal barn per hushåll (september 2012) 2,19 2,56 2,44 Medelålder för vuxna (september 2012) 37,10 37,50 41,33 Minskning antalet hushåll med ekonomiskt bistånd 74 % 20 % 30 % Servicetrainee Norrköping http://www.norrkoping.se/vard-omsorg/arbetsmarknadsatgarder/anstallningar/servicetrainee/
Satsningar i Örebro kommun 5 satsningar beslutade för drygt 20 miljoner kronor Samverkan för teckenspråkiga Tvärkompetensteam på familjecentralen i Oxhagen Specialpedagogisk kompetensutveckling El Sistema på Hagaskolan och förskolan Blåmesen NP-samverkan
Över 50 kommuner och landsting/regioner arbetar med sociala investeringar* 1,3 miljarder kr reserverade Ny modell – majoritet 2012 eller senare Planering och diskussioner i ytterligare 87 kommuner och landsting Stockholm - beslut 2015, 300 miljoner kr *Enkät genomförd sommaren 2014 – 265 av 310 respondenter
Agenda Bakgrund - Uppdrag Psykisk Hälsa Sociala investeringar Sociala utfallskontrakt Reflektioner
Sociala investeringsfonder ” En social investering är en tidig eller förebyggande insats som förväntas leda till mänskliga och ekonomiska vinster i samhället ” Tidiga och förebyggande sociala insatser Sociala investeringar Ordinarie tidiga och förebyggande sociala insatser Sociala investeringsfonder Offentliga Privata
Investerare Fond Utfallsansvarig Utförare Målgrupp
” En social investering är en tidig eller förebyggande insats som förväntas leda till mänskliga och ekonomiska vinster i samhället ” Tidiga och förebyggande sociala insatser Sociala investeringar Ordinarie tidiga och förebyggande sociala insatser Sociala investeringsfonder Sociala investeringsinstrument Offentliga Privata Sociala utfalls-kontrakt Sociala utfalls- obligationer
Sociala investeringsfonder och sociala investeringsinstrument Läs mer om modeller för sociala investeringar på följande länk
Socialt utfallskontrakt Målet för hösten 2015 är att utveckla ett utfallskontrakt för placerade barn Socialt utfallskontrakt Investerare Garant Intermediär Placerade barn Målgrupp http://play.quickchannel.com/qc/create/mainshow.asp?PRODUCER_ID=ability107&FOLDERNAME=20150707_1050_ability107&STARTTIME=3111
Internationellt www.emmatomkinson.com
Agenda Bakgrund - Uppdrag Psykisk Hälsa Sociala investeringar Sociala utfallskontrakt Reflektioner
Reflektioner Svårt - utmanar befintliga arbetssätt i offentlig sektor Riskabelt – satsningar kan misslyckas Hype – allt är inte effektivt eller lönsamt! Skapar efterfrågan på evidens och systematik Bygger utvecklingsorganisation – tvärsektoriell och strategisk
http://www.bcg.fi/documents/file177061.pdf Sociala investeringar för att utveckla den ”Nordiska modellen”? Hur når vi de som den generella välfärdsmodellen inte hjälper i tillräcklig utsträckning?
BCG: Vitalize public sector! Instill measurements of productivity Focus on outcomes Value-based approach for evaluating public sector performance Given the size … small improvements would have significant positive impact on overall economy